ایجاد بانک شخصی برای صادرکنندگان

در این مدل بانک‌ها بخشی از فعالیت خود را در زنجیره ارزش بانکداری به سایر بازیگران واگذار کرده و از جایگاه مدیریت بانکی به مدیریت اکوسیستم تغییر وضعیت می‌یابند. در این مدل داده‌ها و اطلاعات بین همه ارکان به اشتراک گذاشته می‌شود. لازم است بانک‌ها از توسعه‌دهندگان محصولاتی که خارج از بانک هستند (فین‌تک‌ها) مانند مشتریان خود مراقبت کنند چرا که آنها مجرای بهره‌برداری بیشتر مشتریان از خدمات بانکی و به تبع آن ایجاد جریان‌های درآمدی جدید برای بانک هستند. از جمله مزایای بانکداری باز، تسهیل در ارتباطات، افزایش رضایتمندی، امکان ارائه خدمات در قالب زنجیره ارزش، تعامل فعال با مشتریان، شخصی‌سازی خدمات بانکی، مدیریت متمرکز خدمات، کاهش هزینه‌های ناشی از تکرار، افزایش سرعت توسعه در اکوسیستم بانکی، افزایش تعداد مشتریان بانک‌ها، کاهش بهای تمام‌شده خدمات و افزایش حجم تراکنش بانک‌ها است.

 فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها مشتریان بالقوه بانکداری باز

با این اوصاف، بانک توسعه صادرات با توجه به ماهیتش اعلام کرده که استفاده از ظرفیت بستر بانکداری باز را به شرکت‌های بزرگ صادراتی پیشنهاد می‌کند؛ البته برنامه بانک توسعه صادرات برای سال‌جاری ارائه خدمات شخصی‌سازی شده است. خوب است بدانیم ۸۳ درصد از پرتفوی تسهیلات بانک توسعه صادرات ارزی است و بهینه‌سازی زیرساخت‌های فنی و انفورماتیک بانک باعث تسریع در خدمات ارزی به مشتریانش می‌شود. به گفته علی صالح‌آبادی تقریبا هیچ شرکت بزرگی در صنعت فولاد وجود ندارد که مشتری بانک توسعه صادرات نباشد و اکثر شرکت‌های پتروشیمی ‌نیز جذب بانک شده‌اند. پس می‌توان با توجه به شرایط حال حاضر این بنگاه‌ها، این شرکت‌ها را مشتریان بالقوه بانکداری باز بانک توسعه صادرات قلمداد کرد

تامین سرمایه تمدن اولین مشتری بانکداری باز

بانک توسعه صادرات اولین بازار بستر بانکداری باز در تیرماه سال گذشته رونمایی کرد. در این رونمایی اولین تراکنش را شرکت تامین سرمایه تمدن انجام داد. در این مراسم علی صالح‌آبادی که پیش از حضور در مسند مدیریت عاملی بانک توسعه صادرات، رییس سازمان بورس اوراق بهادار بود، راه‌اندازی بانکداری باز را تداعی‌کننده خاطره راه‌اندازی سیستم معاملات برخط در بورس دانست. به عقیده وی که در حال حاضر مدیر عامل یک بانک توسعه‌ای و نه یک بانک تجاری است مناقشه بانک‌ها بر سر نرخ سود با هدف جذب منابع بیشتر غلط است و امروزه سامانه‌های بانکداری باز با برخورداری از تنوع خدمات، مشتریان خود را حتی با نرخ سود پایین‌تر حفظ می‌کنند.

وی معتقد است بانک توسعه صادرات مجری بانکداری شرکتی است و مشتری خرد کمتری دارد که ممکن است با بانکداری باز، حضور مشتریان خرد پررنگ‌تر شود.

البته همان‌گونه که گفته شد بانک توسعه صادرات در این راه تنها نیست و بانک‌های مختلف در این عرصه گام‌های مهمی‌ برداشته‌اند.صالح‌آبادی با اشاره به اینکه شرکت تامین سرمایه تمدن به یکی از شعب بانک توسعه صادرات بدل شده و انواع خدمات این بانک در شرکت قابل ارائه است، اتصال سامانه‌های شرکت به سامانه‌های بانک را معنای بانکداری باز بیان کرد که تمدن را به دسترسی داشتن به سامانه‌های بانک قادر می‌سازد.

 کوچک‌ترها رقیب سرسخت بزرگ‌ترها

بانکداری باز یک سامانه ارائه خدمات به صورت شبانه‌روزی و در همه روزهای هفته است. این خدمات روی موبایل و کامپیوترهای خانگی ارائه می‌شود. به این صورت بانک‌های بزرگ‌تر در رقابت تنگاتنگی با بانک‌های کوچک‌تر قرار می‌گیرند. برای مثال کسب‌وکارهای کوچک  می‌توانند در بانکداری باز از بهترین تسهیلات بانکی و طرح‌ها با بیشترین یا کمترین نرخ‌های سود در میان بانک‌ها مطلع شوند و از بین آنها انتخاب کنند. یا مدیران شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ با حسابداری‌های مالی خود، از واریز حقوق و مزایای کارکنان و ورودی و خروجی حساب خود مطلع می‌شوند و دستورات لازم را بر سیستم اعمال می‌کنند. ممکن است یک اپلیکیشن بانکداری باز به مشتری خود امکان انتخاب و ارائه مشاوره مالی برای خرید یک واحد سرمایه‌گذاری را بدهد. فرآیند کلی ارائه خدمات در بانکداری باز از درخواست نهاد سوم (فین‌تک‌ها) برای دریافت خدمات این بانکداری آغاز می‌شود. سپس متولی اکوسیستم به اعتبارسنجی آن و عقد قرارداد با رعایت مراحل حقوقی مرتبط اقدام می‌کند. نهاد متقاضی، خدمات بانک را در کسب و کار خود به کار برده و به مشتری نهایی ارائه می‌کند. مشتری نهایی خدمات بانکی را از طریق کسب و کار نهاد متقاضی درخواست می‌کند. اکوسیستم به احراز هویت مشتری نهایی با کمک بانک دارنده حساب اقدام می‌کند.

در نهایت مشتری، مجوز لازم را برای دسترسی نهاد متقاضی به حساب بانکی خود صادر می‌کند.

 خدمات بانک توسعه صادرات در بستر الکترونیک

عشرت عدالت‌، مدیر موفق اداره امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات ایران به سبب ابزار به کار گرفته شده BIB (بانکداری الکترونیک ویژه اشخاص حقوقی) در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، رتبه دوم جشنواره دکتر نوربخش را دریافت کرد.

وی پیش‌تر به اقدام برای تهیه و راه‌اندازی یکی از مطرح‌ترین سیستم‌های تجارت بین‌الملل در سطح دنیا اشاره کرده بود. همچنین این بانک  که در حوزه ارزی به صورت تخصصی فعالیت می‌کند، اقدام به ارائه خدمات الکترونیکی خاص به مشتریان کرده است. راه‌اندازی سیستم مدیریت کانال، سیستم‌های به روز LOS و همچنین راه‌اندازی سیستم یکپارچه تجارت بین‌الملل با قابلیت ارائه خدمات برخط الکترونیکی از ابزارهای به کار گرفته شده در بانک توسعه صادرات است. برنامه آینده این  بانک نیز دریافت درخواست‌ها و مستندات مرتبط با عملیات تسهیلاتی و تجارت بین‌الملل  از طریق اینترنت است که این برنامه نیازمند ایجاد نظام استانداردپذیری الکترونیکی  است.

به گفته مدیر اداره امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات ایران گام‌هایی برای یکپارچگی در اپلیکیشن‌های بانک با سامانه سفیر برداشته که تا این زمان همه عقدهای تسهیلاتی از قبیل فروش اقساطی و مشارکت مدنی در حوزه ارز و ریال یکپارچه شده‌اند.

سطح دیگر یکپارچگی، ارتباط سامانه‌ها از طریق ارتباطات وب سرویسی است که ثبت اسناد حسابداری سامانه FTBI (سامانه تجارت بین‌الملل) در سامانه سفیر راه‌اندازی شد.