بعد از برجام شرکت ایران خودرو به دلیل محدودیت‌های فراوان با تکیه بر کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و همین‌طور قطعه‌سازان داخلی گام‌هایی را برای خلق خودروهای ملی برداشت. از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در سال ۹۸ ساخت خودروی K۱۳۲ است که احتمالا در سال ۹۹ عرضه خواهد شد که این موضوع گام‌های ابتدایی ایران‌خودرو از یک شرکت مونتاژکار به شرکتی خودروساز است.

 فرشاد مقیمی، ‌مدیرعامل ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با اکوایران، شبکه تصویری «دنیای‌اقتصاد»، اعلام کرد: تولید پژو 405 به‌زودی متوقف خواهد شد. این اقدام شرکت ایران‌خودرو گامی‌مهم در خودروساز شدن این شرکت است. 

در خصوص این جایگزینی باید گفت: سدان روی پلت‌فرم PF1 طراحی شده است. این پلت‌فرم در واقع همان پلت‌فرم پژو 301 است که نتیجه همکاری برجامی ‌ایران خودرو و پژو است؛ اما این‌بار ایران‌خودرو به تنهایی و با تکیه بر شرکت‌های داخلی خودروی ملی K132 را روی آن طراحی کرد. به نظر می‌رسد این خودرو قرار است با دو پیشرانه تنفس طبیعی 6/ 1 لیتری با توان 114 اسب بخار و توربوشارژ 7/ 1 لیتری با توان 150 اسب بخار در بازار عرضه شود. 

خودروی K132 با دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو5 و قابل تبدیل به یورو 6 است. در بحث امکانات این خودرو می‌توان به  تهویه الکتریکی دستی، دوربین و سنسور پارک‌عقب، نمایشگر لمسی با اتصال مستقیم به تلفن‌همراه، کامپیوتر سفر، بلوتوث، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، صندلی راننده ۶ حالته دستی، صندلی شاگرد ۴ حالته دستی، دو کیسه هوا، چراغ روشنایی روز، رینگ فولادی یا آلومینیومی،  نمایشگر دمای محیط، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، ترمز دیسکی جلو و عقب، فرمان کمکی برقی و تریم داخلی چرم و پارچه اشاره کرد. لازم به ذکر است: در کنار امکاناتی که ذکر شد می‌توان به صورت جداگانه امکاناتی نظیر رینگ‌های آلومینیومی ‌تراش‌خورده، سانروف، صندلی برقی ۶ حالته راننده، صندلی برقی ۴ حالته شاگرد، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو و سامانه کنترل پایداری و جلوگیری از هرزگردی را به عنوان آپشن اضافی سفارش داد.

ایران‌خودرو در کنار این سدان محصولات جدیدی نظیر رانا‌پلاس، سورن پلاس، دنا پلاس اتوماتیک(در 3 تیپ)، سمند بهینه شده، 207 پانوراما و 207 پانوراما اتوماتیک را در کنار محصولات قبل خود در سال 99 به بازار عرضه خواهد کرد. خودروی رانا پلاس با برخی تغییرات داخلی و ظاهری از جمله طراحی چراغ جلوی جدید مجهز به چراغ روز، به بازار عرضه خواهد شد.

اما در کنار عرضه خودروهای روز ایران خودرو، این شرکت درصدد طراحی و تولید خودروهای تمام‌برقی است به طوری که به نظر می‌رسد اولین نمونه خودروهای تمام برقی ایران خودرو در سال 1400 به بازار ایران عرضه شود. شرکت جتکو یکی از شرکت‌های فعال و زیرمجموعه در ایران خودرو است که فعالیت این شرکت در بخش طراحی خودروهای برقی است. شرکت جتکو در نظر دارد سدان برقی JX10  را به بازار عرضه کند. چندی پیش نیز چند نمونه از خودرو برقی تسلا به ایران وارد شده است که به نظر می‌رسد برای مهندسی معکوس این خودروها به کشور وارد شده‌اند.