این یک تغییر جزئی، اما چشمگیر در برنامه اولیه بوئینگ برای رفع و آماده‌سازی مشکلات فنی ۷۳۷ مکس و دریافت چراغ سبز سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا برای پرواز مجدد این هواپیماها است. 

بوئینگ هنوز باید دو به‌روزرسانی نرم‌افزاری و چند مشکل فنی دیگر را برای دریافت پروانه مجدد پرواز مدل جنجالی 737 مکس انجام دهد. با این حال این شرکت هواپیمایی‌ می‌گوید: اجرای پروتکل‌های ایمنی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در ایالات‌متحده، گریبان واحدهای صنعتی بوئینگ را نیز گرفته است و روند تعمیرات مکس را به ‌شدت کند کرده است.

یک سخنگوی بوئینگ در این باره به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «بحران شیوع ویروس کرونا موجب پیچیده‌شدن روند انجام تعمیرات شده است؛ اما پیشرفت خوبی را در کل داشته‌ایم و تمرکز خود را بر مدیریت چالش‌های جدید معطوف کرده‌ایم. تمامی روند برطرف‌سازی مشکلات مکس نیز تحت نظارت مستقیم بازرسان سازمان هواپیمایی فدرال است.»

هواپیماهای مکس 737 از مارس 2019 زمین‌گیر هستند. دلیل اصلی خروج این مدل از حمل‌و‌نقل هوایی شرکت‌های مختلف نیز دو سانحه هوایی است که منجر به مرگ 346 مسافر این هواپیماها شد. مدیران بوئینگ تاکنون چند نوبت ضرب‌الاجل بازگرداندن هواپیماهای 737 مکس به آسمان را به تاخیر انداخته‌اند و علت اصلی این تاخیرها نیز کشف نقص‌های فنی جدید توسط بازرسان سازمان هواپیمایی فدرال بوده است.

دیو کالهون، مدیرعامل این شرکت در ژانویه اعلام کرده بود که انتظار دارد تا صدور مجدد پروانه پرواز این هواپیماها تا اواسط سال 2020 به طول بینجامد. این ضرب‌الاجل پس از آن مطرح شد که بوئینگ در ماه سپتامبر خط تولید 737 مکس را متوقف ساخته بود.  کالهون در ماه‌های اخیر همواره از پیشرفت مهندسان بوئینگ برای برطرف ساختن مشکلات این مدل خبر داده است. بوئینگ قرار است هفته جاری نشست سالانه سهامداران خود را برگزار کند.