این در حالی است که کشورهای دارای درصد زلزله‌خیزی بالا، سال‌هاست با استفاده از دستگاه‌های زلزله‌نگاری، کوچک‌ترین زلزله‌ها را برای پیش‌بینی عملکرد زمین اندازه‌گیری و ثبت کرده و بر اساس این اطلاعات اقدام به ساخت‌وساز و احداث پروژه‌های عمرانی نظیر سد و تونل‌ها می‌کنند. هرچند در ایران پس از زلزله رودبار موضوع شتاب‌نگاری اهمیت پیدا کرد اما تا امروز این شبکه با استاندارد موردنظر فاصله دارد. به‌گونه‌ای که متخصصان این پدیده معتقدند ایران با این تعداد زلزله نیازمند حداقل حدود ۳۰۰ ایستگاه زلزله‌نگاری است.

در همین راستا نصراله کمالیان، رئیس  هیات‌مدیره شرکت لرزه‌نگار پارسیان به خبرنگار  «دنیای اقتصاد» گفت: از سال ۱۳۸۳ با توجه به نیاز کشور فعالیت‌های این شرکت را معطوف به دستگاه‌های ثبت زلزله کردیم و در این خصوص توانستیم دستگاه‌های وارداتی از کشورهای توسعه‌یافته را بومی‌سازی کنیم. این دستگاه‌ها دارای دو بخش «سنسور لرزه» و بخش «ثبت لرزه» هستند.  وی تاکید کرد: ما در طول سالیان متمادی روی دستگاه‌های ثبت زمین‌لرزه کار کردیم و خوشبختانه در حال حاضر با تولید باکیفیت در این بخش پیشتاز هستیم؛ با ‌وجود این هنوز هم به خاطر برخی تفکرات غلط و عدم پذیرش توان متخصصان داخلی شاهدیم که از کشورهای خارجی دستگاه‌های زلزله‌نگار خریداری می‌شود.

وی بابیان اینکه تاکنون حدود ۱۰۰ دستگاه زلزله‌نگار این شرکت در نقاط مختلف کشور نصب ‌شده است، افزود: بسیاری از دستگاه‌های شتاب‌نگار خارجی علاوه بر کیفیت نازل‌تر نسبت به تولیدات داخلی چنانچه دچار مشکل شوند، باید توسط همان سازندگان خارجی تعمیر شوند و این مساله بسیار دردسرساز است.

کمالیان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ما ۴۰ درصد ارزان‌تر از دستگاه‌های وارداتی هستند و هزینه کمتری به موسسه ژئوفیزیک تحمیل می‌کند، اما متاسفانه استقبال چندانی از این تولیدات بومی‌سازی شده صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ما در بخش لرزه‌سنج‌ها هم مشغول تحقیق و توسعه هستیم، گفت: برای اینکه اولین نمونه این دستگاه در کشور تهیه شود باید ۲۰ برابر قیمت یک دستگاه خارجی هزینه کنیم درحالی‌که این اطمینان وجود ندارد اگر به تولید دلخواه برسیم، این دستگاه‌ها از ما خریداری می‌شوند یا خیر.

رئیس هیات‌مدیره شرکت لرزه‌نگار پارسیان ادامه داد: بعد از زلزله رودبار از طریق بانک جهانی وامی برای خرید این دستگاه‌ها در اختیار ایران قرار گرفت که ۶۰ ایستگاه با وام مذکور تجهیز شد، اما برای تکمیل شبکه شتاب‌نگاری کشور به حدود ۳۰۰ دستگاه نیاز داریم؛ بنابراین نیاز است از فرصت امروز بهره‌مند شویم، چراکه اگر همین امروز شبکه لرزه‌نگاری را کامل کنیم، حدود ۲۰ سال برای ثبت داده‌ها و جمع‌آوری اطلاعات زمان نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه ثبت زلزله‌ها صرفا برای پیش‌بینی رفتار زمین نیست، افزود: مبنای اولیه برای احداث پروژه‌های عمرانی داده‌های زلزله‌نگاری است. در صورت وجود این اطلاعات بسته به زلزله‌خیزی یا فقدان لرزه حتی ممکن است مکان پروژه تغییر کند یا از بسیاری هزینه‌ها در جهت تامین مقاومت بالای پروژه جلوگیری شود. خوشبختانه امروز تقریبا تمامی سازندگان سدها این موضوع را قبول کرده‌اند و از دستگاه‌های زلزله‌نگار این شرکت در محل سد استفاده می‌کنند.