پست‌های مدیریتی اوبر خالی شده است

اوبر در حالی باید اقدام به بازسازی خود کند که جایگاه‌های مدیریتی خالی آن، اوضاع را دشوارتر از همیشه کرده است. استعفای چند روز پیش مدیرکل فناوری اوبر که سابقه‌ای طولانی در این شرکت داشت، وخامت اوضاع این شرکت را به سطح بی‌سابقه امروز رساند. اکنون اوبر مدیرکل عملیات، مدیر کل محصولات، مدیرکل بازاریابی و مدیرکل فناوری ندارد. اوبر پیش از این نیز از ترک شغل مدیران برجسته‌اش در حوزه‌های مهندسی، خوراک و حمل‌ونقل نیز آسیب دیده بود؛ هر چند استعفای آن مدیران باعث نشده بود که صندلی‌هایشان خالی بماند و شرکت توانسته بود جایگزین‌هایی برای آنها پیدا کند. اوبر با بحران تعدیل نیرو هم مواجه است. زمانی که در جلسه عمومی روز سه‌شنبه، کارکنان شرکت از مدیرعامل خواستند تا اطلاعاتی درباره برنامه تعدیل نیرو ارائه دهد، او بیان کرد که «نمی‌تواند چنین کاری بکند». کارکنان شرکت که نگران وضعیت موجود بودند، از دارا خسروشاهی، مدیرعامل شرکت خواسته بودند که شفافیت را در پیش گرفته و با ارائه اطلاعات روشن، ذهن کارکنان خود را باز کند تا بتوانند روی کار خود متمرکز شوند.

براساس منابع مختلف، مدیرعامل اوبر، دلیل طفره رفتن از پاسخگویی را سهامی عام بودن شرکت بیان کرده بود. او پاسخ داده بود: «ما نمی‌توانیم پیش از آنکه اقدامی انجام داده باشیم، درباره آن صحبت کنیم. ما یک شرکت عمومی هستیم و در این باره، به شکل درست و در زمان درست صحبت خواهیم کرد.» کارکنان شرکت اوبر، سال‌ها است که با این حس فقدان امنیت شغلی دست به گریبان هستند. در تاریخ 6 فوریه و پیش از ظهور بحران کرونا در جهان، خسروشاهی از عملکرد مالی بهتر از حد انتظار فصل چهارم سال 2019 خبر داده و سرمایه‌گذاران را مطمئن ساخته بود که بالاخره شرکت به مسیر رشد و سودآوری رسیده است.

او گفته بود: «با پایان تغییرات فراوانی که در سال 2019 داشتیم، اکنون هیجان‌زده هستیم که می‌توانیم تمرکز خود را روی برنامه‌های توسعه‌ای بگذاریم. ما می‌توانیم روی رشد کسب‌وکار خود در مقیاسی بزرگ، نوآوری سریع‌تر از هر رقیبی در بازار، بهبود قابل توجه حاشیه سود خود و بودجه‌بندی اثربخش و بهینه سرمایه‌های خود تمرکز کنیم. مجموع این تغییرات، در پایان ما را به رشد فوق‌العاده‌ای در درآمدها و سودآوری خواهد رساند.» تنها چند روز پس از آنکه پایگاه‌های خبری این گفته‌های امیدوارکننده مدیرعامل اوبر را منتشر کردند، بحران کرونا فرا رسید. با دستور دولت‌ها برای باقی ماندن شهروندان در خانه‌هایشان، شهرهایی که زمانی جولانگاه ناوگان اوبر بودند، تبدیل به شهر ارواح شدند. میزان استفاده از حمل‌ونقل به شدت کاهش پیدا کرد و بحران مالی تازه‌ای برای اوبر ایجاد شد. چنین بحرانی از آنجا وخیم‌تر می‌شود که شرکتی مانند اوبر هزینه‌های ثابت فراوانی دارد و نیازمند حجم قابل توجهی از فعالیت برای بقا و ارائه قیمت‌های رقابتی به مشتریان است.