هم‌افزایی نهادها برای جهش تولید کشاورزی و دامپروری

 این هلدینگ ۲۰ شرکت فعال را که شامل ۱۴ شرکت دامپروری، پنج شرکت کشاورزی و یک کارخانه خوراک دام است مدیریت می‌کند؛ این شرکت‌ها در قالب ۱۱۰ واحد تولیدی کشاورزی و دامپروری با گستره‌ای مناسب در اقصی نقاط کشور با حضور حدود ۵ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۱۲ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم و ۹۰۰ نفر متخصص در حوزه دامپروری، دامپزشک، گلخانه، زراعت و باغبانی در حال فعالیت هستند. محصولات اصلی و عمده تولیدی این گروه بالغ بر ۴۰ نوع اقلام شامل شیر، تلیسه، گوشت قرمز، کود حیوانی، گوساله، انواع ماهی، علوفه، غلات، میوه و خشکبار، صیفی‌جات و سبزی، انواع نهال و نشاء، خوراک دام و سایر محصولات، خدمات و فرآورده‌های کشاورزی و دامپروری است.

عظیم رجایی، مدیرعامل کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با بیان اینکه ۸۰ درصد فعالیت مجموعه، دامپروری و ۲۰ درصد تمرکز بر بخش کشاورزی است، گفت: در واحد دامپروری ۸۲ هزار راس گاو اصیل هلشتاین رجیستر شده و ۸ هزار راس دام سبک شامل نژاد مورسیا وجود دارد که براین اساس هلدینگ بزرگ‌ترین گله‌های گاو اصیل کشور را دارد. میزان تولید شیرخام روزانه مجموعه دامپروری متوسط ۱۵۰۰ تن است که ۱۰ درصد تولید شیر صنعتی  کشور را شامل می‌شود و جزو هلدینگ‌های  مطرح در سطح کشور و دنیاست.

رجایی به فعالیت کشاورزی (زراعت و گلخانه) هلدینگ به عنوان تامین‌کننده علوفه بخش دامپروری پرداخت و افزود: این مجموعه حدود ۲۲ هزار هکتار اراضی دارد که سطح اراضی زراعی ۱۶ هزار هکتار، باغات مثمر و در جریان احداث نیز  ۶ هزار هکتار است. ظرفیت تولید سالانه محصولات کشاورزی گروه در حال حاضر، ۲۵ هزار تن انواع میوه، ۳ هزار تن پسته، ۶۰ هزار تن انواع غلات، حبوبات و نباتات صنعتی، ۱۵۰ هزارتن انواع نباتات علوفه‌ای، ۱۰ هزار تن انواع سبزی و صیفی، یک میلیون اصله انواع نهال، ۳۰ میلیون عدد انواع نشاء و ۲ هزار تن انواع ماهی است.

وی با بیان اینکه با توسعه تکنولوژی محصول و احداث باغات مدرن در مناطق و اقلیم‌های متناسب توانسته‌ایم باغبانی کشور را به طرف باغداری تخصصی و اقتصادی هدایت کنیم، گفت: بخش گلخانه فعالیت جدیدی است که طی چند سال اخیر در مجموعه توسعه یافته است و در حال حاضر ۲۵ هکتار گلخانه ایجاد شده و در حال بهره‌برداری است و ۳۰ هکتار گلخانه در حال ساخت داریم. با بررسی‌های انجام گرفته به منظور تحقق برنامه‌های دولت در توسعه گلخانه‌ها به دو چالش جدی رسیدیم؛ اول اینکه نظام بهره‌برداری گلخانه‌ها علمی ‌نبود و برای تولید محصول ناب نگاهی به نیازهای بازار نداشتند. دوم اینکه در احداث و توسعه گلخانه‌ها باید اقلیم و منطقه احداث مورد توجه قرار گیرد که هلدینگ در این حوزه مطالعات جدی انجام داده و یک طرح جامع را برای بهره‌بردارها و سرمایه‌گذارهای کل کشور تهیه کرده که تحویل وزارت کشاورزی شده است. 

رجایی با بیان اینکه هلدینگ در ۲۰ استان کشور فعالیت دارد، افزود: فعالیت گلخانه‌ها در مناطق محروم استان‌های کرمان، شهرهای شمالی و خراسان رضوی است و هم اکنون طرح‌های جدیدی را نیز در استان فارس آغاز کرده‌ایم. با توجه به کیفیت محصول حدود ۸۵ درصد محصولات تولیدی گلخانه‌های هلدینگ به کشورهای روسیه، حوزه CIS و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

وی اعلام کرد: سالانه  ۷۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در مجموعه تولید می‌شود که حدود ۵۰۰ هزار تن شیر، ۲۰ هزار تن گوشت و ۲۳۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی است.

رجایی به عملکرد سال ۱۳۹۸ هلدینگ اشاره کرد و گفت: با وجود رکود و چالش‌های جدی در اقتصاد طی سال گذشته، مجموعه توانست با رشد کمی‌ و کیفی مناسب تولید خود را با ۱۰ درصد افزایش رونق دهد و از فروش محصولات خود به حدود ۲ هزار میلیارد تومان درآمد دست پیدا کند که نسبت به دوره مشابه سال ۹۷ بیش از  ۴۵ درصد افزایش داشت. با توجه به افزایش ۴/ ۹ درصدی بهره‌وری، سود قبل از کسر مالیات مجموعه معادل ۴۲۵ میلیارد تومان بود و حاشیه سود نیز معادل ۵/ ۲۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

عظیم رجایی با اشاره به سیاست حضور فعال بنیاد مستضعفان در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر ۶ شرکت زیرمجموعه این هلدینگ شامل شرکت‌های  مگسال، تلیسه نمونه، بینالود نیشابور، قیام اصفهان، زاگرس شهرکرد و دشت خرمدره در بورس حضور دارند و امسال نیز دو شرکت دیگر از زیرمجموعه هلدینگ کشاورزی شامل سیرجان بنیاد (بزرگ‌ترین صادرکننده پسته کشور) و شرکت محیا (دامپروری و کشاورزی) وارد بازار سرمایه می‌شوند و تعداد شرکت‌های بورسی این هلدینگ به ۸ شرکت می‌رسد. همچنین در برنامه داریم که در سال جاری، هلدینگ را با دارا بودن شاخص‌های مالی مناسب و تخصصی بودن این هلدینگ در توانمندسازی کشاورزی و توسعه اشتغال پایدار، در بازار سرمایه عرضه کنیم که این تامین مالی سبب افزایش  سرعت توسعه گروه در مناطق محروم خواهد شد. سرمایه هلدینگ در حال حاضر ۷۶۲ میلیارد ریال است که قبل از ورود شرکت به بورس افزایش سرمایه‌ای با تایید صاحبان سرمایه در هلدینگ صورت می‌گیرد.

وی به چالش‌های جدی بخش کشاورزی و دامپروری و هم‌افزایی دستگاه‌ها برای جهش تولید این بخش اشاره کرد و گفت: شکاف تکنولوژی تولید و محصول باعث افزایش ضایعات آب و محصول شده که به دنبال آن بهره‌وری کشور در بخش کشاورزی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته کمتر است. در همین راستا هلدینگ سعی کرده به عنوان بخش کشاورزی پیشرو در کشور، با ارائه الگوهای توسعه‌ای در مناطق حضور به رفع این شکاف کمک کند. در حال حاضر کشور دارای ۱۰ میلیون راس دام سنگین (عمدتا گاو)  است که ۵۰ درصد آن مولد است، تعداد دام سنگین مجموعه فردوس پارس ۸۲ هزار است که ۴۱ هزار راس آن مولد است و سرانه تولید هر راس دام در سال به طور استاندارد در گروه فردوس پارس بیش از ۱۲تن است. با توجه به اینکه تولید شیر در کشور حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن است، اما تولید سرانه هر راس دام سنگین در کشور حدود ۵/ ۲ تن برآورد می‌شود که این امر کاهش بهره‌وری تولید در این حوزه و شکاف تکنولوژی دام و محصول را نشان می‌دهد. باید با افزایش دامداری‌های مدرن، افزایش تعداد دام‌های اصیل پرتولید و کاهش دام‌های کم‌بازده علاوه بر افزایش حجم تولید کشور باعث کاهش فشار به منابع آب و خاک شد. سطح پایین تکنولوژی بذر، نهال، احداث باغات و مزارع در اقلیم نادر است که در بسیاری از موارد باعث سرمازدگی محصول می‌شود و سبب شده تولید کشاورزی کشور از سطح استاندارد جهانی فاصله داشته باشد. بنابراین دولت باید برای رفع شکاف‌های تکنولوژی دامپروری و کشاورزی اقدامات مناسبی انجام دهد که هزینه‌های پنهان بالای این صنعت کاهش پیدا کند، اما هلدینگ فردوس پارس همواره در تلاش است محصول سالم و ناب را در اقلیم مناسب و عاری از هرگونه آنتی بیوتیک، مواد شیمیایی و سموم تولید کند.

رجایی با بیان اینکه تولید محصول سالم و ناب در کشاورزی مهم  است، افزود: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در هر کشوری، سرانه مصرف شیر بوده که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به ازای هر نفر بالای ۳۵۰ کیلوگرم در سال است. متاسفانه در ایران، سرانه مصرف شیر نسبت به کشورهای توسعه‌یافته پایین است که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسبی از طرف دولت صورت بگیرد. 

وی به برنامه‌های شرکت در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به شعار جهش تولید در سال‌جاری، در نظر داریم با بهبود تکنولوژی تولید و افزایش سرعت بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرا یک جهش در تولید و محصول داشته باشیم. با اجرای پروژه‌های در دست اجرا و بهره‌برداری پیش از موعد حدود ۹ درصد رشد تولید در شیر و در کشاورزی نیز ۲۸ درصد رشد تولید محصول خواهیم داشت که پیش‌بینی ما این است  فروش هلدینگ در سال ۹۹ حدود ۵۰ درصد رشد داشته باشد.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی فردوس پارس با اشاره به اینکه ما یک گروه توسعه‌گر هستیم، افزود: در بحران‌های اقتصادی کشور، ما توسعه زیادی داشتیم و در حال حاضر ۱۶ پروژه شامل چهار گاوداری با ظرفیت هر کدام ۶ هزار راس، چهار پروژه زیر سقفی،  ۳۰ هکتار گلخانه در شرکت‌های دشت ناز، سیرجان بنیاد و باغداری مشهد ۲ هزار هکتار باغات میوه‌های خشک را در اقصی نقاط کشور در مرحله اجرا و بهره‌برداری داریم. همچنین احداث بزرگ‌ترین باغ گردو در استان  زنجان در سطح  ۱۵۰هکتاری متمرکز در راستای استراتژی توسعه باغات میوه خشک که می‌تواند به عنوان یک باغ مادری در خدمت توسعه باغات میوه‌های خشک در سطح کشور باشد و توجیه اقتصادی خوبی برای کشور خواهد داشت، از دیگر پروژه‌های این شرکت است.رجایی در پایان با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان به دنبال تصدی‌گری نیست، تصریح کرد: تمام پروژه‌های بنیاد مستضعفان با استفاده از توان داخلی اجرا می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد و از آنجا که سیاست بنیاد، افزایش تصدی‌گری نیست همه این پروژه‌ها پس از تثبیت از طریق مزایده یا بازار سرمایه به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.