جهش کرونایی «زوپ» در مشاوره آنلاین پزشکی

زوپ یکی از سرویس‌هایی است که ما و پزشکمان را روبه‌روی هم می‌نشاند بی‌آنکه مطبی در کار باشد. 

«یک سال و نیم جلو افتادیم»؛ این جمله پدرام سلطانی، بنیان‌گذار سرویس زوپ (مشاوره آنلاین پزشکی) است؛ استارت‌آپی که در دوران کرونا نه تنها به نقطه سر به سر رسیده، بلکه طعم سوددهی را نیز چشیده است. 

سلطانی می‌گوید: از زمان شیوع ویروس کرونا متاسفانه بسیاری از کسب و کارها آسیب دیدند اما کسب و کارهایی مانند ما رشد کردند. هر چند معلوم نیست این رشد پایدار است یا موقت. باید منتظر گذر زمان ماند و دید با پایان یافتن دوران محدودیت‌ها و کنترل ویروس چه اتفاقی می‌افتد.

وی گفت: قطعا می‌شد استفاده بهتری از این موقعیت کرد اما ما منابع مالی محدودی داشتیم. ولی در همین شرایط نیز رشد خوبی کردیم و می‌توان گفت یک سال و نیم از برنامه‌هایمان جلو افتادیم. تازه باید این جلو افتادن را با فرض جذب سرمایه‌گذار در نظر گرفت که هنوز جذب نکردیم.

آمارهایی که بنیان‌گذار استارت‌آپ زوپ درباره افزایش تعداد کاربران، مشاوره‌های متنی و پزشکان متخصص این سرویس طی یک و ماه و اندی دارد، برای هر کسب و کاری رویایی است. او از افزایش 5 تا 6 برابری تعداد کاربران این سرویس صحبت می‌کند و می‌گوید: میزان مشاوره‌های متنی در زوپ 7 برابر شده است و طی 10 روز تعداد پزشکان ما به اندازه دو سال گذشته افزایش پیدا کرد.

سرویس زوپ امکان برقراری تماس تصویری و مشاوره متنی کاربران را با حدود یک هزار و 500 پزشک متخصص و فوق‌تخصص تایید شده فراهم می‌کند. این استارت‌آپ یکی از هفت استارت‌آپ برتر بوستر خاورمیانه و شمال آفریقا، استارت‌آپ منتخب اتاق بازرگانی تهران در نمایشگاه جیتکس و دارنده رتبه نخست سید استارز سوئیس در ایران (تغییر نام یافته به سامیکس) بوده است.

زوپ از ابتدای شیوع کرونا اقدام به راه‌اندازی سرویس رایگان مشاوره کرونا کرد. سلطانی می‌گوید تا پیش از نوروز روزانه حدود 600 مشاوره کرونایی در زوپ داشته‌اند؛ آماری که بعد از آغاز سال 99 کاهش پیدا کرده است. وی درباره کاهش مشاوره‌های کرونایی گفت: اکنون مردم با جست‌وجو در گوگل یا اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه راه‌اندازی شده است به اطلاعات مورد نیازشان دست پیدا می‌کنند. اطلاعات آنها افزایش یافته و اطلاعات بیشتر یعنی استرس کمتر، استرس کمتر یعنی رفتار عادی‌تر و به دنبال آن نیاز کمتر به مشاوره پزشکی.

تیم 28 نفره این استارت‌آپ در حال حاضر هنوز دورکار است. سلطانی می‌گوید: نمی‌توان ریسک کرد. ممکن است اعضای تیم نکات بهداشتی و تعاملی را به خوبی رعایت کنند اما مشخص نیست کسانی که با آنها در ارتباط هستند نیز رعایت می‌کنند یا خیر.

او درباره تجربه کاری دوران کرونا می‌گوید: طی این مدت متوجه شدیم در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها نیازمند بازنگری هستیم. در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی متوجه شدیم زمان مهم‌تر از زیبایی بصری است. همچنین به شناخت تازه‌ای از یکدیگر در تیم رسیدیم. خانه ماندن و کار کردن تحت فشار زمان و استرس، خلقیات و روحیه ما را تغییر می‌دهد. ما مجبور شدیم در این دوران برخی از نیروهای خوب را فیلتر کنیم تا روی دیگران تاثیر نگذارند. همچنین تغییراتی در موقعیت افراد و حتی دو تعدیل داشتیم که توانستیم جایگزین کنیم. استارت‌آپ زوپ اکنون به دنبال جذب نیروی تازه است. سلطانی گفت به دلیل جهش غیرقابل پیش‌بینی در بخش پشتیبانی با کمبود نیرو مواجه شده‌اند. اما میان همین مشغله‌ها و کار از راه دور او خبر داد تا 15 روز دیگر سرویس تازه دیگری روی زوپ راه‌اندازی خواهد شد: مشاوره تلفنی.  سلطانی می‌گوید: در کنار راه‌اندازی سرویس جدید زوپ، با بازگشت پزشکان به مطب‌ها امکان نوبت‌دهی حضوری زوپ که پیش از شیوع کرونا راه افتاد اما تحت تاثیر تعطیل شدن مطب‌ها دیده نشد نیز دوباره فعال خواهد شد. 

زوپ در دوران کرونا آن قدری که در زمینه جذب کاربر و پزشک موفق بود در فعالیت خود در رسانه‌های اجتماعی نتوانست موفقیتی به دست آورد. سلطانی در این‌باره می‌گوید: به اندازه کافی روی فعالیت در رسانه‌های اجتماعی تمرکز نکردیم و نتوانستیم موفقیتی به دست آوریم. این به معنای فعال نبودن ما نیست. محتوا تولید کردیم و دیده شدیم اما این دیده شدن روی تعداد فالوئرهای ما تاثیر نگذاشت.  او درباره برنامه‌های سال 99 در زوپ می‌گوید: سبک زندگی مردم در تمام جنبه‌ها تغییر کرده و خواهد کرد. به همین دلیل برنامه‌هایی که برای سال 99 داشتیم را باید با این شرایط متناسب کنیم. پس از طی کردن دوران کرونا اولویت‌های جدیدی برای ما به وجود آمده است که باید روی آنها و نیز فعالیت‌های تاثیرگذار و موفق این دوره تمرکز کنیم.  به عقیده سلطانی کرونا یک کار را برای آنها تسهیل کرده: اثبات خود. سلطانی می‌گوید: پیش از کرونا ما باید برای پیش رفتن و کار کردن دائم خودمان را ثابت می‌کردیم. اما حالا به لطف ویروس کرونا کار ما بیش از قبل جدی گرفته می‌شود. این موضوع را افزایش تعداد کاربران و پزشکان در سرویس زوپ نشان می‌دهد. 

او می‌گوید: حالا می‌دانیم نکته مهم در حوزه سلامت این است که تیم و محصول به بلوغ رسیده باشند تا بتوان رضایت کاربر و پزشک را به دست آورد. با پول می‌توان آمار کاربران را بالا برد اما آنچه مهم است راضی نگه داشتن کاربران است. 

برنامه‌های حوزه سلامت در این دوره یکی از بهترین ابزارها برای به دست آوردن آمارها یا بررسی و تحلیل رفتار اجتماعی بود. آمار و بررسی‌هایی که می‌تواند مورد استفاده وزارت بهداشت قرار بگیرد تا در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های آتی از آنها استفاده شود. سلطانی درباره تعامل وزارت بهداشت با این سرویس در دوران کرونا گفت: تنها ارتباط وزارت بهداشت با ما در این دوران هشدار دادن در مورد استفاده از اصطلاح «ویزیت آنلاین» بود. آنها گفتند اگر از این اصطلاح استفاده کنید فیلتر می‌شوید به جای آن از اصطلاح «مشاوره آنلاین» استفاده کنید. 

پدرام سلطانی
پدرام سلطانی، بنیانگذار

  زوپ، امکان برقراری تماس تصویری و مشاوره متنی کاربران را با حدود یک هزار و 500 پزشک متخصص و فوق‌تخصص تایید شده فراهم می‌کند.

  تا پیش از نوروز روزانه حدود 600 مشاوره کرونایی در زوپ داشته‌اند.

   میزان مشاوره‌های متنی در زوپ 7 برابر شده است و طی 10 روز تعداد پزشکان ما به اندازه دو سال گذشته افزایش پیدا کرد.