در آن زمان قریب به صد واردکننده رسمی و غیررسمی مخازن چینی، هندی، حتی بدون هویت و شناسنامه به کارخانه‌های مخزن و کیت‌سازی چین رونق دادند و موجب فروش و تخلیه محصولات روی دست مانده آنها شدند. همچنین واردات اجزای خودروی دوگانه‌سوز سود سرشاری را نصیب تجار و بازرگانان کرد و باعث زیان انبوه صنایع و کارخانه‌های داخلی به‌دلیل کم‌رونقی و عدم تقاضا برای محصولات داخلی شد. امروز اگرچه دیر اما فصلی دیگر از شکوفایی و رونق در این صنعت گشوده شده و تاثیر محرک اقتصادی که علت اصلی آن افزایش بهای بنزین بوده است، در به حرکت افتادن سیل تقاضا و اولویت‌دهی دولت و سیاست‌گذاران به این صنعت، فضای جدیدی را برای جان گرفتن سرمایه‌های انبوهی که در بومی‌سازی این صنعت صرف شده، پدید آورده و سبب رونق این بازار شده است.

در ‌این ‌سال‌ها شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیاناما یکی از سرمایه‌گذاران اصلی درحوزه تولید‌ مخازن تحت ‌فشار و CNG بوده است. آنچه موجب دوام و تقویت این شرکت در عبور از بحران سال‌های عدم تقاضا و جهش نرخ ارز شد، قطع وابستگی به واردات مواد اولیه، اتکا به ظرفیت مهندسی و ساخت داخل بود. پیشرفته‌ترین فناوری‌های موردنیاز برای تولید اجزای کیت دوگانه‌سوز به همراه مدرن‌ترین ماشین‌آلات در سال‌های گذشته در این شرکت به کار گرفته شد و اکنون آسیاناما به‌عنوان مدرن‌ترین واحد صنعتی این رشته، چالش واردات مواد اولیه را به پلی برای عبور از بحران و دگرگونی این صنعت تبدیل کرده است. 

کیومرث مبلغ‌ناصری، مدیرعامل شرکت مخازن گاز طبیعی آسیاناما در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به ظرفیت تولید این شرکت تاکید کرد: درحال‌حاضر آسیاناما با ظرفیت روزانه یک هزار مخزن CNG در انواع مختلف فعالیت می‌کند که با توجه به نیاز شدید کشور به مخازن برای تامین مخازن CNG خودرویی در سال‌جهش تولید، سبب برنامه‌ریزی برای تولید به میزان سه برابر سال قبل شده که این برنامه، با تجربه تولید سال‌های گذشته و زیرساخت‌های موجود به راحتی در دسترس قرار دارد.

مبلغ‌ناصری افزود: مخازن CNG بزرگ‌ترین سهم را در کیت خودروی دوگانه‌سوز به لحاظ ارزش و ایمنی دارد و اهمیت فوق ایمنی و تکنولوژی ساخت این محصول، به گونه‌ای است که به روش‌های کارگاهی و بدون تکنولوژی پیشرفته روز، امکان تولید آن وجود ندارد. براساس همین نیازسنجی و برنامه تنوع سبد سوخت خودروهای کشور، این شرکت با سرمایه‌گذاری مستقیم گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، بزرگ‌ترین پروژه تولید مخزن CNG در کشور و منطقه را احداث کرد. 

وی با بیان اینکه هم اکنون دانش‌فنی و ظرفیت‌های تولید این صنعت بومی‌سازی شده و ظرفیت مناسبی در کشور وجود دارد، افزود: این واحد تولیدی در سال‌های اول راه‌اندازی،‌ بخشی از ورق‌های موردنیاز خود را از خارج وارد می‌کرد اما درحال‌حاضر قادر است با استفاده از ورق‌های ساخت داخل، تمام مواد اولیه موردنیاز این واحد را تامین کند. از مزایای استفاده از ورق‌های تولید داخل اطمینان کامل از کیفیت مواد اولیه، سرعت تامین و بی‌نیازی از ارزبری است که آسیاناما قادر است به تناسب تقاضای بازار با تغییر در ابعاد مواد اولیه، به سرعت و با هزینه کمتر انواع مخازن را تولید کند.

مبلغ‌ناصری بیان کرد: تجربه عرضه‌مستقیم به مصرف‌کننده با فعال شدن واسطه‌ها و هدایت محصول به انبارها به نیت احتکار یا نصب غیراستاندارد، باعث تغییراتی در زنجیره عرضه محصول شد، به‌طوری‌که فروش به‌صورت پکیج‌های استاندارد و عمده به شرکت‌های دارای مجوز و کارگاه‌های تحت نظارت تبدیل شد.

وی گفت: ازدیگر پروژه‌های شرکت محاسبات و تدوین دانش فنی ساخت قالب‌های موردنیاز برای تولید مخازن در کارخانه است که با ادامه روند تحریم‌ها به‌عنوان گزینه موازی در‌حال اجرا است. اولین محصول آن تولید مخازن سایز کوچک قابل استفاده در خودروهایی که مخازن در کف خودرو و خارج از صندوق قرار می‌گیرند و همچنین کپسول‌های طبی و صنعتی در لیتراژ پایین است.

مبلغ‌ناصری اظهار کرد: تولید انبوه این محصولات امسال آغاز می‌شود و نقطه عطفی برای نسل جدید خودروهای گازسوز که در کشورهای مختلف از اشغال فضای صندوق برای نصب مخزن فاصله گرفته و در پلت‌فرم خودرو جانمایی شده‌اند، خواهد بود.

وی گفت: با اقدامات انجام شده و سود‌آوری شرکت زمینه ورود به بازار سرمایه بستر‌سازی شده و به زودی وارد بازار سرمایه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت مخازن گاز طبیعی آسیاناما بیان کرد: از جمله برنامه‌های شرکت، افزایش ظرفیت تولید کارخانه و تمرکز بر تولید مخازن موردنیاز خودروهای عمومی کشور است. همچنین این شرکت تولید محصول با بالاترین کیفیت و ضمانت 15 ساله با رعایت تمامی استانداردهای داخلی و صادراتی را متعهد شده است. وی با بیان اینکه نباید به این صنعت و سرمایه‌گذاری آن به‌طور مقطعی نگاه کرد، گفت: چنانچه مدیریت سبد سوخت با زیرساخت‌های گاز طبیعی به‌عنوان سوخت ملی کشور، پیوند دائمی داشته باشد و سند چشم‌انداز صنعت CNG برای تامین سبد سوخت را در نظر بگیرد، می‌توان سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی و خارجی را برای توسعه و ترویج آن جذب کرد. مبلغ ناصری با بیان اینکه مخازن وارداتی و مصرف مخازن استوک و غیراستاندارد، ضربه‌ای به این صنعت است، افزود: تبدیل آزاد خودروهای تک‌سوز به دوگانه‌سوز، از دیگر موضوعاتی است که باید در واحدهای مجاز استاندارد صورت گیرد تا به لحاظ ایمنی دچار آسیب نباشیم.

وی بیان کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا، تامین بخشی از نیاز مراکز درمانی کشور به کپسول‌های طبی اکسیژن در اولویت قرار گرفته و به‌عنوان رسالت شرکت در مشارکت‌های اجتماعی درحال انجام است.

مبلغ ناصری با بیان اینکه باید زنجیره کاملی از تولید تا مصرف در این صنعت دیده و عملیاتی شود، گفت: در اجرای برنامه تبدیل برای گازسوز کردن بیش از یک و نیم میلیون خودرو، لازم است طرحی جامع شامل تولید مخزن، آماده‌سازی کیت تبدیل، کارگاه‌های تبدیل، برنامه تولید خودروسازان، توجه به تولید موتورهای پایه گازسوز و جایگاه‌های تزریق سوخت و انجام معاینات فنی دوره‌ای، برای این منظور در کشور داشته باشیم و ضروری است که هیچ‌یک از فعالیت‌ها در این زنجیره مفغول نماند. وی در پایان گفت: بازار گرم تقاضا و تبدیل رایگان خودروها باعث هیجان،حرکت دوباره و ظهور بازیگران پرشمار در این عرصه می‌شود و تنها ارزیابی عینی ظرفیت و هدایت منابع مالی، احتمال هدر رفتن بودجه توسعه ناوگان را کاهش می‌دهد.