سپس این روبوتاکسی‌ها سفارش افراد را به درب منزل منتقل می‌کنند. البته در این تاکسی‌ها یک راننده ایمنی هم حضور دارد که به‌عنوان تحویل دهنده سفارش ایفای نقش می‌کند. انتظار می‌رود هر خودروی خودران حدود ۱۰۰ بسته سفارش در روز تحویل دهد.  به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از فایننشال تایمز، این شرکت که پس از جذب سرمایه در ماه فوریه و جذب بیشترین سرمایه از سوی شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا توانست ارزش ۳ میلیارد دلاری را برای خود به ثبت برساند، با تغییر کارکرد ناوگان روبوتاکسی‌های مسافربری خود، حالا در همکاری با پلت‌فرم عمده فروشی یامیبای در لس‌آنجلس، به راه‌اندازی سیستم تحویل کالا اقدام کرده است.

ناوگان این استارت‌آپ که از نوامبر گذشته کار خود را آغاز کرده بود، پیش از بحران کرونا حدود ۱۵۰ سفر در روز انجام می‌داد. با شیوع ویروس و وضع قوانین قرنطینه و فاصله اجتماعی اما این استارت‌آپ هم مانند بسیاری از استارت‌آپ‌های خودرویی دیگر مجبور شده بود خدمات جابه‌جایی مسافران خود را بر اساس دستورات صادر شده در آمریکا به حال تعلیق در آورد. نسخه آزمایشی چینی نرم‌افزار این استارت‌آپ اما حالا برای انتقال سفارش‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.  جیمز پنگ، یکی از موسسان Pony.ai و از مدیران سابق موتور جست‌وجوی چینی «بایدو» در مصاحبه‌ای در این رابطه گفت که گرچه اطلاعات کافی درباره فعالیت‌های عادی استارت‌آپ‌ها در دوران پیش از بحران کرونا وجود ندارد، اما به‌نظر می‌رسد این بیماری همه‌گیر بیش از هر چیز دیگری به یک «شتاب‌دهنده» روند استفاده هرچه بیشتر از خودروهای خودران تبدیل شده است.

پنگ افزود که تحویل مرسوله احتمالا یکی از خدمات مهم این شرکت در آینده خواهد بود و همزمان این استارت‌آپ قصد دارد کارآیی ناوگان خود را در حوزه جابه‌جایی مسافران و حمل‌و‌نقل کالا به حداکثر برساند. وی گفت: «با توجه به اینکه فناوری خودروهای خودران در ابعاد وسیع در حال گسترش است، خرید و تحویل کالاها می‌تواند به روش ایمن‌تری انجام شود و این باعث خواهد شد که افراد تماس کمتری با یکدیگر داشته باشند. بی شک این امکان وجود دارد که کل خدمات تحویل کالا به‌صورت کاملا خودران انجام شود.»   برخی از شرکت‌هایی که در زمینه درخواست‌های سفر فعالیت می‌کردند، حالا در واکنش به ضربه سهمگینی که به‌خاطر سیاست «در خانه بمانیم» به آنها وارد شده است، به تغییر کاربری و تبدیل شدن به سرویس تحویل کالا در منزل اقدام کرده‌اند تا بتوانند از پس خسارات ناشی از این بحران برآیند و ضررهای خود را جبران کنند. در ماه مارس شرکت چینی «دیدی» که در اوج بحران کرونا در چین قادر نبود به فعالیت جابه‌جایی مسافران در ۵۰ شهر این کشور ادامه دهد نیز سرویسی را به‌نام «اوبرایتز» راه‌اندازی کرد تا رانندگانش خواربار و سفارش‌های غذا را به در منازل تحویل دهند.

تو لی، موسس شرکت مشاوره‌ای «سینو آتو اینسایز» درباره وضعیت Pony.ai می‌گوید: ممکن بود این شرکت از سوی سهامدارانش هم تحت فشار قرار گیرد تا شرکت هر چه زودتر به سوددهی برسد. او می‌گوید: «سرمایه‌گذاران متوجه شده بودند که در چنین شرایط بحرانی ممکن است حتی تا بیش از ۱۰ سال طول بکشد که این شرکت موفق به بازگشت سرمایه شود.»

حالا اما شرکت‌های رقیب هم تلاش می‌کنند سرویس خودروهای خودران خود را گسترش دهند و این موضوع فضای رقابتی در حوزه فعالیت‌های Pony.ai را شدیدتر می‌کند. لی اما می‌گوید: «شرایط برای همه چالش برانگیز است و در چنین شرایطی Pony.ai تصمیم گرفته است در دو بازار تجربه جدید به‌دست آورد. زمان ثابت خواهد کرد که آیا این استراتژی در درازمدت دوام خواهد داشت یا خیر.»