۱ - ارتباط از راه دور: بی‌شک ارتباط از راه دور در این روزها اجتناب ناپذیر و درک دلیل آن نیز آسان است. قبلا نیز کارمندان از خانه‌ها کار می‌کردند؛ اما نه در مقیاسی که در حال حاضر انجام می‌شود. وقتی صحبت از نیروی کار شرکتی خودروساز همانند نیسان به میان می‌آید، به راحتی می‌توان تصور کرد که کارمندان چندین بخش بتوانند از خانه دورکاری کنند. این موضوع درمورد یک طراح یا یک برنامه‌ریز محصول صدق می‌کند، اما در مورد کسانی که در بخش اداری، خط تولید و با دستگاه‌های داخل کارخانه کار می‌کنند چطور؟ در این رابطه شرکت خودروسازی نیسان رویکرد جالبی برگزیده است. وقتی دستور داده شد کارهای غیرضروری در کارخانه و خط تولید متوقف شوند، یکی از کارمندان این شرکت که مشغول کار در قسمت الکترونیک بود، تجهیزات لازم را به خانه برد تا بتواند همچنان به شغل خود اشتغال داشته باشد. او فضایی را در خانه به این کار اختصاص داد و توانست به کار خود ادامه دهد. بعد از سپری شدن دوران همه‌گیری چه اتفاقی خواهد افتاد؟ احتمالا تا حدود زیادی همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد؛ اما تصور اینکه کارمندان بتوانند در خانه کار کنند، بسیار خلاقانه است؛ به خصوص در شرایطی که منتظر واکسن برای کووید-۱۹ هستیم و باید فاصله اجتماعی حفظ شود.

۲ – دگرگونی تست خودرو: فقط خبرنگاران خودرو نیستند که وسایل نقلیه را تست می‌کنند.  قبل از خبرنگاران، وسایل نقلیه جدید توسط تیم‌هایی از متخصصان آزمایش شده و ارزیابی‌های لازم انجام می‌شود. این ارزیابی‌ها در شرکت نیسان به طور عمده در منطقه دیترویت انجام می‌شود. در حال حاضر به‌دلیل شیوع کووید-۱۹ به‌جای اینکه ارزیابی‌ها توسط دونفر داخل هر وسیله نقلیه انجام شود، یک نفر این کار را می‌کند.  یکی از تبعات رعایت فاصله اجتماعی در حال حاضر این است که شرکت خودروسازی نیسان قادر نیست وسایل نقلیه خود را مانند قبل، در شرایط پر رفت و آمد تست کند. این مس‍‍‍‍‍‍‍‍‍اله‌ای است که دیگر شرکت‌های خودروسازی نیز با آن مواجه هستند. راهکار فعلی ماندن در خانه باعث شده است ترافیک در محیط‌های شهری و حومه کم شود. چه کسی فکر می‌کرد چنین چیزی ممکن باشد؟ این شرکت به دنبال راهکاری است تا روش  جدیدی برای انجام این ارزیابی‌ها بیابد.

۳ - حفظ ایمنی: فلوتکوئتر در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد کارمندان برای برداشتن وسایل و مواد مورد نیاز جهت ادامه دورکاری به دفتر یا هر شعبه‌ای از شرکت مراجعه کنند، گفت برای جلوگیری از آلودگی فقط در موارد ضروری اجازه تردد داده می‌شود. در واقع، علاوه بر هزینه‌های مستقیم ناشی از این بیماری همه‌گیر، هزینه‌های اضافی ضدعفونی دفاتر، شعب کاری، کارخانه‌ها را نیز باید در نظر داشت. مهم‌تر از هزینه‌ها، باید از ایمنی و سلامت کارگران اطمینان حاصل کرد؛ زیرا محیط‌های کاری دوباره باز خواهند شد و افراد بار دیگر به محل کار خود بازخواهند گشت.

۴ - ارتباط از راه دور: شمشیر دو لبه: انسان‌ها غالبا بر اساس عادات نهادینه شده کار می‌کنند. در زندگی ما نیز این‌گونه است؛ اما در محیط کار حتی این اتفاق بیشتر می‌افتد. ویروس کرونا این روال را وارونه کرده است. فلوتکوئتر خاطرنشان کرد: مهندسان شرکت عادت ندارند که در خانه روی پروژه‌ها کار کنند. در محل کار، آنها با بخش‌های دیگر در ارتباط هستند و به این ترتیب کار خود را انجام می‌دهند. با وجود این ، در زمان دورکاری از خانه‌های خود، چاره‌ای ندارند جز اینکه خود را با این روش کار کردن تطبیق دهند.  برخی از آنها اذعان داشته‌اند که در ایام دورکاری مدت بیشتری کار می‌کنند، زیرا کامپیوترهای آنها همیشه در دسترس هستند. البته جای تعجب نیست که مدیریت این موضوع را مورد پرسش قرار می‌دهد که آیا شیوه ارتباط از راه دور ممکن است تاثیری در افزایش بهره‌‌وری داشته باشد یا خیر.

بدیهی است که توجه شرکت نیسان به این پرسش قابل درک است و به این معنی نیست که این شرکت به دنبال افزایش بازده بیشتر از کارگران به هر قیمتی باشد. در عوض، شاید این مهم باشد که مفهوم افزایش حداکثر بهره‌وری را زیر سوال ببریم. از این گذشته، یکی از درس‌هایی که از زندگی در قرنطینه می‌گیریم این است که زمان محدود است. آیا ارتباط از راه دور که به ما این امکان را می‌دهد تا وقت بیشتری در خانه بگذرانیم، دارای تاثیر مخربی است که باعث می‌شود ما حتی بیشتر کار کنیم؟ آیا این افزایش ساعات کار در منزل بعد از بیماری همه‌گیر موجب خواهد شد مردم زمان بیشتری کار کنند؟ این پرسش بسیار مهمی است؛ زمانی‌که به زندگی عادی برگردیم بی‌شک این موضوع انعکاس بسیار زیادی خواهد داشت.

۵ - به هم پیوستگی جهانی

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، کارخانه‌های شرکت خودروسازی نیسان نیز به مانند دیگر شرکت‌های خودروسازی تعطیل هستند. اما نیسان هم مانند سایر مشاغل، سعی دارد تا توسعه کاری را با سرعت عادی ادامه دهد. تا این لحظه، هیچ تغییری در برنامه‌ریزی و فهرست برنامه‌ریزی شده محصولات و فناوری‌های جدید ایجاد نشده است. موضوع تامین قطعات برای بازار جهانی را باید مدنظر قرار دهیم. راه‌اندازی مجدد دستگاه‌ها در آمریکای شمالی دلالت بر این دارد که تامین‌کنندگان، هر که باشند، فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. احیای شرایط، وقتی حاصل می‌شود که مسوولیت‌پذیری در سطحی هماهنگ و بی‌سابقه شکل‌ گیرد. در غیر این صورت، برنامه‌های راه‌اندازی غیرممکن خواهد بود.

۶ - چه چیزی تغییر می‌کند؟ همه می‌دانیم وقتی زندگی «عادی» برگردد، خیلی چیزها تغییر می‌کنند. ما سعی نداریم پیشگویی کنیم، اما نشانه‌هایی از تغییرات در طراحی وسایل نقلیه مشاهده خواهد شد. به عنوان مثال، این شرکت در نظر خواهد داشت در فضای داخلی وسایل نقلیه از موادی استفاده کند که تمیز کردن آنها آسان‌تر باشد و از تجمع میکروب و ذرات جلوگیری کند. بدون‌شک هنگام طراحی مدل‌های آینده در نظر داشتن و رعایت بهداشت مهم‌ترین اولویت خواهد بود. از نظر فلوتکوئتر، شکی وجود ندارد که ما به دنبال نوآوری‌های جدید هستیم، ثمره‌ای از تفکرات تازه و خلاقانه که در اثر همه‌گیری ویروس کرونا و چالش‌های تحمیلی آن ایجاد شده است. در این مرحله، خیلی زود است که بدانیم آن نوآوری‌ها چه خواهند بود. تنها چیزی که می‌توانیم از آن اطمینان داشته باشیم این است که بی‌تردید تغییر ایجاد خواهد شد.