قطب جدید صنایع معدنی در شمال شرق کشور

در ایران فعالیت و سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند یکی از بخش‌های جذاب و فرصتی مناسب باشد؛ به‌طوری که اگر سرمایه‌گذاران دید بلندمدتی نسبت به بازگشت سرمایه داشته باشند و به فرآوری مواد تولید شده به طور ویژه توجه کنند، افزایش درآمد و سوددهی بیشتری خواهند داشت. این در حالی است که کشورهای همسایه ایران به این منابع نیاز دارند و این خود دلیل مناسبی برای ایجاد بسترهای صادرات است.

 زنجیره استخراج تا تولید محصول

از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری مطرح کشور برای دستیابی به اقتصاد غیرنفتی، شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان است؛ این شرکت در سال ۱۳۸۳به عنوان بازوی توسعه طرح‌های صنعتی در حوزه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه بانک پارسیان تاسیس شد. سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید محصولات فولادی از استخراج سنگ‌آهن و فرآوری آن تا تولید ورق فولادی و آهن‌اسفنجی از فعالیت‌های محوری شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان محسوب می‌شود. تجربه درخشان و تیمی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در حوزه صنعت ساختمان، توانمندی اجرای پروژه‌های بزرگ رفاهی در سطح کشور را در این هلدینگ ایجاد کرده است.از سال ۱۳۹۳ و با هدف نقش‌آفرینی در راستای اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی به عنوان صنعتی پرمزیت و اشتغال‌زا به فعالیت اصلی و محوری در شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تبدیل شد؛ ایجاد زنجیره استخراج تا تولید محصول در حوزه صنایع فولادی از اهداف اصلی این شرکت است که هم‌اکنون با سرعت و قوت دنبال می‌شود.همچنین تاسیس و هدایت هلدینگ معدنی و قراردادن آن در بین ۵ شرکت برتر سرمایه‌گذاری کشور در حوزه صنایع معدنی، افزایش منافع سهامداران شرکت از طریق خلق ارزش و سودآوری، سرمایه‌گذاری، ایجاد و توسعه کسب و کارهای مختلف در حوزه صنایع معدنی و زنجیره فولاد، شفافیت، و هوشمندی تجاری، چابکی و مدیریت هزینه‌ها از ارکان راهبردی چشم‌انداز ۱۴۰۰ شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان محسوب می‌شود.

 توسعه زنجیره فولاد، هدف‌گذاری شرکت از سال ۹۳

هدف‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان از سال ۱۳۹۳ تاکنون بر توسعه زنجیره فولاد که توان خلق ارزش افزوده بالا، ایجاد تکانه رشد و اشتغال پایدار را داراست، بوده است. این شرکت در این مسیر با وجود نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها توانست با بومی‌سازی مهندسی، ساخت کارخانه‌های صنایع معدنی بزرگ در منطقه سنگان و همچنین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی در سبزوار را در مدت‌زمانی کوتاه‌تر از زمان برنامه‌ریزی شده از سوی مشاوران خارجی اولیه به بهره‌برداری برساند.

زمان‌بندی تکمیل این صنایع به گونه‌ای بوده که در زمان اوج نیاز بازار داخلی و خارجی به بهره‌برداری رسیدند و سود قابل‌توجهی خلق کردند. درحال‌حاضر پروژه استخراج سنگ‌آهن در منطقه سنگان از سوی شرکت اپال کانی پارس بزرگ‌ترین پروژه در جریان شرکت است که حجم عملیات استخراج و باطله‌برداری، بالغ بر ۲۰۰ میلیون تن ظرف مدت ۵ سال است.

دو طرح کارخانه کنسانتره ۴/ ۲ میلیون تنی در منطقه سنگان و کارخانه تولید شمش فولاد در منطقه سبزوار نیز طرح‌های توسعه‌ای هستند که در دستور کار شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان قرار دارند. با تکمیل طرح کنسانتره ۴/ ۲ میلیون تنی، ظرفیت تولید مواد اولیه زنجیره فولاد در مجموع به بیش از ۱۰ میلیون تن ( ۵ میلیون تن کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله) در سال خواهد رسید. همچنین در منطقه سنگان پروژه‌های زیرساختی مانند طرح جامع ICT به ارزش تقریبی ۱۱ میلیون یورو توسط این شرکت برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست که به‌روزترین زیرساخت ارتباطی معادن و صنایع معدنی منطقه سنگان به حساب می‌آید و نه تنها شرکت‌های زیرمجموعه، بلکه همه صنایع معدنی این منطقه را پوشش خواهد داد. محمد جواد نیری، معاون سرمایه‌گذاری و فناوری شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در مجموع با توجه به شرایط (تحریم‌های خارجی و افزایش نرخ ارز)، شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان عملکرد مناسبی داشته است.

رویکرد این شرکت در مسیر ایجاد ارزش افزوده، پیشرفت گام‌به‌گام در زنجیره با تمرکز بر توسعه متوازن حلقه‌ها با هدف از میان بردن گلوگاه‌های تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور و همچنین حداکثرسازی خلق ارزش برای شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان بوده است. آخرین مورد نیز مربوط به استخراج و تامین مواد اولیه کارخانه تولید کنسانتره توسط شرکت اپال‌کانی پارس است که ریسک تامین سنگ‌آهن مورد نیاز شرکت‌ها را از بین می‌برد.همچنین شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ توانست با بهینه‌سازی خطوط تولید کنسانتره، رکوردشکنی کند و تولید کارخانه ۶/ ۲ میلیون تنی کنسانتره را بدون نیاز به توسعه خطوط تولید به ۱/ ۳ میلیون تن در سال برساند. بنیه مهندسی شرکت‌‎ها این توان را دارد که بدون توسعه خطوط‌تولید، ظرفیت کارخانه گندله‌سازی را نیز به بالاتر از ۵میلیون تن افزایش دهد.

 سنگ آهن گلوگاهی مهم

شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان نیز مانند بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی برای استخراج و ادامه فعالیت‌های معدنی در شرایط تحریمی با چالش مواجه بوده است. از آنجا که تامین سنگ‌آهن یکی از گلوگاه‌های مهم واحدهای فولادسازی کشور است؛ یکی از اولویت‌های کلیدی شرکت‌های صنعتی و معدنی زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تلاش حداکثری برای تضمین روند منظم استخراج و تولید شرکت‌ها بدون کوچک‌ترین وقفه با تاکید بر برنامه‌ریزی مناسب خرید ماشین‌آلات، قطعات و لوازم یدکی پیش از اعمال مجدد تحریم‌ها همزمان با تلاش جدی برای بومی‌سازی بوده است، اما در این زمینه توانست موفق عمل کند.شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان توانست با اخذ مجوز از وزارت صمت در برهه کوتاه، ماشین‌آلات پیشرفته‌ای را دقیقا پیش از اعمال تحریم‌ها وارد کشور کند؛ همچنین تمهیداتی مانند تهیه تکنولوژی جدید اسلایپنر برای جابه‌جایی شاول‌ها در معدن که برای اولین بار در کشور صورت می‌پذیرد به این شرکت اجازه می‌دهد استهلاک ماشین‌آلات را به حداقل ممکن برساند.به علاوه، واحدهای بومی‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه با قدرت در حال جایگزینی بعضی اقلام وارداتی با تولیدات صنایع داخلی هستند به‌گونه‌ای که تنها در شرکت اپال پارسیان سنگان توانست حدود ۵۵درصد از درخواست‌های خرید خارجی را بومی‌سازی کند. بسیاری از اقلام مهم و با تکنولوژی بالا در شرکت‌های زیرمجموعه مانند پمپ‌باطله، گیربکس‌ها و کوپلینگ‌های صنعتی (مجموعا حدود ۲۰۰۰ قطعه) مهندسی معکوس و در داخل کشور تولید شده است.

 حضور در بورس نقطه عطفی برای آینده شرکت

حضور در بورس با توجه به خلق ارزش و سودآوری مناسب شرکت‌های زیرمجموعه، می‌تواند نقطه‌عطفی برای آینده این شرکت‌ها باشد. شرکت اپال‌کانی پارس نیز که بازوی استخراج معادن منطقه سنگان و سهامدار عمده شرکت‌های اپال پارسیان سنگان و پارس فولاد سبزوار است می‌تواند گزینه مناسبی برای عرضه در بورس باشد؛ این شرکت با توجه به بهره‌مندی از ماشین‌آلات پیشرفته و به‌روز که همه آنها نیز توسط متخصصان این شرکت مونتاژ و آماده بهره‌برداری شده‌اند، موفق به اخذ رتبه یک پیمانکاری در رشته صنعت و معدن از سازمان برنامه و بودجه کشور شده است و توانایی گسترش دامنه فعالیت‌ها به معادن بزرگ کشور را داراست.همچنین شرکت اپال کانی پارس در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۰۰درصد افزایش سرمایه داشته است که رقم قابل توجهی است. این شرکت اکنون در حال بررسی شرایط برای ورود به بورس است.

 سود خالص ۷ هزار میلیارد‌ریالی در سال ۹۸

عملکرد مالی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تاکنون مناسب بوده و صورت‌های مالی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند. برآورد سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در سال مالی ۱۳۹۸ نزدیک به ۷ هزارمیلیارد ریال، سرمایه این شرکت حدود ۳ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال و ارزش دارایی‌های آن حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین بخش عمده برنامه افزایش سرمایه شرکت به ارزش تقریبی ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز عملی شده است که تاثیر مثبت مستقیم و غیرمستقیمی بر وضعیت صورت‌های مالی شرکت خواهد داشت. با وجود اینکه تنها نزدیک به دو سال از بهره‌برداری کارخانه‌های شرکت‌های اپال پارسیان سنگان و پارس فولاد سبزوار می‌گذرد، نسبت مالی ROA شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان از فعالان بزرگ جهانی زنجیره فولاد بالاتر است. این نسبت مالی در سال ۱۳۹۸ در رقم ۲۷ درصد محاسبه شده است، در حالی‌که این نسبت برای بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مواد اولیه زنجیره فولاد جهان (BHP) حدود ۵/ ۹ درصد است. این به معنای سه‌برابر بودن نسبت میزان ارزش خلق شده به وجوه سرمایه‌گذاری ‌شده در شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان است و نشان می‌دهد که علاوه بر کارآیی مالی، توانسته‌ با سرعت مناسبی عمده دارایی‌های شرکت را سودآور کند .

 مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های شرکت در سال ۹۹

شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در سال گذشته موفق شد بیش از ظرفیت اسمی کارخانه‌ها تولید کند. امسال نیز اولویت این شرکت الگو قرار دادن شعار جهش تولید با تمرکز بر بومی‌سازی قطعات و تجهیرات، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام توسعه‌ای، حداکثرسازی تولید و ارزش افزوده است.همچنین هدف این شرکت دستیابی به توسعه متوازن حلقه‌های زنجیره فولاد به نحوی است که تمام ارزش خلق شده، به شرکت بازگردد.