بازخوانی برکناری استیو جابز از شرکت اپل

در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی، فناوری شرکت اپل بسیار بدیع و نوآورانه بود و مدل منحصر‌به‌فردی را برای به‌کارگیری این فناوری‌ها در اختیار کاربران قرار ‌می‌داد. اما این شرکت با چالش‌هایی نیز مواجه بود؛ در همان سال‌های نخست فعالیت، دستگاه‌های اپل فاقد کاربردهای ضروری بودند که کاربران به معنی واقعی کلمه، به آن نیاز داشتند که از جمله این موارد ‌می‌توان به نبود نرم‌افزاری کسب‌وکار محور یا به عبارتی دیگر، مورد نیاز کسب‌وکارها اشاره کرد.

این نقص به ناتوانی توسعه‌دهندگان در ساخت نرم‌افزارهایی با قابلیت پشتیبانی از دستگاه‌های مک بر‌می‌گشت. این چالش‌ها تنها به حوزه‌ نرم‌افزار ختم نمی‌شود و بخش سخت‌افزار همانند رام 128k نیز دردسرهای خاص خود را داشت. در واقع، اپل باید یک به‌روزرسانی سخت‌افزاری قابل‌توجه را برای رفع این مشکلات ارائه ‌می‌داد.

در سال 1985 بود که اپل در سراشیبی سقوط قرار گرفت و این مساله موجب اخراج 20 درصد از کارمندان این شرکت شد. همچنین، مدیران اپل را بر این داشت تا برای رهایی از این وضعیت، دست به اقدامات مهمی‌ بزنند. جان اسکالی، مدیرعامل وقت اپل، تصمیم گرفت تا استیو جابز را از سمتش به‌عنوان نایب رئیس و مدیر بخش مکینتاش برکنار کند. اینجا بود که جابز دیگر هیچ کنترل و نفوذی بر عملیات‌های این کسب‌وکار نداشت.

این تصمیم، ناراحتی و شاید بهتر بگوییم خشم استیو جابز را به دنبال داشت و وی را بر این داشت تا کودتایی را علیه اسکالی در اپل و به منظور برکناری او به راه بیندازد. اسکالی در جمعی که در میان اعضای هیات‌مدیره حضور داشت خطاب به آنها گفت: من از استیو ‌می‌خواهم تا از سمت خود کناره‌گیری کند و شما نیز از این تصمیمم حمایت کنید. من مسوولیت اداره‌ای تمام شرکت را برعهده خواهم گرفت. یا اینکه ‌می‌توانید دست روی دست بگذارید و آخرین راه یعنی انتخاب مدیرعامل جدید را در دستور کار قرار دهید.

در آن برهه از زمان، دو سرنوشت در انتظار اپل بود؛ برکناری جابز از سمت فعلی‌اش یا از دست دادن مدیرعاملی باتجربه و موفق که در شرکت پپسی نیز عملکرد خوبی را از خود نشان داده بود. در نهایت، هیات‌مدیره تصمیم نهایی خود را اتخاذ کرد و آن چیزی نبود جز حمایت از پیشنهاد اسکالی. در ماه مه همان سال، جابز در سمت جدید خود در شرکت مشغول شد. چهار ماه بعد نیز تما‌می‌سهام خود در شرکت اپل را فروخت و با استعفا از سمتش، کار جدید خود را برای بنیانگذاری Pixar و NeXT شروع کرد. او بعدها با موفق کردن آن دو شرکت دوباره به اپل بازگشت و این بار اپل را به موفق‌ترین شرکت تکنولوژی جهان تبدیل کرد. این اتفاقات و ماجراها در آن زمان، رابطه میان جابز و اسکالی را شکرآب کرد و حتی بعدا اسکالی از جنجالی که در آن برهه از زمان پرآشوب برای اپل در پی تصمیمات وی به‌وجود آمده بود، ابراز پشیمانی کرد.