یوانچینگ گفت موج دورکاری ناشی از بحران کووید-۱۹ باعث خواهد شد بسیاری از کارکنان برای همیشه از خانه کار کنند، البته اگر شغلشان اجازه دهد. او همچنین اضافه کرد که هم مشتریان تجاری و هم خانواده‌ها به خرید لپ‌تاپ روی آورده‌اند تا از خانه کار کنند یا درس بخواهند. او در ادامه گفت: «به نظر ما این گرایش، کوتاه مدت نیست. احتمالا بلندمدت خواهد بود و باعث خواهد شد شاخص کل بازار در دسترس (TAM) در عرض دو تا سه سال حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.»

بسیاری از فعالان عرصه تکنولوژی معتقدند که کرونا، فرصت‌هایی برای رشد این حوزه فراهم کرده که لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های موبایل از نظر سرعت رشد، در جایگاه سوم هستند. طبق تحقیقات موسسه IPED، ۴۵درصد تامین‌کنندگان نرم‌افزارها و سخت‌افزارها می‌گویند طی ماه‌های آینده، شاهد افزایش فروش لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌ها خواهیم بود در حالی که ۲۱ درصد معتقدند فروش تغییری نخواهد کرد.

کرونا در ابتدای شیوع، ضربه سختی به شرکت لنوو وارد کرد چون مجبور شدند کارخانه خود در ووهان را تعطیل کنند که همین به کاهش ۱۰ درصدی درآمد کل این شرکت در سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس منجر شد (در مقایسه با همین بازه در سال گذشته).

پس از مدتی، تولید دوباره از سر گرفته شد. یوانچینگ می‌گوید: «کارخانه‌های تولیدکننده PCهای لنوو در چین، جزو اولین کارخانه‌هایی بودند که فعالیت را از سر گرفتند.» اما تعطیلی باعث شد درآمد گروه PC و دستگاه‌های هوشمند لنوو در سه ماهه چهارم، در مقایسه با سال گذشته، حدود ۴ درصد کاهش یابد. هرچند این شرکت رقم فروش خود را اعلام نکرد.

درآمد شرکت لنوو از فروش کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های هوشمند، امسال حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال مالی ۲۰۱۹، معادل ۴ درصد افزایش داشته است. طبق گزارش شرکت «گارتنر»، حمل و نقل کامپیوترهای شخصی طی سه ماه اول سال ۲۰۲۰، به دلیل شیوع کرونا ۱۲ درصد کاهش یافت و به ۶/ ۵۱ میلیون واحد رسید. سهم لنوو از بازار جهانی ۴/ ۲۴ درصد است، یعنی حدود ۶/ ۱۲ میلیون واحد. پس از آن شرکت «اچ‌پی» و «دل» بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند، به ترتیب ۵/ ۲۱ و ۷/ ۱۹ درصد.

«میکاکو کیتاگاوا»، مدیر پژوهش گارتنر در بیانیه‌ای گفت: «مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در کاهش حمل کامپیوترهای شخصی، شیوع کرونا بود که در تقاضا و تامین این محصولات، اختلال ایجاد کرد. پس از نخستین قرنطینه در چین در اواخر ژانویه، میزان تولید این کامپیوترها در فوریه کاهش یافت که به یک چالش لجستیکی تبدیل شد. وقتی قرنطینه در سایر مناطق اعمال شد، افرادی که حالا مجبور بودند دورکاری کنند یا در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند، به کامپیوتر نیاز پیدا کردند. تقاضا برای کامپیوترهای شخصی ناگهان افزایش یافت، تا جایی که شرکت‌های تولیدکننده توانایی تامین این حجم از تقاضا را نداشتند.»

«جانفرانکو لانجی»، مدیر ارشد عملیاتی لنوو گفته که تقاضا هم برای لپ‌تاپ‌های قدیمی زیاد شده و هم لپ‌تاپ‌های جدید.

او می‌گوید: «معمولا در هر خانه‌ای، یک یا دو کامپیوتر دارید. یعنی در هر خانواده، دست کم یک یا دو کامپیوتر هست. اما حالا شرایط دارد تغییر می‌کند. حالا هر فرد، یک کامپیوتر لازم دارد و به نظر من، این روند ادامه خواهد داشت، نه فقط تا پایان بحران کرونا. این روند تا ابد ادامه خواهد داشت.»

او پیش‌بینی می‌کند که درصد زیادی از کارکنان، حتی پس از پایان پاندمی نیز به دورکاری ادامه خواهند داد چون ثابت شده که این روش، از دیدگاه شرکت‌ها کارآمدتر و از نظر کارمندها، بهتر است.

او در پایان می‌گوید: «به نظر من، اتفاقی که دارد می‌افتد گسترش بازار کامپیوترهای خانگی است و وظیفه ماست که تجربه خوشایندی را برای مشتریان فراهم کنیم. در سه ماه اول، با افزایش تقاضا روبه‌رو بوده‌ایم و به نظرم در سه ماه دوم نیز این روند کماکان ادامه خواهد داشت.»