باتری‌های لیتیوم تفاوت‌هایی با باتری‌های لید اسیدی دارند؛ از نظر راندمان چرخه شارژ و دشارژ، عمر مفید، تعداد دفعات شارژ، تکنولوژی باتری‌ها، مقاومت داخلی و حساسیت در برابر شارژ این باتری‌ها پیشرفته‌تر هستند.  در مورد وجه تفاوت باتری‌های لید اسید (VRLA) نسبت به دیگر باتری‌های اسیدی می‌توان گفت، عملیات شارژ و دشارژ در این باتری‌ها در یک خانه سلولی سربسته  (VRLA) انجام می‌شود، به همین دلیل خطرات زیستی چندانی برای محیط‌های کاری نخواهد داشت؛ این در حالی است که در صورت استفاده از باتری معمولی، با توجه به گازهای متصاعد شده از باتری، خطر زیست‌محیطی محتمل است. به گفته مدیرعامل جهان الکترونیک، راندمان مطلوب چرخه شارژ و دشارژ در باتری‌های لید‌اسیدی، استفاده بیشتری از باتری را در مکان‌هایی که منابع انرژی کم است، ممکن می‌کند. این در حالی است که عمر مفید باتری نیز به شرایط محیطی محل باتری بستگی دارد. باتری‌های لید اسیدی پنج سال عمر مفید دارند که این عمر به شرایط محیطی محل باتری بستگی دارد؛ برای مثال، اگر باتری یوپی‌اس در دمای بالا کار کند عمر مفید آن به شدت کاهش می‌یابد.

محمد‌مهدی افلاطونیان در این باره می‌گوید: مدت زمان و شدت شارژ و دشارژ باتری از مواردی است که به عمر باتری وابسته است. تعداد دفعات شارژ (طول سیکل) در شرایطی که عمق دشارژ ۳۰ درصد باشد، بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ سیکل است. مدت زمان شارژ نیز تا پنج برابر سریع‌تر و ظرفیتی تا حدود ۸۰ درصد DOD  دارد.  مدیرعامل جهان الکترونیک از بردهای الکترونیک در این شرکت خبر داده و می‌افزاید: با همکاری شرکت تایوانی «اسمارترونیکس» در برنامه طرح توسعه خود درصدد راه‌اندازی خط تولید باتری در ایران هستیم. وی اعلام می‌کند که حجم بازار باتری در ایران حدود یک میلیارد دلار در سال است و با رشد سالانه ۵ تا ۸ درصد همراه است. افلاطونیان درباره تکنولوژی(AGM(Absorbent Glass Mat به عنوان جدیدترین تکنولوژی باتری‌های ضد نشت تصریح می‌کند: در این باتری‌ها به‌جای استفاده از یک ماده ژله‌ای، از جداکننده‌ای شبیه به فایبرگلاس استفاده می‌شود که آن جداکننده قابلیت جذب به موقع الکترولیت را دارد.

وی می‌افزاید: نکته حائز اهمیت در مورد باتری‌های UPS، محل نصب آنهاست که باید در شرایط متعادلی از نظر رطوبت و دما نصب شوند تا به ترمینال و اتصالات بین باتری یوپی‌اس و سایر تجهیزات آسیبی نزند. افلاطونیان یادآور می‌شود که باتری لید اسید با تکنولوژی AGM نسبت به سایر باتری‌های اسیدی شناور و  Gel Cell به دلیل خصوصیاتی که عنوان شد و نیز مقاومت داخلی کمتر بهتر عمل می‌کنند؛ چراکه مقاومت پایین‌تر جریان بالاتری را تامین می‌کند.