سقوط 35 درصدی  سود توتال

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از شبکه سی‌ان‌بی‌سی، سود خالص این غول انرژی فرانسوی در سه ماه نخست امسال یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را نشان می‌دهد در صورتی‌که در مدت مشابه سال قبل سود خالص این شرکت ۲ میلیارد و  ۸۰۰ میلیون دلار بوده است و این موضوع بیانگر سقوط ۳۵ درصدی سود خالص این شرکت است.

تحلیلگران شرکت ریفی‌نی‌تیو که یک شرکت بین‌المللی داده‌ها و زیرساخت‌های مالی است، پیش‌بینی کرده بودند سود خالص سه ماه نخست شرکت توتال به یک میلیارد و 400 میلیون دلار خواهد رسید.

هیات مدیره این شرکت همچنین تایید کرد که سود سه ماه نخست آن66/ 0 یورو در هر سهم خواهد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نخواهد داشت. این هیات همچنین گزینه‌ای را پیشنهاد کرد مبنی بر اینکه واگذاری سود نهایی سال 2019 به صورت نقدی یا ارائه سهام جدید شرکت با تخفیف انجام شود. این تصمیم منوط به اخذ تایید در جلسه سهامداران خواهد بود که در تاریخ 29 مه برگزار خواهد شد.

پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت نفتی توتال، در بیانیه‌ای گفت: «در این مقطع زمانی، گروه با شرایط استثنایی روبه‌رو است.»

پویان که خود تا پایان سال با 25 درصد کاهش حقوق ثابتش مواجه خواهد بود، تاکید کرد که در سه ماه نخست سال دو چالش اساسی وجود داشت: «اول، بحران همه‌گیری بیماری کووید-19 و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی که باعث ابهامات و بلاتکلیفی اساسی شد و دوم، بحران در بازار نفت که با افت شدید قیمت نفت از ماه مارس همراه بوده است.»

سهام توتال که نسبت به سال گذشته در همین تاریخ بیش از 38 درصد کاهش یافته است، اندکی پس از اعلام گزارش روز سه‌شنبه، نزدیک به 7 درصد افزایش یافت.

این در حالی است که بحران جهانی همه‌گیری بیماری کووید-19 همچنان به شدت بازارهای انرژی را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده است عرضه نفت در بازارهای جهانی بیشتر از تقاضا برای این کالا باشد، به همین دلیل در حال حاضر همه مخازن پر شده‌اند و دیگر مخزنی برای ذخیره آن وجود ندارد.

شیوع بیماری کووید-19 موجب شده است که کشورها در سراسر جهان به حالت تعطیل درآیند و بسیاری از دولت‌ها محدودیت‌های شدیدی را بر زندگی روزانه میلیاردها نفر اعمال کرده‌اند. این امر به شوک تقاضای غیرعادی در بازارهای انرژی منجر شده و تحرک در سراسر جهان را متوقف کرده است، اما انتظار می‌رود به‌زودی تقاضا برای سوخت بهبود پیدا کند.

توتال همچنین در گزارش درآمدهای خود در روز سه‌شنبه اعلام کرد، قصد دارد تا سال 2050 انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی را که فعالیت‌های این شرکت منشأ آنها است حذف کند و همچنین محصولاتی که به مشتریان در اروپا فروخته می‌شوند، بدون آلایندگی کربنی باشند.

 مدیرعامل شرکت توتال گفت: «این گروه به اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت خود ادامه خواهد داد.»

وی افزود «هدف حذف آلاینده‌های کربنی تا سال 2050 در اروپا و در گام بعدی در جهان، مطابق با استراتژی توتال برای تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ و ممتاز در زمینه انرژی است.»

ماه گذشته، گروهی متشکل از 11 سرمایه‌گذار اروپایی این شرکت که تقریبا 37/ 1 درصد از سرمایه توتال را از تاریخ 14 آوریل در تملک خود دارند، اعلام کردند در جلسه سهامداران توتال که در تاریخ 29 مه برگزار خواهد شد، قصد دارند قطعنامه‌ای را ارائه کنند.

این گروه اعلام کرد از مدیریت این غول انرژی خواهد خواست تا اساسنامه شرکت توتال را با توجه به تعهدات توافق‌نامه اقلیمی پاریس دوباره تنظیم کند. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند «ما به‌عنوان سهامداران بلندمدت، وظیفه داریم خطرات آب و هوایی را در مدیریت پورتفولیوی خود به‌عنوان یک عامل در نظر بگیریم. بنابراین فکر می‌کنیم صنعت نفت باید نقش تعیین‌کننده‌ای در انتقال انرژی داشته باشد.»

غول‌های انرژی از طرف فعالان محیط‌زیست، سرمایه‌گذاران و دولت‌ها تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند تا میزان آلایندگی و گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند و همچنین از انتشار آلایندگی توسط محصولات و تولیدات خود جلوگیری کنند.

شرکت توتال در نظر دارد معادل ارزش سود سهام، به سهامداران خود سهام جدید را با تخفیف ارائه کند. سیاست تخفیف قیمت سهام جدید شرکت توتال به تبعیت از تصمیم هفته گذشته غول نفتی رویال داچ شل انجام شده است، شرکت شل برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم معادل ارزش سود سهام سهامداران، سهام جدید شرکت را با تخفیف در اختیار آنها قرار داد.

هیات مدیره شرکت انرژی انگلیسی-هلندی شل توضیح داد، با توجه به اینکه عواملی مانند طولانی‌شدن ابهامات و بلاتکلیفی اقتصادی، کاهش قیمت کالاها، افزایش نوسانات در بازار و نامشخص بودن وضعیت تقاضا در آینده وجود دارد، با اتخاذ این تصمیم تلاش کرده است بتواند با انعطاف‌پذیری مالی بیشتری ادامه دهد.

شرکت بریتیش پترولیوم، غول انرژی مستقر در انگلستان و همچنین غول‌های انرژی آمریکایی مانند شورون و اکسون موبیل، تصمیم گرفتند معادل ارزش سود سهام سه‌ماه نخست سال، سهام شرکت را به سهامداران خود منتقل کنند.