ابراز نگرانی سونی از ادامه دار بودن خسارات ناشی از کرونا

سونی که ارزش بازارش بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار است، انتظار دارد که سود عملیاتی‌اش در سال مالی ۲۰۲۰، دست‌کم ۳۰ درصد کاهش یابد که این، کمترین میزان سود این شرکت در چهار سال گذشته است. سونی که یکی از غول‌های عرصه کسب‌وکار دنیاست و برای چند دهه، در حوزه‌های سینما، بازی‌های کامپیوتری، تلویزیون و صنایع تکنولوژی جزو بهترین‌ها بوده، حالا دوران سختی را طی می‌کند و بحران کرونا، حتی این شرکت را به زانو درآورده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، «بحران کووید-۱۹، مخارج خانوارها را تغییر داده، سینماها را تعطیل کرده، گردهمایی‌ها را کنسل کرده و باعث افت سهام شرکت‌ها شده که برای شرکتی مثل سونی که در بسیاری از حوزه‌ها فعال است، ضربه بزرگی است.»

سونی حدود 5/ 51 درصد بازار جهانی حسگرهای تصویر را در اختیار دارد و بخش اعظمی از رشد این شرکت، وابسته به فروش این حسگرها بوده. اما توتوکی می‌گوید سودآوری ممکن است روندی نزولی داشته باشد. بحران کرونا ممکن است باعث شود تقاضا برای گوشی‌های هوشمند مدل بالا که از حسگرهای سونی استفاده می‌کنند، کاهش یابد.

اوضاع این شرکت در حوزه موسیقی نیز چنگی به دل نمی‌زند. توتوکی می‌گوید انتشار موزیک‌های جدید به تعویق افتاده و دلیل اصلی‌اش این است که هنرمندان، قادر به ضبط موزیک نیستند. او می‌گوید: «تاثیر این تاخیرها در بعضی کشورها مثل آمریکا که بیشتر از تکنولوژی استریم استفاده می‌کنند، چندان زیاد نیست اما در کشورهایی مثل ژاپن و آلمان، فروش سی‌دی‌ها و سایر پکیج‌های رسانه‌ای به شدت کاهش یافته.»

او می‌گوید: «درآمد ما در بخش سینما نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته. شدت این ضربه‌ها در مناطق جغرافیایی مختلف، در حال تغییر است اما اوضاع بازار در اروپا از همه جا بدتر است. ما نگرانیم که این بحران، حالا حالاها ادامه داشته باشد.»

مدیریت شرکت سونی نمی‌تواند تاثیرات بلندمدت این پاندمی را به‌طور دقیق، پیش‌بینی کنند، به همین علت، نتایج سال ۲۰۲۰ را نامشخص اعلام کرده‌اند.

توتوکی می‌گوید: «تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که فرضیه‌های مشخصی را در نظر بگیریم. ما تخمین می‌زنیم که درآمد عملیاتی تلفیقی شرکت، در مقایسه با سال ۲۰۱۹، دست‌کم ۳۰ درصد کاهش یابد.»

با این وجود، توتوکی گفته که شرکت سونی تلاش کرده ترازنامه‌اش را با اعمال قوانینی برای مدیریت دخل و خرج و البته، نظارت دقیق بر ارزیابی اعتبار شرکت مدیریت کند.

او در پایان می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم به اندازه کافی نقدینگی داریم که بتوانیم کسب‌وکار را به‌صورت کجدار و مریز و کم دردسر ادامه دهیم، حتی اگر شرایط اقتصادی بدتر شود. سیاست ما در رابطه با افزایش تدریجی و پیوسته سود سهام، تغییری نکرده. به‌علاوه، ما اطمینان داریم در موقعیتی هستیم که بتوانیم به‌طور جدی به سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در دوران پساکرونا فکر کنیم.»