از دست رفتن بهشت فروش هوآوی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، پس از کاهش چشمگیر شیوع کرونا در چین، غول چینی تجهیزات ارتباطاتی اعلام کرده است تولید تلفن هوشمند خود را از اواخر ماه مارس از سر گرفته است. مشکلی که اکنون هوآوی با آن مواجه شده، میزان تقاضا توسط مصرف‌کنندگان است. با توجه به افت قابل‌توجه شتاب اقتصادی چین و عقب‌نشینی مصرف‌کنندگان از خرید، فروش تلفن هوشمند در این کشور اکنون وابسته به از بین رفتن واهمه مصرف‌کنندگان است.

سی کی لو، تحلیلگر شرکت تحقیقات و مشاوره گارتنر می‌گوید: «مصرف به‌طور مدام تحت تاثیر قرار گرفته است. در چنین فضایی، اگر هوآوی بتواند آمار فروش و صادرات خود را مانند سال گذشته حفظ کند، یک عملکرد خوب و مثبت در نظر گرفته می‌شود.»

هوآوی پیش از این اعلام کرده بود روزانه به‌طور متوسط تا ۴۵۰ هزار دستگاه تلفن همراه هوشمند را در چین به فروش می‌رساند، در حالی که فروش در بازارهای بین‌المللی در حال افول است. تحلیلگران می‌گویند شرکت هوآوی هم‌اکنون به طور مداوم محصولات جدیدی را ارائه و تخفیف‌های چشمگیری را ارائه می‌کند تا از رقابت روزافزون با برندهای اپل و شیائومی که تمرکز خود را بر بازار چین معطوف کرده‌اند، عقب نماند. برای نمونه هوآوی در ماه آوریل چند مدل جدید را از  تلفن‌های هوشمند از سری نوا و آنر معرفی کرد که بر اساس گفته کارشناسان پیش از موعد مقرر وارد بازار شدند. هوآوی همچنین در ماه مارس ازطریق یک مراسم آنلاین تلفن هوشمند پرچمدار سری «پی» را معرفی کرد که ویژگی‌هایی نظیر لنزهای ارتقا یافته و سنسورهای بزرگ‌تر دوربین دارد. وو یوین، تحلیلگر ارشد شرکت تحلیل استراتژی می‌گوید: «هوآوی چرخه معرفی مدل‌های جدید را تسهیل کرده است.»

به گفته این کارشناس این امر موجب می‌شود تا هوآوی شاید بتواند رکورد ۵/ ۳۸ درصدی سهم  فروش تلفن‌های هوشمند در بازار چین را طی سال ۲۰۱۹ جابه‌جا کند. اما از سوی دیگر خود بازار تلفن‌های هوشمند در چین ممکن است از فروش ۳۷۱ میلیون دستگاهی طی سال ۲۰۱۹، به رقمی بین ۳۲۶ تا ۲۸۴ میلیون دستگاه طی سال‌جاری کاهش یابد. با در نظر گرفتن این پیش‌بینی هوآوی حتی اگر قادر باشد به رکورد سهم ۴۰ درصدی از بازار چین نیز دست یابد در سال ۲۰۲۰ تنها می‌تواند ۶/ ۱۳۳ میلیون دستگاه از محصولاتش را در این بازار به فروش برساند که در قیاس با فروش ۱۴۲ میلیون دستگاهی آن در سال ۲۰۱۹ باز هم شاهد افت فروش در چین خواهد بود. آمارهای این شرکت نشان می‌دهد هوآوی با نرخ رشد ۴/ ۱ درصدی در سه ماه نخست سال‌جاری به درآمد ۲۵ میلیارد دلاری رسیده است این در حالی است که نرخ رشد درآمد این شرکت در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۹ درصد بود.