به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از وب سایت فناوری ونچربیت، شرکت اینتل کپیتال، سازمان جهانی سرمایه‌گذاری شرکت اینتل، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰، سرمایه‌گذاری بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی، با تمرکز ویژه روی ایده‌ها، اختراعات و دستگاه‌های هوشمند و تحول شبکه فعالیت دارند، اختصاص داده است.

باب سوآن، مدیرعامل شرکت اینتل اواخر سال گذشته گفت که این شرکت در سال 2019 مبلغ 8/ 3 میلیارد دلار درآمد مبتنی بر هوش مصنوعی داشته است و پیش بینی می‌کند که تا سال 2024 این رقم به 25 میلیارد دلار برسد. اینتل اخیرا دو شرکت خریداری کرده است که یکی از این شرکت‌ها در زمینه توسعه هوش مصنوعی قابل برنامه ریزی و پردازشگرهای تسریع در ماشین‌های یادگیری و دیگری در زمینه تاکسی‌های خودران و سفرهای درون شهری با استفاده از وسایل نقلیه مختلف فعالیت می‌کنند.

شرکت اینتل کپیتال با سرمایه‌گذاری در شرکت «آنودات»، پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را گسترش داد. آنودات، شرکت تحلیل داده‌ای آمریکایی است که در زمینه یادگیری ماشینی جهت انجام نظارت بر مشاغل مستقل برای مشتریان در بخش‌های مخابراتی و ارتباطی، مالی و دیجیتال فعالیت می‌کند. پلت‌فرم این استارت‌آپ با هشدارهای متنی و گزارش در لحظه، کمک می‌کند تا حوادث زودتر تشخیص داده شوند. آنودات تاکید می‌کند که به‌عنوان مثال، افت نرخ موفقیت، حوادث مشتری، و سایر وقایع ناگوار در عملکرد برنامه و معیارهای تجاری که ممکن است درآمد و هزینه را تحت‌تاثیر قرار دهند را تا 80 درصد کاهش می‌دهد.

آسترا لبز، یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت اینتل کپیتال است. دفتر مرکزی آسترا لبز در شهر سانتا کلارای، ایالت کالیفرنیا مستقر است و در زمینه توسعه راه‌های ایجاد ارتباط هدفمند برای سیستم‌های داده محور فعالیت می‌کند.

دیگر سرمایه‌گذاری این شرکت درهایپرسونیکس است که به تجزیه و تحلیل صنایع مصرفی مانند خرده فروشی‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های کنفرانس و تجارت الکترونیکی می‌پردازد. دفتر مرکزی هایپرسونیکس در شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیا واقع شده است.

اینتل کپیتال در شرکت ژجیانگ که در کشور چین مستقر است نیز سرمایه‌گذاری انجام داده است. ژجیانگ با به‌کارگیری ترکیبی از داده‌های زیاد و هوش مصنوعی، پردازش تصاویر پزشکی خود، اسکن و دیجیتالی کردن آن تصاویر را به اشتراک می‌گذارد تا راحت‌تر بتوان از راه دور با متخصصان به اشتراک گذاشته و مشاوره گرفته شود.

سایر سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت اینتل کپیتال در سال 2020 شامل موارد زیر است:

شرکت لیلت که در شهر سانفرانسیسکوی ایالت کالیفرنیا مستقر است و خدمات نرم‌افزاری در زمینه ترجمه زبان هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد.

ری تریس، استارت‌آپی است که با به‌کارگیری گزارش در لحظه برای بهبود تصمیم‌گیری در دندانپزشکی استفاده می‌شود. این استارت‌آپ، پلت‌فرمی است که با استفاده از شواهد، مراقبت‌های بهداشتی دهان را مقرون به صرفه تر می‌کند. آکسون، در حال توسعه نسل بعدی اتصال شبکه سرعت بالا (اترنت) برای خودروها است.

مم ورج که حافظه‌های پایدار و خدمات داده‌ای اشتراکی با حجم بسیار زیاد و کارآیی بالا برای هوش فراهم می‌کند.

شرکت پرو‌پلاس که در زمینه طراحی الکترونیکی دستگاه‌های خودکار فعالیت می‌کند.

اکسپکتروم متریالز، شرکتی است که گاز و مواد با خلوص بالا برای سازندگان نیمه هادی‌ها تهیه می‌کند.

ایکس سایت لبز که توسعه‌دهنده طراحی‌های ریزتراشه است.

شرکت اینتل کپیتال در سال 1991 تاسیس شد و آغاز به کار کرد. این شرکت تا کنون بیش از1588 سرمایه‌گذاری انجام داده است و تخمین زده می‌شود که اهداف حدود 390 استارت‌آپ با سرمایه‌گذاری‌های این شرکت محقق شده‌اند، از جمله شرکت‌هایی مانند اوبر و ایر‌بی ان‌بی.