شرط لازم برای جهش تولید در صنعت لوازم‌خانگی

جی‌پلاس از سال ۹۸ تا به امروز تلویزیون، یخچال، ماشین‌لباسشویی، ماشین‌ظرفشویی، کولر، تصفیه هوا، موبایل، مانیتور، کیبورد، ماوس، نمایشگرهای تجاری و تهویه هوای صنعتی را به بازار عرضه کرده است و این در شرایطی است که بازار لوازم‌خانگی همواره با خطر رقابت با برندهای خارجی در حال آسیب بوده است. بنابراین باید گفت گلدیران توانست بخش مهمی از سدهای رقابتی و تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و با تمام توان به فکر کسب بازارهای داخلی باشد.

مدیرعامل شرکت صنایع گلدیران دراین‌باره معتقد است: در تمام 40 سال گذشته همیشه برندهای خارجی در ایران حضوری قوی داشته‌اند و البته در کنار آنها تولیدکننده‌های خوبی نیز در همین فضا رشد کرده‌اند. هرچند که همواره مشکلات زیادی پیش روی آنها قرار گرفته؛ چراکه تولیدکنندگان خارجی محصولات متنوع‌تر و با تکنولوژی پیشرفته روز دنیا را عرضه می‌کنند و رقابت برای برندهای داخلی در چنین شرایطی سخت‌تر می‌شود و همین باعث شده در تمام این سال‌ها سهم بازار برای تولیدکنندگان ایرانی پایین باشد.

به گفته امیرعباس کائینی، تحریم‌ها و کاهش حضور شرکت‌های خارجی در کشور حالا فرصتی را ایجاد کرده تا صنعت لوازم‌خانگی در ایران چهره جدیدی به‌خود بگیرد و اکنون بهترین زمان برای ارتقای همه اجزای این اکوسیستم است؛ موقعیتی مناسب برای تولیدکنندگان ایرانی تا با کمک یکدیگر ارزش ویژه محصولات لوازم‌خانگی ایران را بالا ببرند. برای این منظور باید به‌دنبال بهبود کیفیت ارتباط با مردم و توسعه زیرساخت‌های تولیدی باشند و با به‌روزرسانی فناوری‌های تولید، محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان ایرانی قرار دهند. بر همین اساس باید گفت تحریم‌ها، در شرایط فعلی بیش از آنکه یک تهدید حساب شود فرصتی برای عرض‌اندام دوباره برندهای ملی است که در 40 سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده‌اند.

 صنعت لوازم‌خانگی یک بازوی قوی برای افزایش تولید ناخالص ملی است

مدیرعامل شرکت صنایع گلدیران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت ارزش لوازم‌خانگی در افزایشGDP کشور به این اشاره کرد که برای کمک به ارزش تولید ناخالص داخلی کشور باید در ابتدا برندهای ملی تقویت شوند و از یک اسم مشهور تبدیل به یک برند واقعی شوند.

به گفته وی، جی‌پلاس یک برند ملی است؛ برندی که با معیارهای زندگی ایرانی در سطح بین‌المللی طراحی شده و قرار است ارزش‌های بسیاری را ابتدا در داخل کشور و بعد در حوزه جهانی به ارمغان بیاورد. اما موضوعی که هر برندی در داخل کشور باید نسبت به آن مسوولانه شفاف‌سازی کند؛ میزان استفاده از قطعات و تجهیزات خارجی در عمق تولیدات داخل است. در جی‌پلاس به‌دنبال افزایش عمق تولید داخلی هستیم. اما بالطبع تهیه و تولید تمام اجزای یک محصول، تنها توسط یک شرکت، اصولا صرفه اقتصادی ندارد و در تولید ناخالص ملی، ضرر و زیان‎هایی را به همراه می‌آورد.

 درحقیقت استفاده از امکانات و قطعات یک کشور متخصص در تولیدات، ضمیمه کیفیت بالاتر خواهد بود. برای مثال برند اپل برای تولید گجت‌های خود از سخت‌افزارهای تامین‌کنندگان برتر جهان از جمله چین بهره می‌برد ولی هیچ‌کس نمی‌گوید اپل یک برند چینی است. این قاعده برای تمام برندها صدق می‌کند. بنابراین زمانی‌که از برند ملی جی‌پلاس صحبت می‌کنیم پای تولید محصولات در کارخانه‌های داخل کشور و استفاده از برخی قطعات تامین‌کنندگان برتر، در میان خواهد بود.

گلدیران به‌دلیل سال‌ها همکاری نزدیک با برند LG اکنون یکی از پیشرفته‌ترین زیرساخت‌های تولید را در اختیار دارد. مدیرعامل گلدیران در ارتباط با اهتمام گلدیران بر توسعه زیرساخت‌های تکنولوژیک، آینده جی‌پلاس را تولید محصولات متنوع‌تر و سبد محصولی کامل‌تر درحوزه لوازم الکترونیک و نه فقط لوازم‌خانگی عنوان کرد.  البته آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید سه هدف در این مجموعه در دستور کار قرار دارد و همه تولیدات نیز بر مبنای همین سه هدف پیگیری و تولید می‌شوند؛ طراحی مناسب محصول در کنار قیمت قابل قبول، کیفیت و دوام سه موضوعی هستند که این مجموعه بر پایه آن به توسعه برند و محصولات خود مشغول است و مدیران این شرکت معتقدند بر پایه این سه اصل حتی با بازگشت برندهای خارجی باز هم در کسب سهم بازار مشکلی وجود نخواهد داشت.

 صادرات جی‌پلاس با هدف ارزش‌آفرینی جهانی

به گفته امیرعباس کائینی، چشم‌انداز جی‌پلاس، تولید محصولات متنوع‌تر و سبد محصولی کامل‌تر است و صادرات را نیز یکی از اهداف چندساله این برند نوپای ایرانی می‌توان مطرح کرد. تولید تنها یک درصد در کشور، غوغایی در اقتصاد داخلی برپا خواهد کرد. علاوه‌برآن ایجاد یک برند ملی، تربیت نسل آینده را نیز پربارتر خواهد کرد. 

البته در این مسیر باید اصلاحاتی در فضای کلان و خرد صورت بگیرد؛ آن‌طور که کائینی می‌گوید: تا ‌امروز به‌رغم همه مشکلات، همکاری بین تولیدکنندگان و دستگاه‌های دولتی وجود داشته و بانک‌مرکزی برای تامین ارز بخشی از مواد اولیه با تولیدکننده‌ها ارتباط مطلوبی داشته است. هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت هم حمایت‌های مناسبی از تولیدکننده‌ها دارد اما باید فضای کسب‌وکار را برای صنعتگر و تولیدکننده امیدوارکننده‌تر کرد. اگر این فضا فراهم شود، تولیدکننده خودش می‌داند چگونه تحریم‌ها را مدیریت کند. به نظر می‌رسد بسیاری از تولیدکننده‌های ایرانی بر این اعتقادند که قوانین کسب‌وکار باید بیشتر تسهیل شوند. به‌گفته او سیستم بازار، نیاز به قانون‌گذاری ندارد بلکه بازار مصرف و تولید، راه تنظیم خود را پیدا می‌کند.

 از رقبای قوی استقبال می‌کنیم

 موضوع دیگر مساله رقابت است. مدیرعامل شرکت صنایع گلدیران معتقد است هر چه رقبای قوی‌تری در بازار وجود داشته باشند، کیفیت محصولات بالاتر خواهد رفت و در نتیجه ارزش برند لوازم‌خانگی ایران افزون خواهد شد. البته گلدیران علاوه بر تمرکز بر تولید، خدمات پس از فروش را نیز در دستور کار خود قرار داده است. گلدیران به‌عنوان شرکتی پیشرو، نوآور و باسابقه در زمینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش محصـولات لوازم‌خانگی، صوتی‌وتصویری و سیستم‌های تجاری، بیش از یک هزار مرکز پشتیبانی و خدمات مشتریان را در سراسر کشور پوشش می‌دهد. خدمات پس از فروش گلدیران با پاسخگویی 24 ساعته در تمام روزهای سال و همراهی تکنیسین‌های مجرب و مجهز به دانش روز، نامی معتبر برای مشتریانش است.

کائینی در رابطه با کشف قیمت مطلوب با اشاره به تیم بازاریابی و کارشناسان تحقیق و توسعه این شرکت، مساله قدرت خرید را مهم می‌داند. به گفته او شرکت یک دامنه قیمتی را براساس قدرت خرید خانوارهای ایرانی تعریف می‎کند و براساس همان، از بهترین تکنولوژی متناسب با بازه قیمتی مذکور استفاده می‌کند. این موضوع باعث شده قیمت‌ها رقابتی و کیفیت نیز با توجه به هر قیمت در بالاترین حد ممکن قرار گیرد و مشتری ارزش ادراک شده بیشتری دریافت کند. این به‌عنوان یک اصل مهم در تولید جی‌پلاس در نظر گرفته می‌شود.

کائینی می‌گوید: این نوع نگاه قیمت‎گذاری در شرایطی است که سایر برندهای عرضه‌کننده محصولات از چنین قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند و همین رمز موفقیت گلدیران و برندهای مرتبط با آن است. البته ناگفته پیداست که تهدیدهای زیادی در مسیر موفقیت برندهای ایرانی وجود دارد. مشکل تخصیص ارز یا تحریم‌های بانکی که باعث شده مشکلات در حوزه تامین مواد اولیه وجود داشته باشد موضوع مهمی است. کائینی می‌گوید: مجموعه گلدیران در سال‌های اخیر در تلاش است با تامین مواد اولیه از داخل و بومی‌سازی قطعات- به جز برخی قطعات کلیدی که یا امکان تولید آنها در داخل فراهم نیست یا ارزش سرمایه‌گذاری برای بومی‌سازی آنها در داخل وجود ندارد - سایر قطعات یا مواد اولیه را در داخل بسازد و این موضوع نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌ها و کاهش ارزبری در تولیدات را به همراه خواهد داشت.