جنگ اَبَرشارژرهای تسلا با دیگران

اما آینده‌نگری شما به سرعت تبدیل به سرخوردگی می‌شود؛ چرا که هیچ کدام از شارژرها کار نمی‌کنند. پس از ۳۰ دقیقه آزمون و خطا و تماس با پشتیبانی شرکت سازنده، بالاخره متوجه می‌شوید که چگونه یکی از شارژرها را راه بیندازید. پس از این داستان، هیچ‌کس نمی‌تواند از پشیمانی شما بابت خرید خودروی برقی، ایراد بگیرد. با خودتان می‌گویید: «خودم را به عجب دردسری انداختم.»  من هم چنین تجربه‌ای را داشتم. یک شوی بولت ۲۰۱۸ دارم و مدت‌ها است با آن رانندگی می‌کنم. اما از همان ابتدای بروز مشکلات با خودم می‌گفتم: «چقدر افتضاح است. دفعه بعد که خواستم خودروی برقی بخرم، سراغ تسلا می‌روم.» سناریوی بالا، برای من در یک ایستگاه شارژ جدید شرکت الکتریفای آمریکا (Electrify America) در شهر مهاوی آریزونا اتفاق افتاد. سه تلاش نخست من برای استفاده از سه ابرشارژر ایستگاه با شکست مواجه شد (برخی از آنها ۱۵۰ کیلوواتی و برخی ۳۵۰ کیلوواتی هستند). چهارمین تلاش روی چهارمین دستگاه به نتیجه رسید؛ اما فقط بعد از یک گفت‌وگوی تلفنی طولانی با کارشناس پشتیبانی فنی شرکت الکتریفای آمریکا. به‌طور کل، حدود یک ساعت و نیم طول کشید تا میزان شارژ باتری خودرو به حدود ۹۰ درصد برسد. چه کسی این‌قدر وقتش آزاد است؟

 مک در مقابل کامپیوتر خانگی

«آنچه در بازار خودروهای برقی شاهدش هستیم، مانند بازگشت به دوران تقابل کامپیوترهای شرکت اپل (مک) با کامپیوترهای خانگی دهه ۷۰ و ۸۰ است.» این نظر اریک وی (Eric Way)، صاحب یک کانال یوتیوب است که به ایستگاه‌های شارژ غیرتسلا امتیاز می‌دهد و از طریق ایمیل با من مکاتبه داشت. او گفت: «زمانی که یک تسلا می‌خرید، همه‌چیز براساس آن طراحی شده است. هیچ مشکلی برای مطابقت خودرو و ایستگاه‌های شارژ و قطعات و موارد مختلف وجود ندارد. از طرف دیگر، از نظر پشتیبانی هم تسلا عالی عمل می‌کند و هر جا که تفاوتی بین خودروهایش با خودروهای (سوخت) فسیلی وجود داشته باشد، مشتری را قدم به قدم راه می‌برد.» بعدها مشخص شد که دلیل تجربه آزاردهنده من در ایستگاه شارژ، همین فقدان انطباق بین خودرو و دستگاه شارژ بوده است. درگاه شارژ شوی بولت ۲۰۱۸ من نسبت به وزن سوکت شارژ دستگاه حساس است.

اریک وی در توضیح شیوه کار دستگاه‌های شارژ، نظر کارشناس پشتیبانی فنی الکتریفای آمریکا را تایید کرد: «در خودروهای برقی مدل بولت از سوکت‌های سی‌سی‌اس (CCS socket) استفاده شده است که بسیار حساس هستند و ممکن است باعث ایجاد اشکالاتی در هنگام شارژ با کابل‌های برق سنگین سی‌سی‌اس شوند که وزن مایعات خنک‌کننده را به دوش می‌کشند. این مشکل به‌ویژه زمانی پیش می‌آید که کابل‌های شارژ کشیده شده یا با زاویه نادرستی به درگاه ورودی شارژ خودرو وصل شوند.» اما این موضوع، تنها مشکلی نبود که در آن ایستگاه شارژ با دستگاه‌های شرکت الکتریفای آمریکا داشتم. تعدادی از دستگاه‌های شارژ از همان ابتدا پیغام «در دسترس نیست» را نشان می‌دادند و یکی دیگر از آنها هم وقتی که به آن دست زدم، خراب شد.

 ادامه معضل شارژر

هنوز در ابتدای عصر خودروهای برقی هستیم و هنوز هم زیرساخت‌های شارژ این خودروها، مشکلات فراوانی برای افرادی ایجاد می‌کند که نخستین بار است پشت فرمان چنین خودروهایی می‌نشینند. داستان مانند زمانی است که کامپیوترهای خانگی ظهور کرده بودند و افراد تازه‌کار، از همان زمان روشن کردن کامپیوترشان با مشکلات فراوانی مواجه می‌شدند؛ تا آنکه کامپیوترهای مک و بعدها سیستم‌عامل ویندوز ظهور کردند.

مشکل آنجا است که خودروسازانی مانند جنرال موتورز، فورد، برخی شرکت‌های ژاپنی و اروپایی هم خودروی برقی می‌سازند. اما پس از آنکه خودروی آنها را خریدید، شما را به حال خود واگذار می‌کنند. این مساله برای بسیاری از خریداران بالقوه خودروهای برقی بسیار ترسناک است. اما اریک وی که با خودروی بولت خود، بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر رانندگی کرده است، می‌گوید که همه چیز هم آن‌قدر بد نیست: «در حال حاضر، تسلا راحت‌ترین گزینه برای افراد ناآشنا به خودروهای الکتریکی است. اما این مزیت به سرعت در حال از دست رفتن است.»