فقط به فکر سهامداران نباشید

مدیر این شرکت در مصاحبه‌ای با بلومبرگ که هفته گذشته منتشر شد، گفت: «ما معتقدیم در شرایط بحرانی، نباید فقط روی سهامداران تمرکز کنیم. اگر حواسمان به‌کارمندها، مشتری‌ها، تامین‌کننده‌ها، جامعه و حتی کره زمین باشد، سهامداران نیز قطعا پاداش خود را خواهند گرفت.»

او که سازمانش، مالک برندهای مطرحی نظیر داو، وازلین، سانسیلک و رکسوناست، در ادامه می‌گوید: «البته در نهایت باید طرف سهامداران را هم داشته باشیم. اما در وهله اول باید از کارمندها شروع کنید. من به‌عنوان مدیر ارشد شرکت، اگر واقعا و قلبا از کارکنانم حمایت نکنم، مدیر نیستم، آنها در خط‌مقدم هستند. آنها کسانی‌ هستند که محصول تولید می‌کنند و به مشتریان خدمات می‌رسانند. پس من از کارکنان شروع می‌کنم.»

 یونیلیور نیز مثل سایر شرکت‌ها از تاثیرات کرونا در امان نبوده است. او با اذعان به اینکه شرایط برایشان سخت شده می‌گوید: «قطعا هر چه این بحران طولانی‌تر شود، کسب‌وکار سخت‌تر می‌شود. ما حدود ۱۵۰ هزار کارمند داریم. ۷۰ هزار نفر از کارکنان اداری ما از خانه کار می‌کنند. ۵۰ هزار نفر در کارخانه‌ها هستند. ما کاملا آگاهیم که کار کردن از خانه، گرچه برای خیلی‌ها خوشایند است، اما برای برخی دیگر، مثل شکنجه است.» بحران کرونا باعث شده میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از کار بیکار شوند. بعضی از مشاغل ممکن است برای همیشه از بین بروند. آلن معتقد است که یادگیری مهارت‌های جدید، راه‌حل این مشکل است. او می‌گوید: «ما مدت‌هاست به‌دنبال راه‌هایی برای حفظ کارکنان هستیم. راستش، ما داریم امکانات یادگیری دیجیتال را برای کارکنان فراهم می‌کنیم تا هر زمان احساس کردند از تمام ظرفیتشان استفاده نمی‌شود یا مهارت‌هایشان به‌روز نیست، از این امکانات استفاده کنند.» درحال‌حاضر، او نیز مانند مدیران ارشد سایر شرکت‌ها، تمام تمرکزش روی ویروس کروناست، اما می‌گوید مشکلات دیگری مثل تغییرات آب و هوایی و فقر، قرار نیست به این زودی‌ها از بین بروند: «این مشکلات تا زمانی که با آنها روبه‌رو نشویم و حلشان نکنیم، هر جا برویم مثل سایه دنبالمان می‌کنند.»

او در پاسخ به این سوال که در این شرایط، سودآوری مهم است یا پایبندی به اخلاق، می‌گوید: «نباید سلامت را در مقابل اقتصاد قرار دهیم که احیای یکی، فدای احیای دیگری شود. باید طوری شرایط را مدیریت کنیم که هم سلامت در دستور کار باشد و هم اقتصاد. همچنین لازم نیست از بین هدف و سودآوری، یکی را انتخاب کنیم.» شرکت یونیلیور مدت‌هاست دست به اقداماتی در راستای کاهش «نابرابری» زده است، از جمله نابرابری جنسیتی. نیمی از اعضای تیم‌های مدیریتی و مدیران غیراجرایی این سازمان را زن‌ها تشکیل می‌دهند. اما او می‌گوید: «این کافی نیست. حالا باید نقش اجتماعی خود را ایفا و فرصت‌هایی برای زنان جامعه ایجاد کنیم.» او با اشاره به اینکه نابرابری درآمد نیز یکی از مشکلات آشکار این دوره است می‌گوید: «به‌نظر من، مدل سرمایه‌داری‌ که طی ۲۰ سال گذشته شکل گرفته باید تغییر کند. برابری و توزیع عادلانه باید بیشتر در نظر گرفته شود.» این روزها خیلی از شرکت‌ها از پیش‌بینی آینده خودداری می‌کنند. او دلیلش را توضیح می‌دهد: «چون پیش‌بینی در این شرایط که همه چیز نامعلوم است نه تنها دقیق نیست، بلکه می‌تواند غلط باشد و نمی‌خواهیم پیش‌بینی غلط برای همه عادی شود. اما بعضی چیزها مشخصند. مثلا می‌دانیم که احتمالا با یک رکود اقتصادی مواجهیم. شرکت‌ها باید پایبند به ارزش‌هایشان باشند. باید کاری کنیم آن دسته از سازمان‌هایی که مشتری ما هستند و با مشکلات مالی مواجهند، با پرداخت کمترین مبلغ ممکن به‌کالاهای باکیفیت دسترسی پیدا کنند.» او با اشاره به ترسی که این روزها گریبان مردم را گرفته می‌گوید: «بهداشت، محافظت، فاصله‌گذاری، دورکاری. همه اینها اتفاقات جدیدی هستند. همه چیز دیجیتالی‌تر می‌شود، از خرید گرفته تا پرداخت و تماشای رسانه.» او که مالک حدود ۴۰۰ برند است می‌گوید: این روزها نمی‌توانیم برندها را تفکیک کنیم و بگوییم احتمال احیای کدام بیشتر است. او محصولات را طبقه‌بندی می‌کند و می‌گوید: «یکی از کسب‌وکارهای ما، کارش تامین محصولات خدمات غذایی به رستوران‌هاست. اوضاع آنها زیاد جالب نیست. اما در مورد محصولات بهداشتی، به‌خصوص محصولات پاک‌کننده سطوح و غذاهایی که در خانه سرو می‌شوند، شرایط کاملا متفاوت است. این روزها، مردم به برندهای مورد اعتماد نیاز دارند. بنابراین، برندهای قدیمی و بزرگ ما در شرایط خوبی هستند. در شرایط بحرانی، برندهای بزرگ و مورد اعتماد، موفق‌ترند.» او می‌گوید که این بحران برای آنها یک فرصت بزرگ بوده تا یک مهارت مهم را شکوفا کنند: «کاش زودتر از اینها به این توانایی‌مان پی می‌بردیم اما گویا باید این بحران اتفاق می‌افتاد. ما به‌واسطه کرونا یاد گرفتیم که به سرعت و شکلی موثر نسبت به بحران‌ها واکنش نشان دهیم. یاد گرفتیم که از ظرفیت‌های کشف نشده خود استفاده کنیم. به افرادمان فضا دادیم که به بازارها و به مردم نزدیک شوند و قضاوت و تصمیم‌گیری خود را به بوته آزمایش بگذارند.» او در پایان به اهمیت هدفمندی اشاره می‌کند: «ما به سه چیز ایمان داریم؛ برندهایی که هدف دارند رشد می‌کنند. شرکت‌هایی که هدف دارند دوام می‌آورند و انسان‌هایی که هدف دارند، موفق می‌شوند.»