به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از وب‌سایت ماینینگ تکنولوژی، شرکت برزیلی واله درپی فروریختن سد برومادینیو که آثار آن در سراسر صنعت استخراج آهن جهان احساس شد، کاهش تولید و استخراج آهن را تجربه کرد. در این حادثه که ۳۰۰ تن کشته و ناپدید شدند، موجب شد تا تحقیقاتی گسترده در درون این شرکت کلید بخورد و با افزایش خشم عمومی نسبت به عملکرد واله، اعتبار این شرکت نیز تا حدودی خدشه‌دار شد.

درحالی‌که زیان جانی ناشی از این فاجعه، مهم‌ترین اثر آن بوده است، اما تاثیرات مالی و عملیاتی نیز برای واله به دنبال داشته است که بخش اندکی از آنها مثبت بوده‌اند. در سال ۲۰۱۹، مجموع تولید سنگ‌آهن این شرکت با ثبت رقم ۳۰۱ میلیون و ۹۷۲ هزار تنی با کاهش ۵/ ۲۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸همراه شد. این کاهش تولید توانایی واله را برای انجام اقدامات حمایتی پس از فاجعه فروریختن سد و بازسازی امپراتوری تضعیف شده خود در صنعت سنگ‌آهن تضعیف کرد و این‌گونه مسیر برای بروز یک رهبر جهانی جدید در صنعت سنگ‌آهن هموار شد.

در این زمان شرکت ریو تینتو خلأ ایجاد شده را پر کرد و موفق شد تا در سال ۲۰۱۹ مجموع تولیدات خود را به ۳۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در استرالیای غربی برساند. درحالی که قرار گرفتن در صدر غول‌های استخراج سنگ‌آهن را تا حد زیادی به فاجعه سد برومادینیو مدیون است، اما ریو تینتو نیز خود با انجام شیوه‌ها و برنامه‌های نوآورانه به ویژه سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی نظیر اتوماتیزاسیون و توسعه مداوم معادن خود برای تامین امنیت سرمایه ذی‌نفعان این شرکت، لایق این جایگاه بوده است. تقابل بین ریو تینتو و واله تنها رویارویی حادثه و امنیت نیست، بلکه هماورد بی‌ثباتی و اطمینان است که به تغییر چشم‌انداز سنگ‌آهن کمک کرده است.

فاجعه مزبور موجب تعطیلی برخی از معادن تولیدی واله شد و از سوی دیگر تحقیقات داخلی و خارجی پیرامون امنیت در عملکرد این شرکت لنگری سنگین برای افزایش تولید شد.  عملیات در معدن میناس گریاس که سالانه ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تن سنگ آهن را دارد به‌طور کامل تعطیل شد. واله در گزارش مالی فصل پایانی سال ۲۰۱۹ تصریح کرد افت تولید این شرکت ناشی از وقفه در صدور مجوز ازسرگیری فعالیت معادن تعطیل شده است. اگرچه واله برنامه دارد تا سال ۲۰۲۱، تولید در معدن تعطیل شده میناس گریاس را به ۶۰ میلیون تن افزایش دهد، فاجعه سد همچنان موجب توقف چند دوره از فعالیت‌ها در معدن متعلق به واله شده است به این ترتیب ممکن است تولید در این شرکت همچنان تحت تاثیر قرار بگیرد. در روزهای پس از آغاز تحقیقات دولتی پیرامون امنیت معادن، مراجع مستقل ایمنی عملیاتی را در برخی از معادن این شرکت پایین‌تر از حد مجاز دانستند و از صدور مجوز ازسرگیری فعالیت آنها خودداری کردند. از سوی دیگر حتی ۱۶ تن از مدیران این شرکت از جمله مدیرعامل واله به جنایت متهم شده‌اند و دادستان  اعلام کرده است درصورت تایید شدن ایمنی معدن نسبت به صدورمجوز فعالیت اقدام می‌شود.

در مقابل، شرکت ریو تینتو یکی از باثبات‌ترین شرکت‌های استخراج سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۹ بود. این شرکت در نخستین مرحله عملیاتی شدن اتوماتیزاسیون خود موفق شده است تا با استفاده از یک ریل آهن ۱۵۰۰ کیلومتری و واگن‌ها تا ۲۸هزار تن سنگ‌آهن را جابه‌جا کند و این‌گونه بهره‌وری خود را افزایش دهد. ریوتینتو مدعی است که با حذف رانندگان شیفتی و خطاهای انسانی از روند استخراج آهن در این مقیاس مدت استخراج سنگ‌آهن به میزان یک ساعت کاهش یافته است. این برنامه نوآورانه موجب شده است تا شرکت ریو تینتو بتواند به اهداف بلندپروازانه‌تری برای افزایش تولید خود بیندیشد.