با وجود تحریم‌های پیش‌آمده طی دو سال گذشته، مشکلاتی برای صادرات این شرکت‌ها پیش آمده است که نیاز شرکت‌های فولادی را به شرکت‌هایی واسط در امر صادرات یا توجه به صندوق ضمانت صادرات بیشتر می‌کند.  

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» شرکت آرین فولاد غرب یک شرکت تخصصی در زمینه صادرات فولاد است که از سال 1386 کار خود را آغاز کرده است. این شرکت، صادرات محصولاتی مانند اسلب‌های فولادی، بیلت‌های فولادی، کویل، ورق‌های عریض فولادی، مفتول و شمش‌های فولادی را از اهداف اساسی خود تعریف کرده و توانسته است که به 20 کشور دنیا از جمله فرانسه، ایتالیا و بلژیک صادرات انواع محصولات فولادی داشته باشد. البته کشورهای حوزه آس‌آن و به‌ویژه اندونزی و حتی کارخانه‌های ورق عریض فولادی در چین و هند جزو بازارهای هدف این شرکت هستند. شرکت آرین‌فولاد‌غرب، نخستین صادرکننده‌‌ محصولات صفحه‌های سنگین فولادی، تیرهای با سطح مقطع I و H به‌شمار می‌آید. 

محمد حیدری مدیرعامل آرین فولاد غرب درباره فعالیت این شرکت می‌گوید: شرکت آرین فولاد غرب نخستین صادرکننده ورق‌های ضخیم فولاد اکسین به کشورهایی چون فرانسه، ایتالیا و بلژیک بوده و در زمینه صادرات انواع آلیاژهای فولادی نیز به این کشورها پیشقدم بوده است. 

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید» عنوان کرد: در سال 98 میزان صادرات آرین فولاد غرب با وجود تحریم‌ها با رشد 50 درصدی همراه بود و برنامه ما برای سال 99 افزایش میزان صادرات است. در این راستا قصد داریم که به کشورهای منطقه، شرق آسیا و آفریقا نیز صادرات داشته باشیم و استفاده بیشتر از ناوگان کشتیرانی کشور جزو اهداف ما در سال‌جاری است. 

حیدری در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‌های تولیدکننده باید صادرات خود را به شرکت‌های تجاری بسپارند و چه مزیتی می‌تواند برای آنها به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدکننده معمولا اگر بخواهند اقدام به صادرات کنند، کالای خود را به گمرک تحویل می‌دهند و پس از مدتی پول خود را می‌گیرند. اما موضوع آن است که اگر مشکلی برای بار آنها از زمان بارگیری تا تحویل آن پیش بیاید، هیچ تضمینی برای خسارت آنها وجود نخواهد داشت اما شرکت‌های صادراتی می‌توانند بار‌ آنها را بیمه کنند . از سوی دیگر شرکت های صادر کننده زمینه‌های بازاریابی را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنند و با توجه به شرایط تحریمی و این موضوع که خریداران خارجی ترجیح می‌دهند که با شرکت‌های صادراتی کار کنند تا شرکت‌های تولیدکننده، آنها می‌توانند از مزایایی شرکت‌های صادراتی بهره بگیرند.

این صادرکننده فولاد با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه صادرات فولاد کشور وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات این روزهای صادرات فولاد، بی‌اعتنایی فولادسازان به صندوق ضمانت صادرات است. در حقیقت واحدهای فولادسازی با صندوق ضمانت صادرات میانه خوبی ندارند، در حالی که این صندوق هم صادرات را بیمه می‌کند و هم می‌تواند زمینه‌های صادرات را برای تولیدکنندگان مهیا کند، اما موضوع آن است که تولیدکنندگان فولاد، این صندوق را به خوبی نمی‌شناسند یا ارتباطات خوبی با این صندوق ندارند. از سوی دیگر موضوع این است که صندوق ضمانت صادرات تنها تولیدکنندگان را به عنوان صادرکننده می‌شناسد و خدمات و تسهیلاتی را برای شرکت‌های بازرگانی در نظر نمی‌گیرد. 

حیدری در ادامه تاکید کرد: تاکید ما این است که از یک‌سو فولادسازان برای بیمه کردن کالای خود به شرکت‌های بازرگانی بیشتر اعتماد کنند. همچنین با صندوق ضمانت صادرات نیز ارتباط بیشتری برقرار کرده و صندوق ضمانت نیز شرکت‌های بازرگانی را برای صادرات به رسمیت بشناسند. در نهایت مذاکراتی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برای رفع موانع صادراتی انجام گیرد تا زمینه این امر مهم به صورت شکل تسهیل شود.