تضمین خرید برای جلب اعتماد خریداران

 بازارگاه اینترنتی «این چند» در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

این بازارگاه اینترنتی بستری برای کسب و کارهایی که کالایی برای فروش دارند فراهم می‌کند. بر این اساس کسب و کارها برای فروش محصولاتشان نیازی به طراحی سایت، اجاره سرور و درگاه ندارند و می‌توانند کالاهایشان را بارگذاری کرده، قیمت‌ها و موجودی‌های آنها را تعیین و بازاریابی و فروش کالاها را در این بازارگاه انجام دهند. وقتی خریدی در سایت ثبت شود فروشنده کالا را مستقیما برای خریدار ارسال می‌کند و پس از تحویل کالا و تایید آن از طرف خریدار مبلغ سفارش با فروشنده تسویه می‌شود. در این بازارگاه بر خلاف بعضی دیگر که کالا را انبار می‌کنند، ارسال کالا توسط فروشنده‌ها و به‌صورت مستقیم انجام می‌شود.

 معمولا چه کالاهایی در این بازارگاه به فروش می‌رسد؟

بیشتر کالاهای برند که در دسته بندی‌های لوازم خانگی، بازی‌های فکری-آموزشی، مواد غذایی، تجهیزات شبکه، دوربین‌های مدار بسته، موبایل، قطعات کامپیوتر و لوازم جانبی، ابزارهای برقی و لوازم آشپزخانه جای می‌گیرند. در حال حاضر حدود ۲هزار فروشنده از سراسر کشور در بازار «این چند» حضور دارند.

 هویت بصری سایت «این چند» از نظر طرحی، فونت و دیزاین خیلی به سایت دیجی‌کالا شباهت دارد،‌ بهتر نبود یک هویت مستقل برای سایتتان در نظر می‌گرفتید؟

تقریبا تمامی مردم فروش اینترنتی را با دیجی‌کالا آغاز کرده‌اند. دیجی‌کالا یکسری قالب‌ها را استاندارد‌سازی کرده که با ذهن مردم آشنا شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم از رویه استاندارد استفاده کنیم که مردم نیز با آن راحت تر هستند.

 چقدر سود از فروش کالاها دریافت می‌کنید؟

سودی که روی فروش کالاها به ما تعلق می‌گیرد متغیر است؛ این درصد بسته به دسته‌بندی‌های کالاها بین ۱ تا ۹ درصد متغیر است. مثلا تلفن همراه یا لوازم برقی سودی بین یک تا ۲ درصد دارند و لوازم آرایشی سودی حدود ۷ درصد دارند.

 تحویل کالا را خودتان انجام می‌دهید؟

نه. تحویل کالا توسط فروشنده کالا انجام می‌شود؛‌ به علت شیوع کرونا تمامی پرداخت‌های در محل حذف شده و همه پرداخت‌ها باید به‌صورت آنلاین انجام شود. پول‌های واریزی در یک حساب واسط منتقل می‌شود که کنترل نهایی این حساب در دست ما است. بعد از تایید اصالت کالا توسط مشتری و گذشت ۷ روز پول به حساب فروشنده واریز می‌شود.

 مشکلات و چالش‌های بازارگاه‌ها به‌طور کلی چیست؟

در بخش مالی، یکی از چالش بازارگاه‌های اینترنتی با اداره دارایی بر سر مالیات‌ها است. سود بازارگاه‌ها معمولا حدود یک درصد از مبلغ کالای معامله شده است. اگر پول کالای فروخته شده به حساب ما واریز شود، بابت کل مبلغ مشمول مالیات و دچار مشکل می‌شویم زیرا تنها درصدی از مبلغ به ما تعلق می‌گیرد. کاری که ما برای رفع این مشکل انجام دادیم این است که با یکی از زیر مجموعه‌های بانک سامان فعالیت داریم که در آنجا حساب واسطی را تعریف کردیم و پول واریزی مشتری در حساب واسط بانک می‌رود و از آنجا تسهیم مبلغ به نسبت بازارگاه و صاحب کالا به‌صورت اتوماتیک توسط روبات‌های سایت انجام می‌شود. در نتیجه دچار مشکل نمی‌شویم.

 به‌عنوان یک بازارگاه چه حمایتی از مشتریان خود در برابر فروشنده و مواردی مانند عدم اصالت کالا و... انجام می‌دهید به خصوص وقتی می‌دانیم ممکن است کالاهای تقلبی یا مشکل‌دار به خریدار تحویل داده شود و شما هم فرآیندی برای چک کردن این موضوع ندارید.

طبق قانون تجارت الکترونیکی( ماده ۳۹ تا ۴۱)‌ هر فروشگاه اینترنتی باید شرایط باز پس‌گیری کالا را داشته باشد و بازه زمانی مرجوعی کالا بین ۳ تا ۷ روز بسته به دسته‌بندی کالایی باید رعایت شود. همه کسب‌و‌کارهایی مانند ما که زیر نظر اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی هستند ملزم به رعایت این موارد هستند. در حقیقت این موضوع وظیفه قانونی هر سایت فروشگاهی اعم از فروشگاه یا بازارگاه است. ما روی تمامی کالاها اصالت و کیفیت آنها را تضمین می‌کنیم. ما به‌عنوان یک بازارگاه اینترنتی چون خودمان فروشنده نیستیم،‌ کنترل کیفیت کالا را بر عهده خریدار گذاشته‌ایم. برای تضمین کیفیت و اصالت کالا به این صورت عمل می‌کنیم که مبلغ کالا را تا ۷ روز با مشتری تسویه نمی‌کنیم. خریدار طبق دسته بندی کالایی ۳ تا ۷ روز مجاز است که در صورت وجود نقص یا عدم اصالت،‌ کالا را مرجوع کند. در صورت وجود هر مشکلی هزینه کالا به همراه هزینه ارسال به خریدار عودت داده می‌شود. سعی می‌کنیم هم امین خریدار باشیم و هم فروشندگان.