زیان 50 میلیارد دلاری «بافت»

این نابغه شهر اوماها ادامه داد شیوع ویروس کرونا با دیگر اتفاقاتی که ذکر کرده است کاملا متفاوت است، اما من همچنان نسبت به آینده خوشبین هستم و از این جمله معروف که «این نیز می‌گذرد» یاد کرد. فعالیت اصلی این شرکت، در زمینه ارائه انواع خدمات بیمه مانند بیمه اموال و بیمه سلامت، بیمه اتکایی و بسیاری از انواع بیمه‌های نامتعارف است، اما درصدی از درآمدهای برکشایر هاتاوی از طریق مبادلات سهام اختصاصی،  مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های پوشش ریسک، سفته‌بازی، مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی و مدیریت ثروت تامین می‌شود.

بافت در نشست سالانه سهامداران شرکت گفت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، جهان تغییر کرده است. او فاش کرد که شرکتش همه سهام چهار شرکت هواپیمایی را که در تملک داشت فروخته است. وی سرمایه‌گذاری‌اش در صنعت هواپیمایی را اشتباه خواند و گفت سال‌ها زمان نیاز است تا صنعت هواپیمایی احیا شود. بنابر گزارش سالانه و مدارک موجود، شرکت برکشایر صاحب ۱۱ درصد از سهام شرکت هواپیمایی دلتا، ۱۰ درصد از سهام شرکت هواپیمایی امریکن، ۱۰ درصد از سهام شرکت هواپیمایی ساوت‌وست و ۹ درصد از سهام شرکت هواپیمایی یونایتد بوده است. این شرکت پس از سال‌ها اجتناب از سرمایه‌گذاری در صنعت هواپیمایی سرانجام در سال ۲۰۱۶ میلادی با خرید سهام چهار شرکت هواپیمایی، سرمایه‌گذاری خود در این صنعت را آغاز کرد. به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، صنعت مسافرت هوایی ایالات‌متحده تقریبا دچار فروپاشی شده است. شرکت‌های هواپیمایی تاکنون صدها هزار پرواز را لغو و هزاران هواپیما را از سرویس خارج کرده‌اند.‌   به گزارش یو‌اس‌ای‌تودی، بافت گفت: «شرکت هایی که ما سهام آنها را خریدیم به خوبی اداره می‌شدند»، اما با شیوع بیماری کووید-۱۹ سفرهای هوایی کاهش چشمگیری داشته و باعث شده است هم‌اکنون هریک از شرکت‌های هواپیمایی به وامی به ارزش ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار نیاز داشته باشند. وی گفت: «من نمی‌دانم شاید دو یا سه سال دیگر تعداد مسافران شرکت‌های هواپیمایی به روال سال گذشته بازگردد. آینده برای من مشخص نیست که اوضاع این تجارت چگونه خواهد بود، ولی بدون تردید در شرایط به‌وجود آمده هیچ تقصیری متوجه شرکت‌های هواپیمایی نیست.»

بافت گفت قبل از شیوع و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، در نظر داشته است در دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیز سرمایه‌گذاری کند. شرکت هواپیمایی دلتا در بیانیه‌ای اظهار کرد که از فروش سهام توسط شرکت برکشایر هیث‌ا‌وی آگاه بوده و «احترام فوق‌العاده‌ای برای آقای بافت و تیم برکشایر» قائل است. به گزارش نشریه نیویورک تایمز، این زیان، بزرگ‌ترین ضرری بوده است که شرکت برکشایر تاکنون متحمل شده است. در سه ماه اول سال قبل این شرکت ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سود به‌دست آورده بود.  بافت گفت ما در نظر داریم سرمایه‌گذاری خیلی بزرگی شاید به مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار انجام دهیم، ولی بی‌تردید این سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی نخواهد بود. وی از سهامداران خواست با مراقبت و احتیاط در بازار سهام بمانند و برسرمایه‌گذاری‌های بلندمدت تمرکز داشته باشند. وی از جروم پاول مدیر فدرال‌رزرو به علت اقدامات کاهش نرخ بهره به صفر و اجرای برنامه‌های تخصیص وام به مصرف‌کنندگان و مشاغل قدردانی کرد.