کافه بازار که در هر فصل گزارش مفصلی از نحوه تعامل کاربران و اپلیکیشن‌های موجود در این استور ایرانی منتشر می‌کند حالا برنامه «بازار» را با ۴۱ میلیون نصب فعال به‌عنوان یکی از پردانلودترین و پرکاربرترین اپلیکیشن‌های ایرانی معرفی کرده است. بر اساس این گزارش کاربران بازار ۸۵/ ۱ میلیارد بار برنامه و بازی در سال ۹۸ دانلود یا به روزرسانی کردند. همچنین ۷/ ۳ میلیون خریدار محصولات دیجیتال، با ثبت بیش از ۲۴ میلیون تراکنش موفق ۱۸۹ میلیارد تومان درآمد خالص نصیب توسعه‌دهنده‌های بازی و برنامه کرده‌اند که در مقایسه با سال ۹۷ حدود ۸۳ درصد افزایش داشته است.

در این گزارش ضمن بررسی رفتار کاربران میزان رشد شاخص‌های مختلف در ۲۴ دسته برنامه و ۱۲ دسته بازی نیز ارائه شده‌اند. نکته جالب توجه در این گزارش این است که صنعت اپلیکیشن‌های موبایل به‌رغم وضعیت نامناسب اقتصادی در سال ۹۸ و شیوع کرونا در انتهای سال عملا روند رو به رشد خود را ادامه داده است.

 رشد درآمدها، افت برنامه‌ها

آمارهای بازار در این سال نشانگر وجود بیش از ۱۲ میلیون خریدار، ۹۰ میلیون تراکنش موفق، ۶۷ هزار توسعه‌دهنده، ۴۳ میلیون کاربر ثبت نامی و ۴۷۷ میلیارد تومان درآمد برای توسعه‌دهندگان است. بر این اساس تعداد کاربر روزانه کافه بازار ۴۴/ ۶ میلیون نفر است. 

کافه بازار همچنین دارای ۲۹ هزار توسعه‌دهنده (برنامه‌نویس) فعال است که نسبت به سال قبل ۳۲ درصد رشد کرده‌اند. تعداد کل برنامه‌های کافه بازار در انتهای سال بالغ بر ۱۲۷ هزار برنامه بوده که نسبت به سال قبل ۲۲ درصد افت کرده است. 

درآمد خالص توسعه‌دهندگان ۱۸۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد رشد کرده است (از این میان ۱۲۰ میلیارد تومان مربوط به برنامه‌ها و ۶۹ میلیارد تومان مربوط به بازی است).  تعداد تراکنش موفق در این استور ۲۴ میلیون بوده که ۵۰ درصد رشد کرده است. 

 بازار در پنج سال اخیر 

در سال ۹۸ با ثبت نام بیش از ۷ میلیون کاربر جدید تعداد کل کاربران ثبت نامی در بازار به بیش از ۴۳ میلیون نفر رسید. بر اساس آمارهای منتشر شده تنها در فاصله این یک سال تعداد نصب‌های فعال (‌‌کاربرانی که طی دو ماه گذشته برنامه بازار روی گوشی‌شان نصب بوده‌)‌ ۳ درصد و کل کاربران ثبت نامی ۲۰ درصد رشد داشته است.  در این بازه زمانی با افزایش تعداد خریدار و میانگین تکرار خرید، تعداد تراکنش موفق در بازار در یک سال ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

آمارها همچنین نشان می‌دهد به‌رغم کاهش برنامه‌های فروشنده، درآمد توسعه‌دهنده‌ها و میانگین تعداد تراکنش‌ به ازای هر فروشنده افزایش یافته است. در انتهای سال ۹۸ مبلغ کل درآمد توسعه‌دهندگان از زمان تاسیس بازار به بیش از ۴۷۷ میلیارد تومان رسید. درآمد توسعه‌دهندگان در سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن ۸۳ درصد رشد داشت و به بیش از ۱۸۹ میلیارد تومان رسید که توسط ۴۰ هزار برنامه فروشنده فعال به دست آمده است. 

 سهم بازی‌ها از تراکنش و درآمد

بازی‌های موجود در استور بازار یک‌پنجم تراکنش و یک‌سوم درآمد را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در این سال تعداد خریداران افزایش و تعداد فروشنده‌های محصولات دیجیتال در بازار کاهش یافت. به‌طور کلی تعداد فروشنده‌های فعال در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن در بازی‌ها ۲۵ درصد و در برنامه‌ها ۲۲ درصد کاهش یافته است. 

همچنین بررسی سهم درآمدی بازی‌ها نیز نشان‌دهنده این است که درآمد بازی‌ها و برنامه‌ها در آذرماه ۹۸ به بیشترین اندازه خود رسیده ولی در سه ماه آخر سال با روند نزولی همراه بوده است. بر این اساس برنامه‌ها با ۷۳ درصد افزایش به ۱۸ میلیون تراکنش و بازی‌ها با ۲۰ درصد افزایش به ۶ میلیون تراکنش رسیده‌اند. درآمد توسعه‌دهندگان بازی هم با ۴۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ به عدد ۶۹ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسید.

 رشد تمایل خرید محصولات دیجیتال

آمارهای جدید به وضوح نشان‌دهنده رشد تمایل مصرف‌کنندگان محصولات دیجیتال به خرید است. در واقع در این سال خریداران به دفعات و هزینه بیشتری نسبت به سال قبل از آن محصولات دیجیتال خریدند. در این سال برای هر بازی فروشنده ۱۲۵ و برای هر برنامه فروشنده ۹۳ خریدار وجود داشت که در مقایسه با سال قبل هر دو رشد داشتند. 

همچنین بررسی‌ها از نظر دانلود برنامه و رشد سال به سال نصب نیز نشان‌دهنده افزایش تعداد دانلود برنامه‌ها بوده است. در این سال کاربران بیش از یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون بار اقدام به دانلود یا به روزرسانی برنامه‌ها و بازی‌ها از «بازار» کردند. ۶۴ درصد دانلودها مربوط به برنامه‌ها و ۳۶ درصد دانلودها مربوط به بازی‌هاست. این روند در شش ماه دوم هم افزایش داشته است چنان‌که برنامه‌ها در ماه آذر به رکورد ۱۳۷ میلیون دانلود و بازی به ۶۳ میلیون دانلود در یک ماه رسید. 

در این سال همچنین مشخص شد که کاربران به‌طور میانگین هر ماه ۵/ ۱۲میلیون کلمه متفاوت جست و جو می‌کنند. نکته جالب توجه این است که دو کلمه واتس‌اپ و اینستاگرام تقریبا در کل سال جزو پرجست و جوترین کلمات بودند. تلگرام و تلگرام بدون فیلتر نیز به‌خصوص در اولین ماه‌های سال ۹۸ جزو پرجست و جوترین کلمات بودند. 

 سهم استان‌ها از توزیع درآمد اپلیکیشن 

آمارهای بازار نشان‌دهنده این است که بخش عمده یعنی ۸۷ درصد از درآمد سال۹۸ مربوط به توسعه‌دهندگان برنامه استان تهران بوده است. برنامه‌نویسان استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان، البرز، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در ادامه بیشترین سهم از درآمد را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین این آمارها حاکی است که کاربران عمدتا به اپلیکیشن‌های آموزشی بیشتر از سایر دسته‌ها علاقه دارند. سهم دانلود اپلیکیشن‌های آموزشی از کل اپلیکیشن‌ها ۲۳ درصد است. بعد از آموزش بیشترین سهم دانلود به اپلیکیشن‌های مذهبی با ۱۱ درصد اختصاص دارد و کتاب‌ها و منابع (۱۰ درصد)، کاربردی (۹ درصد) و سرگرمی (۷ درصد‌)‌ در رده‌های بعدی قرار دارند. 

در انتهای سال ۹۸ بیش از ۱۰۹ هزار برنامه در دسترس کاربران در بازار بود و در این سال برنامه‌ها ۲/ ۱میلیارد بار دانلود شدند. همچنین دسته‌های ابزارها، کاربردی و پیام‌رسان‌ها بیشترین سهم از دانلود را در سال ۹۸ داشتند. 

 محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها

آمارهای بازار نشان‌دهنده آن است که دسته‌های ورزشی، مذهبی و مالی بیشترین امتیاز ۵ (‌بالاترین امتیازی که کاربران می‌توانند به یک اپلیکیشن بدهند‌)‌ را دریافت کرده‌اند. از ۷۸ میلیون امتیاز ثبت شده توسط کاربران در سال ۹۸، ۴۹ میلیون امتیاز به برنامه‌ها تعلق دارد. در این سال کاربران بیشترین تعداد امتیاز را در دسته‌های مذهبی، کاربردی و شبکه‌های اجتماعی ثبت کردند. برنامه‌های دسته ورزشی، مذهبی و امور مالی بیشترین امتیاز ۵ و دسته‌های خبرها و نشریات، عکاسی و سرگرمی کمترین امتیاز ۵ را گرفته‌اند. 

بر این اساس همچنین در دسته‌های امور مالی، آموزش و دارو و درمان توسعه‌دهندگان تمایل کمتری به انتشار برنامه‌های رایگان دارند. برنامه‌های امور مالی، موسیقی و صدا و شبکه‌های اجتماعی بیشترین رشد تعداد کل نصب فعال را در مقایسه با انتهای سال ۹۸ داشتند. در انتهای سال همچنین دسته برنامه‌های کاربردی، ابزارها و پیام‌رسان‌ها با داشتن بیشترین تعداد نصب فعال جایگاه برتر خود را در سال ۹۷ همچنان حفظ کردند. دسته‌های آب و هوا، سبک زندگی و ورزشی همانند سال ۹۷ در سال ۹۸ هم کمترین نصب فعال را داشتند. بیشترین رشد تعداد نصب فعال در مقایسه با سال قبل مربوط به دسته مالی، موسیقی و صدا و شبکه‌های اجتماعی است. دسته امور مالی از جایگاه هفتم در سال ۹۷ به جایگاه ۴ در سال ۹۸ رسید که نشان‌دهنده توجه ویژه کاربران به این نوع برنامه‌هاست. 

همچنین تعداد نصب فعال دسته‌های خبرها، نشریات، عکاسی و سبک زندگی در مقایسه با سال قبل با کاهش مواجه شده است. برنامه‌های دسته خرید، ورزشی، ورزش و تغذیه بیشترین رشد تراکنش موفق را در مقایسه با سال ۹۷ داشتند. 

 برنامه‌های فعال 

در طول عمر بازار تا انتهای سال ۹۸ بیش از ۸۴ هزار برنامه در بازار فروش داشتند که ۳۲ هزار عدد از آنها در سال ۹۸ هم فعال بوده‌اند. از ۳۲ هزار فروشنده در سال ۹۸، ۳۵۰۰ فروشنده جدید هستند و ۲۶ هزار فروشنده برنامه برنامه‌هایی هستند که هم در سال ۹۷ فعال بوده‌اند و هم در سال ۹۸ به فروش خود ادامه داده‌اند.  همچنین این آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۷۵/ ۱ میلیون خریدار جدید در سال ۹۸ محصولات دیجیتالی را از برنامه‌های فروشنده خرید‌ه‌اند. ۹۰۰ هزار نفر از خریداران سال ۹۷ در سال ۹۸ هم فعال بوده‌اند و حدود ۳۵۰ هزارنفر از خریدارانی که بیش از یک سال فعال نبودند مجددا فعال شده و خرید انجام داده‌اند. 

 برترین برنامه‌های ایرانی در سال ۹۸ 

بر اساس این گزارش پرنصب‌ترین برنامه‌های بازار در سال ۹۸ به ترتیب دیوار (‌‌۲۰ میلیون‌)‌، آپ (‌‌۱۱ میلیون‌)‌، ایرانسل من (‌‌۱۱ میلیون‌)‌ تقویم اذان گو باد صبا و اسنپ بوده‌اند. 

همچنین بیشترین رشد را برنامه‌های صاپ (‌‌پرداخت بانک صادرات ایران‌)‌، رمزساز سپه، ایزی پی، آنفالویاب و استیکر واتس‌اپ داشته‌اند. 

پرنصب‌ترین برنامه‌های جدید هم شامل رمزبان، پیام رسان سروش پلاس، رمز یکبار مصرف ریما، رمزنگار ملت و همراز بوده‌اند. 

 بازی‌ها 

بازی‌ها یک بخش با رشد بالا در بین اپلیکیشن‌های بازار است. در انتهای سال ۹۸ بیش از ۱۸ هزار بازی فعال در دسترس کاربران بازار بود که دسته‌تفننی، اکشن و معمایی به ترتیب بیشترین سهم را از بین کل این برنامه‌ها دارند. در این سال کاربران بیش از ۶۷۰ میلیون بار بازی‌ها را دانلود یا به روزرسانی کرده‌اند. 

از ۷۸ میلیون امتیازی که در سال ۹۸ توسط کاربران ثبت شده بیش از ۳۰ میلیون آن مربوط به بازی‌هاست. بازی‌های دسته کلمات و دانستنی‌ها، استراتژی و امتیازی به ترتیب بیشترین امتیاز ۵ را گرفته‌اند. 

بر اساس گزارش کافه بازار از ۷۷۰۰ بازی فروشنده سال ۹۸، ۱۶۰۰ بازی جدید هستند. همچنین بیش از ۶۵۰ هزار خریدار جدید در سال ۹۸ از بازی‌های فروشنده خرید کرده‌اند. 

پرنصب‌ترین بازی‌های بازار به ترتیب آمیرزا، پاسور حکم، کوییز آف کینگ بوده‌اند. همچنین پرنصب‌ترین برنامه جدید هم شامل کلاچ، تورکلمات و color crush بوده‌اند. 

Untitled-2