توسعه استارت‎آپ کشاورزی «به‎روزرسان» در دوران کرونا

آغاز فعالیت این استارت‎آپ با توزیع مواد غذایی روزانه مانند لبنیات کلید خورد و در حال حاضر بخشی هم به توزیع مواد غذایی سلامت اختصاص پیدا کرده است. «به‎روزرسان» در حال حاضر در تهران فعال است و در مرحله اول قصد افزودن تعدادی سکوی بارگیری و در مرحله بعد گسترش بازار به کل کشور و کار با تامین‌کنندگان محلی را در اهداف خود دارد. به گفته محمد فوزی، مدیرعامل «به‎روزرسان»، این استارت‎آپ با یک رویکرد توسعه‎ای محصولات خود را توسعه بخشیده و در فاز بعد کالاهای اساسی را توزیع خواهد کرد. در گفت‎وگوی وی با «دنیای اقتصاد» بیشتر از برنامه این استارت‎آپ کشاورزی خواهیم دانست:

 خدمات استارت‎آپ «به‎روزرسان» چیست؟

«به‎روزرسان» یک فروشگاه آنلاین است که محصولات تازه اعم از لبنیات، میوه و سبزیجات، پروتئین، نان و شیرینی، غذاهای آماده و نیمه آماده و گل و گیاه و غذای ارگانیک توزیع می‎کند. در واقع، این محصولات قابلیت نگهداری طولانی‌مدت را ندارند و مصرف‎کننده باید در فواصل زمانی کم آن را تهیه کند. سیستم لجستیک این استارت‎آپ به کامیون‎های یخچال‎داری مجهز است که این محصولات بی‎دغدغه به دست مصرف‎کننده برساند. 

 پس در دوران کرونا فروش «به‎روزرسان» بیشتر شده است؟

شیوع بیماری کرونا باعث شد گرایش مردم به خرید آنلاین بیشتر شود و این روی بازار «به‎روزرسان» تاثیر داشت. با این حال، ما کسب و کار نوپایی هستیم. قبل از شیوع این بیماری، رویکردمان توسعه بازار بود و حتی برنامه‎های تبلیغاتی برای آن داشتیم و انتظار چنین رشدی با توجه به عوامل دیگری داشتیم که در این مقطع با شیوع کرونا رقم خورد.

 استراتژی «به‎روزرسان» در دوران پس از کرونا چه تغییری خواهد کرد؟

به هر حال، کرونا یک پدیده زودگذر است و پایه و اساسی برای سیاست‎گذاری یا تعیین استراتژی‎های استارت‎آپ «به‎روزرسان» نخواهد بود. بازار سفارش و خرید آنلاین در کشور ما همچنان بکر بوده و تنها پنج درصد استانداردهای جهانی است. پس اتفاقاتی مانند کرونا شاید در فرهنگ‌سازی مردم برای خرید آنلاین اثرگذار باشد، اما هنوز پتانسیل زیادی برای پیشرفت دارد. 

 چشم‌انداز یک ساله استارت‎آپ «به‎روزرسان» چیست؟

رویکرد ما در سال جاری نیز توسعه بازار است، در این میان، می‎توان شیوع بیماری کرونا را یک شوک تلقی کرد، با این حال، دسترسی به بازار بزرگتر برای مجموعه «به‎روزرسان» قابل پیش‌بینی بود. 

 آیا «به‎روزرسان» محصول جدیدی رونمایی خواهد کرد؟

«به‎روزرسان» یک ابرپروژه است که در چندین فاز توسعه پیدا می‎کند. در فاز قبلی ما محصولات سلامت اعم از ارگانیک و رژیمی را به لیست خود اضافه کردیم. در آینده‎ای نزدیک نیز قرار است به این فهرست کالاهای اساسی مثل برنج، ماکارونی، روغن و... افزوده شود. همچنین در گام‎های بعدی، افزایش سایر محصولات سوپرمارکتی اعم از محصولات شوینده و سلولزی در دستور کار قرار دارد.