از سال ۲۰۱۰ که آمازون محوطه تجاری خود را در سیاتل بازگشایی کرد، میزان اجاره بها در این منطقه افزایش یافت. بنابر آمارها از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ میانگین نرخ اجاره‌بها در این منطقه با افزایشی ۴۲ درصدی روبه‌رو بوده است. این درحالی است که متوسط افزایش نرخ اجاره‌بها در دیگر نقاط کشور ۱۸ درصد بوده است. به این ترتیب از سال ۲۰۱۴ میزان بی‌خانمان‌های سیاتل سالانه ۹ درصد افزایش داشته است و در حال حاضر حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ بی‌خانمان در ناحیه کینگ کانتری که سیاتل در آن واقع است وجود دارند. از نظر سلامت عمومی، بی‌خانمان‌ها جزو آسیب‌پذیرترین اقشار به حساب می‌آیند. با توجه به اینکه افرادی که در خیابان‌ها و فضاهای باز زندگی می‌کنند، امکان شست‌وشوی مداوم دست‌ها را ندارند، ریسک ابتلا به ویروس کرونا در این گروه افراد بسیار بالاست. این پناهگاه ۵۹۰۰ مترمربعی، دارای ورودی‌های جداگانه‌ای برای پناهجویان و کارمندان آمازون است و امکان اقامت ۲۰۰ پناهجو را فراهم می‌کند. در شرایط جوی نامساعد و خاص، ۷۵ نفر اضافه بر این تعداد می‌توانند در این مرکز اقامت داده شوند.

موسسه خیریه «mary’s place» که از موسسات فعال با سابقه ۲۰ ساله در زمینه کمک به افراد بی‌خانمان است، در این طرح با آمازون همکاری می‌کند. این موسسه غیر انتفاعی در حال حاضر مدیریت اجرایی ۱۱ پناهگاه‌ مختص بی‌خانمان‌ها را به عهده دارد که پناهگاه آمازون نیز یکی از آنهاست. شهرت این موسسه در آماده‌سازی ساختمان‌های بی‌استفاده مانند ساختمان‌های بانک‌ها، ادارات و رستوران‌های قدیمی، برای پناه دادن به افراد بی‌خانمان است. بر اساس برآوردهای این موسسه، در یک‌سوم خانواده‌های بی‌خانمان، اعضایی با ریسک بالای ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد.

در پناهگاه ساخت آمازون، چهار طبقه با اتاق خواب‌های اختصاصی به خانواده‌ها تخصیص داده شده است. دو طبقه دیگر به خانواده‌های دارای فرزندان با بیماری‌های خاص یا دارای وضعیت سلامتی حساس اختصاص داده شده است. این پناهگاه‌ها برخلاف پناهگاه‌های معمول، امکان رعایت فاصله اجتماعی را نیز دارند و به جای یک دوش مشترک، سرویس‌های بهداشتی کاملا مجهزی برای کمک به نظافت هرچه بیشتر این افراد در اختیار آنها قرار گرفته است. این مرکز دارای یک کلینیک خدمات بهداشتی درمانی است تا در صورت نیاز افراد بتوانند از این خدمات استفاده کنند. اینترنت رایگان، دسترسی به کامپیوتر و آموزش‌های آنلاین، مشاوره حقوقی رایگان، زمین بازی و دوچرخه سواری برای کودکان از دیگر امکانات رفاهی این مرکز است. کلیه کارکنان این مرکز مجهز به تمامی تجهیزات محافظتی در برابر ویروس کرونا هستند. آمازون پیشنهاد تامین امکانات رفاهی موردنیاز این موسسه را برای کمک به بی‌خانمان‌ها تا ۱۰ سال آینده یا تا هر زمانی که این موسسه خیریه اعلام نیاز کند کرده است. برآورد می‌شود هزینه چنین اقدامی سالانه ۲ میلیون دلار باشد. در شرایط عادی، کارکنان آمازون می‌توانند برای کمک داوطلبانه در این موسسه خیریه حضور پیدا کنند و در کارهایی مانند کتاب خواندن برای بچه‌ها یا کمک به افراد برای آماده شدن برای ورود به بازار کار همکاری کنند. از دیگر اقدامات آمازون می‌توان به آشپزخانه صنعتی این شرکت اشاره کرد که سالانه ۶۰۰ هزار وعده غذا طبخ می‌کند. اما علاوه بر استفاده کارکنان آمازون از این وعده‌های غذایی، این وعده‌ها برای پناهجویان پناهگاه آمازون و ۱۰ پناهگاه دیگر موسسه خیریه مجری این طرح ارسال می‌شوند.