«نیکی استوارت»، یکی از مدیران موسسه ادیسون می‌گوید این خبر، «بدون شک» نقطه پایان دوران طلایی سفرهای هوایی است. او می‌گوید: «این یک فاجعه برای آینده نزدیک است. فعالان این صنعت معتقدند که سه‌ تا چهار سال طول می‌کشد تا صنعت هواپیمایی به شرایط قبل از بحران برگردد. از سال ۱۹۸۷، تعداد مسافران جهانی، هر ۱۵ سال یک بار دو برابر شده و به بیش از ۴ میلیارد رسیده. تجربه فجایعی مثل یازده سپتامبر، بحران اقتصادی و بیماری سارس نشان داده که شرایط دوباره به روند قبلی برمی‌گردد. اما حتی وقتی پروازها دوباره از سر گرفته شوند، با توجه به تلاش مردم و دولت‌ها برای فاصله‌گذاری اجتماعی، به نظرم بحران کرونا بزرگ‌ترین چالشی خواهد بود که صنعت هواپیمایی تا به حال به خودش دیده.» 

هفته گذشته قرار بود رئیس شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا برای جمعی از چهره‌های مهم صنعت هوانوردی سخنرانی کند، اما مثل بقیه گردهمایی‌ها در اقصی نقاط جهان، نشست ماهانه «باشگاه هوانوردی» بریتانیا به دلیل محدودیت‌های کرونا لغو شد. در این نشست که با حضور اعضای ارشد شرکت‌هایی مثل بریتیش ایرویز، ایرباس و رولزرویس برگزار می‌شد، قرار بود «جان هولاند کی»، مدیر ارشد فرودگاه هیترو لندن، ارزیابی‌های نه‌چندان خوشایند خود را در اختیار فعالان این حوزه بگذارد.

در متن سخنرانی آمده: «تا زمانی که درمان یا واکسن بیماری پیدا نشده، احتمالا سفر بین کشوری، تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که هر دو کشور، یکدیگر را کم‌خطر قلمداد کنند. خالی کردن ردیف وسط هواپیما نمی‌تواند یک راه حل بلندمدت باشد.»

«راب باید»، تحلیلگر حوزه هوانوردی نیز تایید می‌کند صنعت هواپیمایی در کوتاه‌مدت با «مشکلات قابل‌ توجهی» مواجه خواهد شد که بعضی از هواپیمایی‌ها از این فرصت به نفع خود استفاده خواهند کرد. بسیاری از هواپیمایی‌ها مثل بریتیش ایرویز و لوفت‌هانزا از این بحران برای تسریع در بازسازی برنامه‌های خود استفاده خواهند کرد. بریتیش ایرویز حالا روی بازارهای کلیدی تمرکز کرده، مثل مسیرهای فرا اقیانوسی.

آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی فقط باید به فکر راهی باشند که تا آخر امسال، دوام بیاورند، اما کسانی که دوام می‌آورند، ‌می‌توانند به آینده خوش‌بین باشند. «باید» می‌گوید: «پروازهایی که با هدف سرگرمی و تفریح انجام می‌شوند زودتر به حالت قبل برمی‌گردند. اگر تا ابتدای سال ۲۰۲۱، واکسن بیماری پیدا شود، انتظار دارم تا فصل تابستان، شاهد بهبود اوضاع در فروش پروازهای تعطیلات باشیم.»

«جان استریکلند»، مشاور مستقل حوزه هوانوردی می‌گوید احتمالا شاهد تغییرات متعددی در صنعت هواپیمایی خواهیم بود که بسیاری از آنها در مقایسه با شرایط قبل از کرونا، پسرفت محسوب می‌شوند. مثلا ممکن است هواپیمایی‌های ارزان‌قیمت که در سال‌های اخیر، باعث افزایش سفرهای هوایی شده بودند، فشار زیادی را متحمل شوند. مسافرانی که برای سفر به مسافت‌های نزدیک، پروازهای ارزان را ترجیح می‌دادند ممکن است سفر با ماشین یا قطار را جایگزین کنند. قیمت بلیت‌ها نیز ممکن است بالا رود. «باید» می‌گوید: «بسیاری از هواپیمایی‌ها ممکن است برای جبران کاهش ظرفیت هواپیماها، قیمت بلیت‌ها را افزایش دهند.» 

علاوه بر اینها، نگرانی‌هایی در مورد تغییرات آب و هوایی و آسیب زیست‌محیطی ناشی از سفرهای هوایی وجود دارد. کمپین‌های حمایت از محیط زیست، مدتی است که شرکت‌های هواپیمایی بزرگ را به دلیل ایجاد رد پای کربن، مورد انتقاد قرار داده‌اند و خالی کردن ردیف وسط هواپیما، کمک چندانی به حل این مشکل نمی‌کند.