ظرفیت اسمی تولید سیمان طی سال ۱۳۹۸معادل ۸۹ میلیون تن بود و سیمان تولیدی حدود ۶۰میلیون تن بوده است که با این میزان تولید، ایران به همراه کشورهای چین، هند، ایالات متحده آمریکا و ترکیه در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان جهان قرار دارد.سالی که گذشت سالی پرفراز و نشیب برای فعالیت‌های اقتصادی بود، در این سال شاهد نوسان قیمت ارز و طلا، نوسانات شاخص بورس اوراق بهادار و جنب و جوش نسبی در بازار سرمایه بودیم. با این همه ادامه رکود در بخش پروژه‌های عمرانی، تقاضای بخش دولتی برای سیمان را بیش از پیش کاهش داد. همچنین با افزایش تورم، هزینه‌ بنگاه‌های اقتصادی افزایش پیدا کرد و به‌رغم نوسانات مذکور، سیمان فارس‌نو توانست با استفاده از فرصت‌های فروش داخلی و صادراتی،‌ به طور مطلوب استفاده کند.

این شرکت به عنوان عضوی از هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در آذر ۶۹ با سرمایه ۳۰۰ میلیاردریال به ثبت رسید و در اسفند ۸۴ با ظرفیت ۳ هزار تن در روز در فیروزآباد استان فارس با تکنولوژی روز به بهره‌برداری رسید. سیمان فارس‌نو در حال حاضر با سرمایه ۵۰۰ میلیارد ریال و با ظرفیت اسمی ۹۰۰ هزار تن کلینکر و ۹۳۶ هزار تن سیمان در سال مشغول به تولید است. همچنین این شرکت در شهریور ۸۸ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

احمد شریفی، مدیرعامل سیمان فارس‌نو در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» در خصوص عملکرد این شرکت گفت: در سال‌های گذشته شرکت سیمان فارس‌نو در میان تولیدکنندگان سیمان همیشه در رده‌های بالای کارکرد نسبت به ظرفیت بوده و با توجه به اینکه یکی از تولیدکنندگان مطرح سیمان تیپ ۱-۵۲۵ و تیپ دو است، دارای موقعیت مطلوبی در استان است.شریفی با بیان اینکه «سفانو» ۵/ ۱درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است، گفت: شرکت در سال گذشته معادل یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۲۲۵ تن کلینکر و ۹۷۵ هزار و ۹۴۰ تن سیمان تولید کرد که نسبت به عملکرد سال گذشته افزایش ۳ درصدی در تولید کلینکر و ۱۲درصدی در تولید سیمان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در صنعت سیمان با توجه به مازاد تولید نسبت به تقاضا، گسترش بازارهای صادراتی می‌تواند کمک قابل توجهی برای شرکت‌های تولید کننده باشد، بنابراین شرکت سیمان فارس نو با استفاده از فرصت مذکور و برنامه‌ریزی، موفق به گسترش بازارهای صادراتی شد. به طوری که توانست علاوه بر فروش کل تولید سال، مقدار ۶۱ هزار تن نیز از موجودی اول دوره کلینکر را مصرف یا به فروش برساند که حاصل این عملکرد تحقق سود هزار و ۱۰۱ میلیارد و ۵۷۳ میلیون ریالی شرکت در سال ۱۳۹۸ است که با تصمیم مجمع به ازای هر سهم ۳هزار ریال سود تقسیم شد.شریفی گفت: در نظر داریم با توجه به چشم‌انداز اقتصادی سال آتی با برنامه‌ریزی، برای حفظ سهم بازار داخلی و افزایش سهم سیمان و کلینکر صادراتی تلاش کنیم.

وی افزود: مجموع فروش شرکت در سال ۱۳۹۸ معادل ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۷۵۲ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۴درصد افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند افزایش هزینه‌ها، در سال ۱۳۹۹ نیز افزایش نرخ فروش محصولات از طریق انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان پیگیری و در صورت تصویب عملیاتی شود. در همین حال  فروش سیمان داخلی شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۲درصد افزایش داشت که به دلیل برنامه‌ریزی مناسب و توسعه بازارهای صادراتی، به‌رغم کاهش فروش سیمان صادراتی شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل، فروش کلینکر صادراتی در مقایسه با سال مالی ۹۷ معادل ۶درصد افزایش داشته که کاهش فروش سیمان صادراتی را جبران کرده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ صنعت سیمان افزایش ۱۳ درصدی را در مقدار تولید سیمان نسبت به سال قبل تجربه کرد و مقدار تولید سیمان کل کشور به حدود ۶۰میلیون تن رسید. در این سال تورم، هزینه‌های شرکت‌های سیمانی را افزایش داد و بخش بزرگی از سود متعارف صنعت را به کام خود کشید، از طرفی در سال ۱۳۹۸ نرخ فروش محصولات نسبت به سال قبل افزایش یافت، اما هنوز با نرخ واقعی آن فاصله بسیار داشته که انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۹ نیز اقدام موثری در این خصوص انجام شود.

شریفی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ فولاد استفاده از سازه‌های بتنی در سال ۱۳۹۸ مورد توجه قرار گرفت که یکی از دلایل افزایش مصرف داخلی نسبت به سال قبل است. همچنین در صورت رونق صنعت ساختمان در سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی می‌شود که مصرف سیمان داخلی نیز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در فرآیندهای تولیدی، افزایش رضایت مشتریان، مدیریت هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت، رشد خلاقیت کارکنان و دریافت و عملیاتی کردن ایده‌های نو، بهسازی فرآیند تولید برای کاهش توقفات آن و حفظ کیفیت سیمان تولیدی، رعایت الزامات زیست‌محیطی و توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید صادراتی از استراتژی‌های مهم شرکت در سال ۹۹ است.

شریفی به برنامه‌های شرکت اشاره کرد و گفت: سیمان فارس‌نو در سال ۱۳۹۹ معادل یک میلیون و ۶۰ هزار تن کلینکر و ۸۰۰ هزار تن سیمان تولید خواهد کرد که این مقدار در بازار داخلی به فروش می‌رسد،‌ همچنین ۳۵۰ هزار تن کلینکر در بازارهای صادراتی به فروش خواهد رسید. با توجه به افزایش هزینه‌ها در سال ۹۸، در نظر داریم طی سال پیش رو، مدیریت انرژی و مدیریت هزینه‌ها را با جدیت دنبال کنیم.

وی افزود: تورم موجود، افزایش بهای تمام شده و همچنین پایین بودن نرخ فروش سیمان یکی از معضلات صنعت سیمان است که مشکلات زیادی را برای ادامه کار این صنعت به وجود آورده است. بنابراین افزایش نرخ سیمان که طی سال‌های گذشته از تورم کشور و افزایش نرخ سایر محصولات عقب‌مانده یکی از مطالبات جدی این صنعت است. امیدوارم هر چه سریع‌تر در سال ۱۳۹۹ اقدام لازم در این خصوص صورت پذیرد که در غیر این صورت صنعت سیمان توان ادامه تولید را نخواهد داشت و این موضوع بخش عظیمی از اشتغال کشور را با خطر مواجه خواهد کرد.