«جاباما» یکی از این شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی گردشگری در حوزه رزرو هتل و اجاره اقامتگاه به‌شمار می‌رود که «خلق ارزش در بالا بردن استانداردهای کیفی این صنعت» را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. اینکه جاباما شرایط کرونا را چگونه گذرانده و چه برنامه‌هایی برای پس از کرونا دارد را مدیر ارشد مارکتینگ جاباما این‌گونه برای «دنیای‌اقتصاد» شرح می‌دهد: «با شیوع کرونا، در بازه‌ای تقریبا دو ماهه شاهد به صفر رسیدن تعداد سفارش‌ها‌ بودیم؛ زیرا به دستور دادستان کشور و براساس ابلاغیه ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، سرویس‌دهنده‌های تور و اقامتگاه حق ارائه خدمات نداشتند.»

 با شیوع کرونا، امکان رزرو آنلاین از سایت برداشته شد

مدیریت جاباما نیز پیرو همین دستور، قابلیت اجاره آنلاین هتل و اقامتگاه را از روی سایت خود برداشت و کاربران دیگر قادر به انجام رزرو آنلاین نبودند تا پایان تعطیلات نوروزی که وضعیت بهتر شد. به گفته «راشا شیدماهر» در این مقطع، وزارت بهداشت سازوکاری را فراهم کرد که براساس آن اقامتگاه‌ها و هتل‌ها با دریافت بارکد به‌عنوان اقامتگاه امن از نظر کرونا فعالیت خود را تحت نظارت ادامه دهند. بدین ترتیب امکان رزرو آنلاین برای آن دسته از اقامتگاه‌هایی که موفق به کسب مجوز بهداشتی لازم از سوی وزارت بهداشت شده‌اند، روی سایت جاباما فعال شده ‌است.وی با بیان اینکه این اقامتگاه‌های امن را به مرور از تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۹ درون لیست سفید سرویس‌های جاباما قرار داده‌اند، می‌گوید: «هرچند این اقامتگاه‌ها قابل رزرو هستند، اما همچنان به‌دلیل ملاحظات بهداشتی هیچ کمپین تبلیغاتی برای تشویق به سفر نمی‌گذاریم؛ این رویکرد هم بخشی از مسوولیت اجتماعی ماست، زیرا نمی‌خواهیم با این مدل در چنین شرایطی به سود برسیم.»

 کرونا سفرها را کوتاه و مقطعی کرد

شیدماهر با تاکید بر اینکه تا زمانی‌که چراغ سبز کامل وزارت بهداشت و دولت نباشد، هیچ‌گونه تبلیغ و تشویقی برای سفر و رزرو هتل و اقامتگاه نخواهند کرد، تصریح می‌کند: «ما بر این باوریم که همچنان خطر وجود دارد، اما این نکته را نیز لحاظ می‌کنیم که دسته‌ای از مردم ناچار به انجام برخی از سفرهای ضروری هستند و به این دسته از مشتریان خدمات ارائه می‌دهیم.»

آن‌گونه که وی توضیح می‌دهد، اکنون به‌دلیل کرونا سفرها بسیار کم، کوتاه و مقطعی شده است، درحالی‌که در شرایط عادی، سفارش‌ها در این برهه از سال چند ۱۰ برابر بودند.

 تقاضا برای هتل و اقامتگاه بیشتر شده است

مدیر ارشد مارکتینگ جاباما همچنین با بیان اینکه نسبت به سه ماه گذشته، بازار بهتر و تقاضا بیشتر شده است، برآورد می‌کند: «هنوز با روزهای خوب و آرمانی فاصله بسیار زیادی داریم که با توجه به وضعیت کنونی کرونا و لزوم رعایت الزامات مراقبتی و بهداشتی، امری طبیعی است؛ با این‌حال فکر می‌کنیم شاید از اواسط یا اواخر تیرماه با گرم‌تر شدن هوا و نبود موج دوم کرونا، دوباره شاهد رونق بازار اقامت، هتل و مسافرت باشیم.»

اما اینکه جاباما برای بعد از کرونا چه برنامه‌هایی دارد را شیدماهر این‌گونه توضیح می‌دهد: «به‌زودی هویت جدید جاباما را معرفی خواهیم کرد، زیرا تیم کنونی جاباما از حدود یک سال پیش به‌صورت مستقل و البته همچنان به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه علی‌بابا، کار خود را آغاز کرده است.»

به گفته وی تیم جدید، برنامه‌ها و کمپین‌های بسیار متنوع و متفاوتی را برنامه‌ریزی کرده است و سعی دارد مدل ارتباطی خاصی را با مشتریان به‌عنوان برندی محبوب برقرار کند تا اینکه براساس تبلیغات پرفورمنسی پیش برود.

شیدماهر خبر می‌دهد که پلن‌های مدنظر را برنامه‌ریزی کرده‌اند و در انتظار دریافت مجوز وزارت بهداشت برای شروع کار هستند و تا آن زمان هیچ تشویق و تبلیغی برای این برنامه‌ها و انجام سفر نخواهند داشت.

 برنامه‌های جاباما برای افزایش اقامتگاه‌ها، اشتغال‌زایی و تقویت گردشگری

تیم جاباما به‌دلیل داشتن دیدگاه «خلق‌ارزش» است که سعی می‌کند در حوزه مسوولیت اجتماعی پررنگ‌تر عمل کند؛ این مسوولیت اجتماعی فقط به حیطه کرونا ختم نمی‌شود، بلکه هدفش تبدیل شدن به پلت‌فرمی مانند «Airbnb» است. مدیر ارشد مارکتینگ جاباما دراین‌باره توضیح می‌دهد: «در شرایطی که همه مردم دغدغه معاش دارند، این امکان و ظرفیت برای بسیاری از آنها وجود دارد که با اجاره یک اتاق منزل یا ویلای خود درآمدزایی کرده و صاحب کسب‌وکار شوند.»

وی با یادآوری اینکه اکنون تعداد معدودی شهر شناخته‌شده برای مقصد گردشگری در ایران وجود دارد، می‌گوید: «هدف جاباما این است که در کل ایران به‌ویژه در دورافتاده‌ترین روستاها و شهرها، مردم بتوانند با اجاره دادن حتی یک اتاق از منزل خود راهی برای درآمدزایی بهتر داشته باشند.»

شیدماهر با اظهار اینکه هدف آنها علاوه بر درآمدزایی، تقویت گردشگری فرهنگی در کشور است، اضافه می‌کند: «از سوی دیگر با پیاده‌سازی این طرح، می‌توان بستری را برای سفر مردم به نقاط بکر ایران فراهم کرده و به این ترتیب به صنعت گردشگری کشور کمک کرد.»

 مسوولیت‌های اجتماعی جدید جاباما

یکی دیگر از برنامه‌های جاباما که در حوزه مسوولیت‌ اجتماعی این شرکت جا می‌گیرد، اجرای طرح «اسکان فوری» است. براساس این طرح هر اتفاق غیرمترقبه‌ای همچون زلزله، سیل، آتش‌سوزی و... که در هر جای ایران روی بدهد و منجر به آسیب محل سکونت مردم یا ناامنی منازل‌شان شود، بلافاصله ستاد بحران جاباما تشکیل جلسه می‌دهد و تیم را به محل حادثه اعزام می‌کند. بنا بر اظهار مدیر ارشد مارکتینگ جاباما، در این طرح تمام ظرفیت خالی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را با کمک مدیران آنها به اسکان رایگان افراد حادثه‌دیده اختصاص می‌دهند.

شیدماهر با بیان اینکه همه هزینه‌های اسکان افراد حادثه‌دیده را شرکت جاباما متقبل می‌شود، می‌گوید: «تا زمان رفع خطر، افراد حادثه‌دیده‌ بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اسکان داده می‌شوند و در تمام این مدت، تیم جاباما بعد عملیاتی و ساماندهی امور را نیز برعهده دارد.»

آن‌گونه که در این طرح پیش‌بینی شده است، مدیران هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز در بُعد عملیاتی و همکاری استراتژیک به کمک تیم جاباما می‌آیند. هزینه‌های اسکان فوری مردم حادثه‌دیده نیز از محل بودجه بازاریابی و عملیات جاباما تامین می‌شود، به این‌گونه که از این منبع، مبلغی را به‌صورت منظم به‌عنوان هزینه‌های اضطراری برای طول سال اختصاص می‌دهند.

به گفته وی، طرح اسکان فوری به‌عنوان طرحی پایدار و دائمی در سیاست‌گذاری‌های خدماتی و مسوولیت اجتماعی جاباما برای کمک به جامعه ایرانی برنامه‌ریزی شده است و به‌زودی با اسمی خاص و سازوکاری پیشرفته‌تر ارائه خواهد شد.

 اطلاع‌رسانی دقیق از وجود طرح اسکان فوری

تیم جاباما که از مدت‌ها پیش درحال مطالعه روی طرح اسکان فوری بود، پس از وقوع زلزله اخیر دماوند در اردیبهشت ۹۹ تصمیم خود را قطعی و نهایی کرد. اولین‌ گام در اجرای این طرح نیز اطلاع‌رسانی درباره وجود آن است، زیرا این طرح زمانی با موفقیت به اجرا درخواهد آمد که تقاضایی برایش وجود داشته باشد.

شیدماهر با یادآوری اینکه برای اجرای اصولی این طرح سعی در برقراری ارتباط با ارگان‌های دولتی و نظارتی دارند، می‌گوید: «در این راستا تیم عملیاتی جاباما بلافاصله با هلال احمر، ستاد انتظامی، شورای تامین و ارگان‌های مربوطه تماس می‌گیرد تا در صورت نیاز به اسکان به ما اعلام کنند.»

وی با اعلام اینکه کل کشور را تحت‌پوشش این طرح قرار داده‌اند، توضیح می‌دهد: «اگر در شهر یا روستای حادثه‌‌دیده‌ای اقامتگاه یا هتلی وجود نداشته باشد، اسکان را در نزدیک‌ترین شهر به محل حادثه که امکان این کار را دارد، انجام می‌دهیم.»

البته از آنجایی که هیچ تجربه عملیاتی برای اجرای این طرح پیش از این وجود نداشته است، تیم جاباما در اولین مورد اضطراری که پیش آید، ضمن ورود به میدان برای ارائه کمک به بررسی بُعد عملیاتی طرح خواهد پرداخت تا براساس اندازه و مدل بررسی، محصول خود را پیاده کنند. به گفته شیدماهر به‌زودی نیز صفحه اختصاصی برای کمپین اسکان فوری در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی خود راه‌اندازی خواهند کرد تا به‌طور مداوم نسبت به‌وجود چنین طرحی اطلاع‌رسانی شود.

وی در نهایت با اظهار اینکه برای اجرای چنین طرحی باید از یکسری ملاحظات و فیلترهای موردنظر اداره اماکن و سازمان ارشاد عبور کرد، تاکید کرد: «هدف از اجرای این طرح در امنیت نگاه داشتن و حفظ جان مردم حادثه‌دیده است و برای تحقق این مهم هرگونه مجوز یا تاییدیه‌ای که نیاز باشد را دریافت خواهیم کرد.»