ساخت دستگاه خودکار قطع گاز در زلزله

سید محمد سید معصومی، رئیس هیات‌مدیره شرکت ایمن زلزله سدید در رابطه با نوآوری‌های این شرکت برای کاهش اثرات زلزله به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تجهیزات قطع فشار گاز که توسط ما ساخته شده است، قادر است به محض آغاز فرکانس‌های زلزله، گاز را از ایستگاه‌‌های تقلیل فشار گاز شهری قطع کرده و گاز موجود در لوله‌ها را در فضا تخلیه کند. 

وی با بیان اینکه دستگاه تولیدی ما در تمامی ساختمان‌ها و روی لوله بعد از رگلاتور گاز قابل نصب است، افزود: این دستگاه می‌تواند گاز خانگی را در فرکانس‌های ابتدایی زلزله قطع کند. برای یک ساختمان ۳۰ واحدی فقط به یک دستگاه نیاز دارد که هزینه آن ۶ میلیون تومان خواهد بود. در حالی که دستگاه مشابه ساخت سوئیس که به هیچ عنوان کیفیتی بالاتر از ما ندارد، ۱۵ هزار دلار هزینه دارد. ضمن اینکه چنانچه ساکنان قابلیت‌های دیگر مانند توقف آسانسور در نزدیک‌ترین طبقه در هنگام زلزله، قطع برق، آب و ... را از ما بخواهند، با وصل یکسری کابل‌ها به دستگاه می‌توانیم این خدمات را ارائه کنیم. 

سیدمعصومی با اشاره به اینکه دستگاه  ما دارای ثبت اختراع و استاندارد ملی ایران، اروپا و سوئیس است، ادامه داد: دستگاه قطع فشار گاز تاییدیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی را دارد و در زلزله‌های مختلف و همچنین روی میز لرزان زلزله عملکرد خود را در حضور مسوولان به خوبی نشان داده است. خوشبختانه استقبال خوبی در سال‌های اخیر از این دستگاه صورت گرفته و در بسیاری از کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، مدارس و ساختمان‌های مسکونی، اداری  و تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال با توجه به هزینه اندک خرید و نصب این دستگاه امیدواریم در تمامی استان‌ها از طرف مسوولان و مردم مورد توجه قرار بگیرد.