هدف بزرگ «ماسک»؛ تسلای650 میلیارد دلاری

در صورت دستیابی به همه اهداف، کل سهام ماسک تا سال ۲۰۲۸ به ۵۵ میلیارد دلار خواهد رسید (با فرض اینکه تسلا سهام اضافی صادر نکند) در غیر این صورت، ماسک چیزی دریافت نخواهد کرد. شش هفته پیش با آشکار شدن شدت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، شاخص‌های بورس ایالات متحده و سهام تسلا سقوط کرد. در این اوضاع، ماسک موفق شد نخستین قسط از ۱۲ قسط بسته پاداش ۵۵ میلیارد دلاری خود را دریافت کند. بر اساس برآورد نشریه فوربس ارزش سهام تسلا که از کمترین مقدار در ۱۸ مارس برخوردار بود، اکنون روند رو به رشدی را نشان می‌دهد و تا اوایل ماه مه به طور میانگین ارزش شش ماهه و ۳۰ روزه سهام آن در بازار به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. هنگامی که این اتفاق بیفتد، هیات مدیره این شرکت باید مقدار ۶۹/ ۱ میلیون سهم از سهام تسلا را به ماسک اعطا ‌کند که هر سهم به ارزش ۰۲/ ۳۵۰ دلار است. ارزش سهام اهدایی به ماسک حدود ۶۰۰ میلیون دلار می‌شود. با بازگشت ارزش سهام، شرکت تسلا رشد ۱۸ درصدی در اس اند پی نسبت به تاریخ ۱۸ مارس را نشان می‌دهد.

پرداخت اقساط پاداش ماسک تا سال 2028 ادامه خواهد داشت. توافق دریافت پاداش بیشتر از دو سال قبل و پیش از بحران سلامتی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-19 انجام شده بود. نشریه نیویورک تایمز در ژانویه سال 2018 به بررسی این موضوع پرداخته بود و آن را «جسورانه‌ترین درخواست پاداش در تاریخ شرکت‌ها» نامیده بود. ماسک آن زمان به این نشریه گفته بود هرگز حتی یک بار، کوچک فکر نکرده است. وی تاکید کرده بود که «من واقعا این پتانسیل را برای تسلا متصورم‌که طی مدت 10 سال به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل شود.»

به طور قطع، زمان اهدای این پاداش مناسب نیست. ماسک در حال حاضر مدیرعامل شرکت تسلا است. وی متولد آفریقای جنوبی و یکی از بنیانگذاران این شرکت است. بر اساس برآورد نشریه فوربس تا تاریخ 27 آوریل، ارزش خالص دارایی ماسک 40 میلیارد دلار بوده است. در این اوضاع آشفتگی گسترده اقتصادی، افراد  بسیاری در ایالات‌متحده و اقتصاد‌های توسعه‌یافته بزرگ، شغل خود از دست داده‌اند. در مدت 6 هفته گذشته بیش از 26میلیون آمریکایی به‌خاطر تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا مشاغل خود را از دست داده‌ و درخواست حقوق بیکاری کرده‌اند. 

این موضوع به نوبه خود موجب رکود اقتصادی و افزایش بی‌سابقه هزینه‌های دولت شده است. تسلا دستمزد همه کارمندان را کاهش داده و هزاران کارگر در آمریکا را مرخص کرده است، اما اوضاع برای ماسک متفاوت است وی بیشترین میزان درآمد یک روزه در طول زندگی خود را دارا شده است. 

جان کافی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا می‌گوید که حکایت داستان امروز مصداق بارز سخنان ماری آنتوانت است که به رعیت می‌گفت اگر نان ندارید، کیک بخورید، اما ماسک به حفظ ظاهر اهمیتی نمی‌دهد، چرا که خود را مستحق دریافت این پاداش می‌داند. سهام شرکت تسلا در معاملات نزدک با 10درصد افزایش به 75/ 798 دلار برای هر سهم رسید و هم اکنون سرمایه این شرکت بالغ بر 147 میلیارد دلار است. بررسی‌های انجام شده توسط فوربس نشان می‌دهد به خاطر افزایش روزانه سهام شرکت تسلا، ثروت ماسک به بیش از 6/ 2 میلیارددلار رسیده و بیشترین افزایش ثروت را در میان میلیاردرها داشته است. بنا بر داده‌های «اس‌اندپی»، متوسط سرمایه بازاری تسلا از 25 اکتبر 2019 تا 24 آوریل 2020 به 5/ 95میلیارد دلار رسیده است. متوسط سرمایه بازاری 30روزه این شرکت 104 میلیارد دلار است.  یک قاضی در ایالت دلاویر از هیات مدیره شرکت تسلا خواست در برابر خواسته ماسک از خود دفاع کنند. قاضی دادخواست ریچارد تورنتا، یکی دیگر از سهامداران تسلا، مبنی بر رد درخواست پاداش ماسک را نپذیرفت.  تسلا در نظر دارد طبق گزارشی سود سه ماه نخست را در روز 29 آوریل پس از پایان معاملات اعلام کند. برایان جانسون تحلیلگر موسسه بارکلی می‌گوید این احتمال را می‌دهد که ارزش سهام تسلا رشد چشمگیری داشته باشد.  در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا کارخانه اصلی تسلا در ایالت کالیفرنیا در شهر ورمونت تعطیل است، اما کارخانه بزرگ این شرکت در شهر شانگهای که ماه ژانویه افتتاح شد با حداکثر توان،سه مدل از اتومبیل‌های سدان را تولید می‌کند.

   در صورتی‌که اهداف تعیین شده شرکت تسلا تا سال 2028 توسط ماسک محقق شود، پرداختی‌های بیشتر در قالب 11 قسط دیگر به ارزش 69/ 1 میلیون سهم از سهام تسلا در تملک ایشان قرار خواهد گرفت. برای دریافت حداکثر سهام مورد توافق به مقدار 3/ 20 میلیون سهم، ماسک باید ارزش سرمایه بازاری تسلا را به 650 میلیارد دلار ارتقا دهد، یعنی افزایشی بیش از 5 برابر ارزش فعلی آن. 

بر اساس توافق انجام شده، شرکت تسلا باید از خودروهای برقی، باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی درآمد سالانه معادل 175 میلیون دلار کسب کند.  شرکت تسلا در گزارش سالانه خود در تاریخ 13 فوریه اعلام کرد که ماسک دو هدف بزرگ شرکت در سال 2019 را برآورده کرده است. یکی دیگر از اهداف افزایش سرمایه بازاری بود که در آن زمان هنوز محقق نشده بود.   تسلا در سال 2018 اعلام کرده بود در صورتی‌ که رشد سرمایه بازاری چند ماه پس از پایان سال مالی محقق شود نیز مورد قبول است.