به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌ان، پلت‌فرم‌ جیو هم‌اکنون نیز مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های کاربری را عرضه کرده است که از خرید آنلاین تا ارتباطات تصویری ویدئویی را شامل می‌شود و تاکنون حدود ۳۸۸ میلیون هندی با اعتماد به شبکه مخابراتی جیوموبایل به عضویت برنامه‌های این پلت‌فرم درآمده‌اند.

اکنون ثروتمندترین فرد آسیا حتی جاه‌طلبانه‌تر از گذشته به راه خود ادامه می‌دهد. طی چند هفته او توانست سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری را از سوی فیس‌بوک جذب کند و فهرستی از سرمایه‌گذاران آمریکایی دیگر نیز برای اجرای فاز جدید توسعه شبکه اینترنت هند، به پرسرعت‌ترین اینترنت جهان به او کمک خواهند کرد.

آمبانی قطعا نمی‌خواهد پلت‌فرم جیو تنها در قالب یک شرکت ارتباطی باقی بماند. او می‌خواهد جیو را به گوگل یا تنسنت هند بدل کند.در واقع هدف آمبانی آن است تا هرآنچه که یک هندی در این زمینه نیاز دارد را بتوان از طریق پلت‌فرم جیو در اختیار او قرار داد؛ بازاری جذاب برای جیو که صدها میلیون کاربر بالقوه را در خود جای داده است.

تحت نظارت و رهبری آمبانی، صنایع ریلیانس از یک شرکت حوزه نفت و انرژی به مجموعه‌ای عظیم با بخش‌های مختلفی نظیر خرده‌فروشی، موبایل، پهنای باند، پلت‌فرم‌های دیجیتال و... بدل شده است.

اما برای ورود به مرحله بعد آمبانی نیاز به سرمایه‌گذاری در سیلیکون ولی، تقویت همکاری ۷/ ۵ میلیارد دلاری خود با فیس‌بوک و نیز واتس‌اپ، پیام‌رسان جهانی آن دارد. زمانی که توافق آمبانی و فیس‌بوک در ماه گذشته اعلام شد، جاه‌طلبی بی‌اندازه او مشخص شد.آمبانی پس از توافق با فیس‌بوک گفت: «این برگ برنده در اختیار تمامی ذی‌نفعان در جامعه هند قرار خواهد گرفت. کشاورزان ما، موسسات کوچک و متوسط و دانشجویان و استادان و بخش سلامت و درمان هند همگی از این توافق منتفع می‌شوند.»

این توافق قرار است یک پلت‌فرم مشترک را ایجاد کند که در آن کاربران می‌توانند به خدمات گسترده‌ای نظیر عملیات بانکی، ارسال پیام، خرید و بسیاری از موارد دیگر دسترسی داشته باشند.

با این حال برخلاف تنسنت، پلت‌فرم جیو دارای شبکه ارتباطی گسترده‌ای در هند نیز هست که می‌تواند برای جذب مشتری بیشتر از این طریق نیز اقدام کند.