پوشش ریسک کرونا در صندوق ذخیره فرهنگیان

نایب‌رئیس هیات‌مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به مطلب فوق، درباره اقدامات انجام گرفته از سوی صندوق ، تهیه  و تصویب سند نهایی برنامه استراتژیک تا افق ۱۴۰۴ تصریح کرد: با تشکیل و شروع به کار کمیته ریسک از اوایل نیمه دوم سال ۹۷، نسبت به شناسایی ریسک‌های با اهمیت صندوق براساس برنامه‌ها و راهبردهای کلان موسسه اقدام و نظام مدیریت ریسک جهت انجام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه طراحی شده است.

عیسی شهسوار خجسته بر این باور است که با توجه به اقدامات به عمل آمده، ویژگی‌ها و ساختار جدید موسسه که انعطاف‌پذیری و چابکی لازم را برای مقابله با هر نوع تهدید و انطباق با هرگونه تغییر و تحولات محیطی را دارد و صندوق می‌تواند از بحران کرونا نیز عبور کند.

وی علاوه بر شناسایی و تجزیه و تحلیل ریسک‌های موسسه، گزارش‌های شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مربوط به هر یک از حوزه‌های فعالیتی هلدینگ‌های موسسه را نیز تهیه و با بررسی آنها در کمیته ریسک صندوق، راهکارهایی مناسب در واکنش به آنها طراحی و تدوین شده است.وی افزود: این امر به صورت فرآیندی مستمر در دستور کار کمیته‌های ریسک هلدینگ‌ها و ستاد مرکزی صندوق قرار دارد.

شهسوار خجسته در این باره توضیح داد: ضمن آنکه پاندمی (همه‌گیری) بحران کرونا به لحاظ تاریخی، دنیا را به پیشاکرونا و پساکرونا تقسیم کرده است. رفتار ویروس ناشناخته و قابل پیش‌بینی نیست، از این رو کمیته ریسک همواره با رصد و پایش تحولات ناشی از پاندمی، تاثیرات اقتصادی در صندوق را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی ماموریت اصلی صندوق را ارتقای توان مالی و معیشتی فرهنگیان عضو از طریق سرمایه‌گذاری‌های ارزش‌آفرین برشمرد و تصریح کرد: هیات مدیره موظف است همواره منابع و دارایی‌های در اختیار را مورد پایش قرار داده و در‌صدد ارتقای بازدهی دارایی‌ها و ایجاد درآمدهای پایدار و افزایش سودآوری سرمایه‌گذاری‌های صندوق باشد.

شهسوار خجسته افزود: این امر ایجاب می‌کند تا آنجا که ممکن  است، دارایی‌های غیرمولد را به مولد تبدیل و موجبات امکان بهره‌گیری بیشتر از اموال و دارایی‌های در اختیار را فراهم کنیم.

مدیرعامل بر این باور است که بورسی شدن شرکت‌ها، نه تنها موجب شفافیت اطلاعات و ایجاد بازاری منصفانه برای دادوستد می‌شود، بلکه زمینه را برای نظارت دقیق‌تر بر عملکرد شرکت‌ها فراهم می‌کند.وی ادامه داد: از مزایای بورسی شدن شرکت‌ها می‌توان به امکان دستیابی اعضای صندوق و کارکنان شرکت‌ها به سهام آنها از طریق بازار سرمایه اشاره کرد که  این امر می‌تواند به افزایش انگیزه آنان در محیط کار منجر شود و به تعلق‌خاطر فرهنگیان عضو موسسه در مشارکت و همکاری آنان بیفزاید.

وی گفت: به طور کلی شرکت‌های بورسی از تسهیلات مالیاتی برخوردارند. در کشور ما، مالیات درآمد حاصل از واگذاری سهام شرکت‌های بورسی فقط 4/ 0 درصد بوده و عملکرد شرکت‌های بورسی از 10درصد بخشودگی (تخفیف) مالیاتی برخوردارند و اگر سهام شناور شرکتی، بیش از 20 درصد باشد، این تخفیف مالیاتی به 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی در خصوص واگذاری صندوق و ورود آن به بورس خاطرنشان کرد: صندوق تابع مفاد اساسنامه خود و حسب مورد، سایر مقررات مربوط است. صندوق، شرکت سهامی نیست و در زمره موسسات غیرتجاری انتفاعی به شمار می‌رود و از این رو، موضوع بورسی کردن صندوق در حال حاضر به هیچ عنوان مطرح نیست، آنچه مطرح است بورسی شدن شرکت‌های تابعه صندوق است.وی ضمن اشاره به اینکه مهم‌ترین اولویت هیات مدیره، صیانت از حقوق فرهنگیان عضو صندوق است، تصریح کرد: موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، یک بنگاه اقتصادی خصوصی متعلق به فرهنگیان عضو آن است که پیرو تصویب تبصره 63 قانون برنامه دوم، در چارچوب ماده 584 قانون تجارت تاسیس و در اجرای ماده 585 قانون مزبور به ثبت رسیده است. صندوق  در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

شهسوار خجسته با اشاره به این مطلب که در دوره مالی منتهی به شهریور 98، به وصول مبلغ 4 هزار و 139 میلیارد ریال از مطالبات فرهنگیان عضو موسسه از دولت اقدام شد، اظهار کرد: این رقم  بابت سهم‌الشرکه تعهد شده دولت و از طریق تهاتر این مطالبات با بخشی از بدهی‌های شرکت‌های تحت پوشش (پتروفرهنگ) به سیستم بانکی و الباقی از محل برگشت سهم‌الشرکه و سود متعلقه دولت مربوط به اعضای انصرافی، وصول شد. 

وی این اقدام را از سوی هیات امنا شایسته خواند  و تاکید کرد: پیگیری با این روش از سوی موسسه برای وصول مطالبات، اتخاذ آن، روشی مناسب برای وصول مطالبات در شرایط اقتصادی کنونی دولت است.

وی بر این باور است که اقدامات به عمل‌آمده در خصوص برخی از شرکت‌های زیان‌ده که به سود رسیده‌اند و همچنین اقداماتی که منجر به تحول و ارتقای کارآمدی شرکت‌های گروه شده است، نیازمند گزارشی در خصوص آن دسته از شرکت‌هایی که ادامه فعالیت آنها در شرایط موجود، به مصلحت نیست، با هدف تغییر ماموریت یا انحلال آنها به هیات امنا است.به گفته نایب‌رئیس هیات‌مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان سود حاصله در مقایسه با سود دوره مشابه قبل، نزدیک به 83درصد رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که در سال مالی یادشده، شاهد افت شدید شاخص‌های اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌های مبادلات پولی و بانکی بودیم.

گفتنی است که گزارش عملکرد موسسه در سال مالی منتهی به پایان شهریور 1398 منجر به شناسایی سود معادل 11 هزار و 468 میلیارد ریال شد.تقسیم 11 هزار میلیارد ریال از سود قابل تقسیم موسسه بین اعضا و منظورکردن به حساب آنان به نسبت سهم‌الشرکه هر یک مورد تصویب مجمع گذشته قرار گرفت که سود قابل تخصیص سال گذشته، معادل 56درصد این رقم و مبلغ 6200 میلیارد ریال اعلام شد.