در حال حاضر این شرکت هر سال از محصولات متنوع خود رونمایی می‌کند و نمایندگی فروش متعددی در کشور‌هایی همچون عمان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و صادرات سال گذشته آن یک‌میلیون دلار بوده است.

در خصوص اقدامات و برنامه‌های آتی این شرکت به سراغ حسن فدوی جهرمی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اکسون رفتیم که متن زیر ماحصل این گفت‌و‌گو است. به گفته وی، یکی از راه‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط کنونی ایجاد ارزش افزوده است که مشخصا بهترین راه برای رسیدن به این مطلوب رونق تولید است؛ به خصوص که تولید محصولات دانش‌بنیان در این زمینه بسیار حائز اهمیت و باارزش است. جهرمی تاکید کرد: در محصولات دانش بنیان ارزش افزوده ایجادشده نسبت مستقیمی با دانش دارد که هرچه دانش بالاتری در محصولات به کار گرفته شود، ارزش افزوده کار نیز بالاتر می‌رود و به تولید ثروت می‌انجامد.

همان‌طور که شاهد هستیم کشورهای صنعتی بزرگ بخش زیادی از درآمد خود را توسط شرکت‌هایی با دانش فنی بالا کسب می‌کنند و مشخصا ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان مقدمه‌ای برای تولید محصولات مبتنی بر دانش و ارزش افزوده بالاست و نتیجه آن تولید ثروت است که یکی از گزینه‌های رونق اقتصادی یک کشور به حساب می‌آید.

 با توجه به نام‌گذاری امسال به نام «جهش تولید»، برنامه شما برای تحقق این شعار و تقویت تولید چیست؟

در چند سال اخیر کشور با بحران‌های متعددی مواجه شده که این بحران‌ها کسب‌و‌کارهای کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ اما اگر بهتر دقت کنیم این بحران‌ها می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌هایی نیز باشد و شرکت‌ها با توجه به میزان پویایی و ناب بودن چرخه تولید هرکدام با توجه به قدرت خود می‌توانند از این فرصت‌ها بهره‌ ببرند. برای مثال شرکت دانش‌بنیان اکسون بعد از بحران کرونا در کشور چند خط برای ایجاد تحقیق و توسعه برای محصولات مرتبط با مبارزه با ویروس کرونا ایجاد کرد که از این خطوط می‌توان تب‌سنج‌های لیزری (غیرتماسی)، تونل‌های ضد عفونی‌کننده (یا گیت ضدعفونی)، کاور کفش حرارتی اتوماتیک، جعبه‌های ضد عفونی‌کننده UV وسایل (ساعت، سوئیچ، ماسک و...)، دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده وایرلس UV محیط و... را نام برد که هر کدام از این محصولات در یک مرحله از ساخت قرار دارند و درخواست‌های فراوانی برای صادرات این محصولات به کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

 در خصوص بازارهای صادراتی بیشتر توضیح دهید؟ در این شرایط توانسته‌اید به بازارهای دیگر کشورها راه یابید؟

تولید این محصولات در شرایط موجود هم می‌تواند کمکی برای وضعیت سلامت مردم باشد و هم می‌توان با صادر کردن آنها زمینه‌ساز ورود مبالغ ارزی به کشور شد و از طرفی باعث رونق اقتصادی شرکت نیز می‌شود. در راستای تولیدات قبلی نیز شرکت اکسون فرصت را غنیمت شمرده و از زمان به وجود آمده برای توسعه محصولات جدید در حوزه فیزیوتراپی و بهینه‌سازی محصولات قدیمی استفاده کرده  و حتی اقدام به افزایش نیرو نیز کرده  و در حال توسعه محصول لیزر پرتوان و سایر دستگاه‌ها است.

محصولات شرکت اکسون در زمینه فیزیوتراپی در سراسر ایران استفاده می‌شود و بازار فروش آن حتی نسبت به محصولات خارجی، فروش چند برابری را به خود اختصاص داده است. این شرکت نمایندگی فروش در کشور عمان و برخی دیگر از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس را دارد و در سال گذشته بین ۱۰ شرکت تجهیزات پزشکی ایران در نمایشگاه مدیکا در شهر دوسلدورف آلمان نیز شرکت کرد.

علاوه بر این شرکت در این مدت با به‌روز‌رسانی اطلاعات خود و اشتراک آن با شرکت‌های خارجی در تلاش برای حفظ ارتباط برون مرزی برای بهبود وضعیت صادرات خود بعد از گذر از اوضاع بحران و صادرات محصولات مبارزه با کرونا است. همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فروش و صادرات محصولات به کشورهای اروپایی از برنامه‌های آتی شرکت است.

 با توجه به تاکید بر ارزآوری در صنایع مختلف، مجموعه شما برای صادرات چه برنامه‌هایی در نظر گرفته و با موانعی که در حوزه مالی وجود دارد، آیا عملا صادرات میسر است؟

همان‌طور که گفته شد شرکت اکسون در تلاش برای حفظ ارتباط خود با شرکت‌های خارجی و به‌روزرسانی اطلاعات محصولات خود با سایر کشور‌ها است و همچنین برای بهبود وضعیت صادراتی در شرایط کرونا هم برنامه‌ریزی می‌کند. در این راه مشکلات زیادی برای نقل و انتقالات مالی وجود دارد که شرکت‌ها مجبور به انتقال مبالغ از طریق راه‌های غیررسمی هستند و این امر باعث کاهش تعداد شرکت‌های واجد شرایط برای مراوده مالی می‌شود که در صورت انجام معامله هم مشکلات جبران ناپذیری را در زمینه صادرات به وجود می‌آورد. ایجاد یک سازوکار ایمن و سریع قطعا می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه صادرات باشد؛ با این‌وجود شرکت دانش بنیان اکسون با ایجاد سازوکارهای مختلف تلاش کرده که ریسک نقل و انتقالات مالی و مراودات تجاری را با یافتن افراد معتمد پایین بیاورد و به انجام کارهای صادراتی خود حتی در وضعیت موجود نیز بپردازد.

 در شیوع بیماری کرونا  آیا تجهیزات شما توانست در شبکه پزشکی قرار گیرد و نمونه تولید داخل عینیت پیدا کند؟

ایجاد محصولات با توجه به نیاز بازار در هر برهه زمانی، تشکیل یک شبکه فروش بسیار قوی برای جلوگیری از وابستگی به کانال‌های خارج از شرکت، توسعه زیرساخت‌های دانشی و تولیدی در شرکت باعث شده است که شرکت دانش بنیان اکسون نه تنها از مشکلات موجود آسیب نبیند، بلکه به فراخور نیاز خود اقدام به افزایش نیرو‌های شاغل نیز کند. در حوزه کرونا نیز هم‌اکنون محصولات مختلفی بعد از انجام پروسه تحقیق و توسعه از شرکت دانش بنیان اکسون درحال ورود به بازار است؛ برای مثال گیت‌های ضدعفونی‌کننده که در سراسر کشور نصب و در حال استفاده است.