فرصت بزرگ در پساکرونا

فرصت بزرگ در پساکرونا

شیوع ویروس کووید-۱۹ در جهان موجب شده تا صدها کسب‌و‌کار بزرگ در مسیر افول قرار بگیرند و شرکت نام‌آشنای آدیداس نیز از این قاعده مستثنی نیست و این شرکت پیش‌بینی کرده است که با افت ۴۰ درصدی فروش مواجه شود. البته شرایط کنونی باعث نشده است تا مدیرعامل خوش‌فکر این شرکت ناامید شود. وی می‌گوید که آمارهای بازار چین در ماه اخیر نشان می‌دهند که با ازسرگیری فعالیت فروشگاه‌های این برند، تمایل افرادی که به دلیل قرنطینه هفته‌ها از ورزش دور مانده‌اند، دوچندان خواهد شد و تقاضا برای محصولات این شرکت نیز سرسام‌آور خواهد بود. او می‌گوید: «آنچه از پس یک فاجعه بیرون می‌آید، فرصتی بزرگ خواهد بود.»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، شرکت آدیداس پیش‌بینی کرده است که در پی تشدید آثار شیوع کرونا بر تقاضای جهانی، فروش محصولاتش در فصل دوم سال‌جاری با افت ۴۰درصدی مواجه خواهد شد. غول آلمانی تولیدکننده کفش و پوشاک ورزشی روز دوشنبه از کاهش ۱۹ درصدی در فروش خالص خود طی سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داد. به این ترتیب، فروش آدیداس درحالی به ۷۵/ ۴میلیارد یورو کاهش یافت که هم‌اکنون بیش از ۷۰درصد فروشگاه‌های این برند سرشناس در سراسر جهان به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، تعطیل شده‌اند. 

در فصل نخست سال ۲۰۲۰، درآمد خالص این شرکت با ثبت رقم ۲۶میلیون یورویی، نسبت به همین زمان در سال ۲۰۱۹، کاهش چشمگیر ۹۶ درصدی را تجربه کرد. 

سفارش محصولات آدیداس از طریق تجارت الکترونیک که به گفته این شرکت تنها کانالی است که با تمام ظرفیت خود در اغلب نقاط جهان فعال باقی مانده است، اگرچه با رشد ۳۵ درصدی روبه‌رو شده، اما به گفته مقامات آدیداس نتوانسته است تا زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ و قرنطینه‌ها را در سراسر جهان برای این برند خنثی کند. آدیداس پیش‌بینی می‌کند که آمار فروشش در سه‌ماه دوم با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شود.

کسپر رورستد، مدیرعامل آدیداس به سی‌ان‌بی‌سی گفت که به‌رغم وضعیت کنونی، کالاهای حوزه پوشاک ورزشی در میان‌مدت به‌عنوان یکی از بخش‌های پرتقاضا موردتوجه قرار خواهند گرفت؛ چراکه تمرکز بر افزایش سلامتی و ورزش نیز افزیش می‌یابد. 

او می‌گوید: «به محض آنکه افراد بتوانند وارد فضای عمومی شوند، فکر می‌کنم تقاضا برای کالاها و پوشاک ورزشی به‌سرعت با رشد مواجه می‌شوند و دلیل آن نیز واضح است؛ زمانی که افراد دو یا سه‌ماه در منازل خود مانده‌اند، تمایل برای ورزش در فضای عمومی و باشگاه‌ها غیرقابل وصف خواهد بود.»

وی همچنین این احتمال را مطرح کرد که برای اثبات این گفته‌ها می‌‌توان به عملکرد اخیر آدیداس در چین نگاه کرد و به این نتیجه رسید که آنچه در پس یک فاجعه بیرون می‌آید، یک فرصت بزرگ خواهد بود.

او در این باره می‌گوید: «چیزی که ما در چین شاهد هستیم این است که در ماه مارس رشد قوی در فروشگاه‌های چین داشتیم و در بخش تجارت الکترونیک نیز آمارها طی ماه مارس به ۵۵ درصد رشد فروش در سطح جهان رسیدند.»