ابزار هوش مصنوعی گوگل برای تسهیل فرآیند وام‌دهی

PPP نوعی وام است که «اداره کسب‌وکارهای کوچک» (SBA) آمریکا آن را برای ارائه مشوق‌ مستقیم به کسب‌وکارهای کوچک طراحی کرده تا نیروی کار خود را همچنان در لیست حقوقی حفظ کنند و در حال حاضر هدف آن این است که در دوران پاندمی کرونا از تعدیل نیرو جلوگیری کند. اداره کسب‌وکارهای کوچک آمریکا، در صورتی که همه پرسنل یک کسب‌وکار کوچک به مدت هشت هفته در لیست حقوق باقی بمانند و این وام دریافتی برای پرداخت حقوق آنها، اجاره یا تاسیسات بنگاه صرف شود، بازپرداخت آن را خواهد بخشید. 

گوگل توضیح داده که هوش مصنوعی می‌تواند با شناسایی الگوهایی که اگر انسان بخواهد آن را انجام دهد مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، مدیریت حجم درخواست وام را اتوماتیک‌سازی کند. این راه حل هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را قبل از آماده‌سازی اسناد برای ارائه به SBA، دسته‌بندی و استخراج کند. 

این ابزار وام‌دهی PPP که گوگل ادعا می‌کند اجرای آن تنها چند روز طول می‌کشد در سه بخش، یک راه حل محسوب می‌شود.  اولین بخش، «پرتال پردازش وام» است که یک اپلیکیشن مبتنی بر وب است و به‌عنوان واسط کاربر و مرکز سلف‌سرویس کار می‌کند. این پرتال، علاوه بر ارائه دیدگاه‌های اداری به مسوول تخصیص وام، به کاربران نهایی و درخواست‌کنندگان وام امکان می‌دهد که وضعیت وام PPP خود را ایجاد، ثبت و پیگیری کنند. 

بخش دوم ابزار وام‌دهی PPP، تجزیه‌کننده اسناد است که به بانک‌ها امکان می‌دهد از هوش مصنوعی برای استخراج اطلاعات ساختاری از اسنادی که برای دریافت وام در اختیار آنها قرار گرفته، ‌استفاده کنند. این فراتر از سرویس هوش مصنوعی «گوگل کلود» (Google Cloud) است که تشخیص کاراکتر نوری و پردازش زبان طبیعی را تقویت می‌کند تا داده‌های ساختاربندی نشده را به دست آورد و مرتب کند.  سومین بخش، «تجزیه و تحلیل وام» است که به وام‌دهندگان یا سرویس‌دهندگان امکان می‌دهد داده‌های تاریخی ساختاربندی نشده وام را وارد کنند، عدم تطابق هویت یا اطلاعات حساس را تشخیص دهند، داده‌ها را با امکان دسترسی به جزئیات به‌طور امن ذخیره‌سازی کنند و جست‌وجوی داده انجام دهند.  کریستین براون، مدیر جهانی خدمات و راه‌حل‌های مالی گوگل کلود، در یک پست نوشت: «با استفاده از قدرت هوش مصنوعی، یک راه حل مبدا به مقصد (end to end) ایجاد کرده‌ایم که زمان تصمیم‌گیری برای وام‌ها را سرعت می‌بخشد و به تجزیه و تحلیل‌های نقدینگی وام‌دهنده‌ها – از مرحله نخست درخواست وام تا فرآیند دریافت ضمانت و تایید SBA – کمک می‌کند. این راه حل همچنین به قابلیت‌های تامین امنیت گوگل مجهز شده که به وام‌دهنده‌ها امکان می‌دهد ملزومات اداری را رعایت و از دارایی‌های مهم حفاظت کنند.»  ابزار وام‌دهی PPP گوگل ظاهرا قانون جدید وزارت خزانه‌داری و SBA را دور می‌زند؛ قانونی که می‌گوید ثبت وام‌هایی که با اتوماسیون فرآیند روباتیک یا سیستم‌های هوش مصنوعی آماده‌سازی می‌شوند، ممنوع است. اتوماسیون فرآیند روباتیک وظایف اداری تکراری را در مقیاس بزرگ و با سرعت و دقتی بالاتر از انسان انجام می‌دهد. اما آژانس‌ها از آن انتقاد کرده‌اند، چون بر پرتال سرویس وام الکترونیک SBA به نام E-Tran بار اضافی وارد کرده و قابلیت‌های آن را محدود کرده است.  این پرتال اخیرا دقایقی بعد از باز شدن بودجه اضافه 310 میلیارد دلاری برای PPP دچار نقص شد. اولین دور تامین مالی برای این وام، 349 میلیارد دلار بود که اوایل ماه آوریل به پایان رسید. این بر خلاف خبری بود که می‌گفت SBA تعداد ثبت تقاضا برای این وام‌ها را به 350 عدد در هر ساعت محدود کرده است.  وام PPP برای آن دسته از کسب‌وکارهای کوچک که از 15 فوریه و با 500 نیرو یا کمتر در حال فعالیت بوده‌اند در دسترس است؛ از جمله بنگاه‌های غیرانتفاعی، افراد خوداشتغال، مشاغل با مالکیت شخصی و پیمانکاران مستقل. برخی کسب‌وکارها در صنایع خاص که بیش از 500 نیرو دارند نیز می‌توانند درخواست این وام را بدهند.