از آنجا که این ماموریت بسیار حساس بوده و طی آن، دو فضانورد ناسا به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده خواهند شد، بررسی لحظه به لحظه وضعیت جوی بسیار حائز اهمیت است. در صورت پرتاب موفقیت‌آمیز فالکون ۹ و رسیدن داگ‌هارلی و باب بهنکن به ایستگاه بین‌المللی فضایی، این دو عنوان اولین فضانوردان ناسا به شمار می‌روند که از بعد از بازنشستگی اسپیس شاتل ناسا در سال ۲۰۱۱، از خاک آمریکا مسافر فضا می‌شوند. ناسا طی این سال‌ها و با پرداخت هزینه‌های گزاف چند میلیون دلاری برای هر پرواز، از موشک سایوز روسیه برای ارسال فضانوردان خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی بهره می‌برد. اما همکاری ناسا با اسپیس ایکس و بوئینگ در قالب پروژه‌ای به نام Commercial Crew، سازمان هوافضای آمریکا را به تحقق رویای آن یعنی ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگرداندن آنها به زمین از طریق موشک‌های ساخت شرکت‌های داخلی بسیار نزدیک کرده‌ است.

به گفته ایلان ماسک، هزینه‌ اعزام هر فضانورد از طریق موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس حدود ۲۰ میلیون دلار برای ناسا تمام خواهد شد در حالی که استفاده از فضاپیمای سایوز، چیزی حدود ۱۲۲ میلیون دلار برای ناسا هزینه داشت. ناسا برای این ماموریت حساس، دو تن از باسابقه‌ترین فضانوردان خود را انتخاب کرده است. داگ‌هارلی و باب بهنکن، رابطه نزدیک و صمیمی‌ با یکدیگر دارند و چند بار در کنار هم، ماموریت‌های فضایی را تجربه کرده‌اند. ‌هارلی در این باره می‌گوید: باید خیلی خوش‌ شانس باشید که که با بهترین دوست خود به این سفر می‌روید. فکر می‌کنم افراد زیادی هستند که آرزوی تجربه چنین سفری را دارند.

ناگفته نماند که به‌دلیل شیوع کرونا در جهان و گسترش آن در آمریکا، این دو فضانورد از سیزدهم ماه مه در قرنطینه بودند. البته این مساله چندان هم جدید نیست و ناسا همواره قبل از اعزام فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی، تا چند روز آنها را قرنطینه می‌کند تا از انتقال هرگونه بیماری و آلودگی به ایستگاه بین‌المللی فضایی جلوگیری شود. ناسا همچنین اعلام کرد که تا فرارسیدن لحظه پرتاب، تمامی ‌افرادی که با این دو فضانورد در ارتباط هستند، باید از دستکش و ماسک استفاده کنند. بهنکن که اکنون ۴۹ سال دارد، می‌گوید: زمانی که اولین سفرم به فضا را تجربه کردم، فرزندی نداشتم اما اکنون می‌توانم از تجربیات این سفر جدید با پسرم سخن بگویم. مگان مک‌آرتور، همسر بهنکن نیز از فضانوردان ناساست و آخرین ماموریت خود را در سال ۲۰۰۹ و به منظور سرویس تلسکوپ فضایی هابل پشت سر گذاشته است. کارن نایبرگ، همسر هارلی نیز که سابقه دو سفر به فضا را در کارنامه دارد، امسال بازنشسته می‌شود. در این ماموریت، احتمال از دست دادن فضانورد (Loss of Crew) و از دست دادن ماموریت (Loss of Mission) نیز وجود دارد.

از دست دادن فضانورد زمانی اتفاق می‌افتد که فضانورد در حین ماموریت، جان خود را از دست بدهد. احتمال از دست دادن فضانورد در فضاپیمای Space Shuttle، یک در ۶۸ عنوان شده است. این سفینه فضایی، ۱۳۵ ماموریت را پشت سر گذاشته که در دو مورد (Challenger در سال ۱۹۸۶ و Columbia در سال ۲۰۰۳) تمامی سرنشینان کشته شدند. از دست دادن ماموریت نیز زمانی اتفاق‌ می‌افتد که فضاپیما از رسیدن به مقصد نهایی باز بماند. اتفاقی که برای فضاپیمای استارلاینر بوئینگ طی پرتاب آزمایشی در ماه دسامبر سال گذشته اتفاق افتاد. در این حالت، اتفاقی برای سرنشینان رخ نمی‌دهد. طبق اعلام ناسا، برای اسپیس ایکس احتمال بروز خطر برای فضانوردان یک در ۲۷۶ و خطر از دست دادن ماموریت نیز یک در ۶۰ است. با این حساب می‌توان گفت که احتمال از دست دادن ماموریت با فضاپیمای اسپیس ایکس، ۵/ ۴ برابر بیشتر از احتمال از دست دادن فضانوردان است. هانس کوئنیگزمن، از مدیران ارشد اسپیس ایکس اخیرا اعلام کرد که طی مراحل تست و ارزیابی، هیچ نشانه‌ای برای به تاخیر انداختن این پرتاب مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: بهنکن و‌ هارلی حدود ۴ ساعت قبل از پرتاب، لباس‌های مخصوص خود را به تن خواهند کرد و سوار بر خودروی تسلا مدل ۳ به محل کپسول منتقل خواهند شد. بعد از پرتاب فالکون ۹، بهنکن و ‌هارلی حدود ۱۹ ساعت بعد به ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهند رسید. گفته می‌شود که ماموریت این دو فضانوردی بین یک تا چهار ماه به طول خواهد انجامید. ناسا اعلام کرده محدودیت‌های بیشتری را به نسبت قبل در تعداد افرادی که می‌توانند در پایگاه فضایی کندی حضور یابند و از نزدیک این اتفاق را مشاهده کنند، اعمال خواهد کرد و تنها برخی از نمایندگان کنگره و اعضای شورای ملی فضایی آمریکا حضور خواهند داشت. در سال ۲۰۱۱ یعنی آخرین باری که فضانوردان از خاک آمریکا عازم فضا شدند، حدود یک میلیون نفر برای تماشای این رویداد، در سواحل و پل‌های شهر کیپ کاناورال ایالت فلوریدا حضور داشتند.

ناسا اعلام کرد که امیدوار است چنین اتفاقی برای پرتاب امروز نیفتد. این دستاورد نتیجه سال‌ها تلاش مهندسان ناسا و اسپیس ایکس است و به‌عنوان اولین سفر فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی در قالب برنامه Commercial Crew به حساب می‌آید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود و این دو فضانورد به سلامت به ایستگاه بین‌المللی فضایی برسند، اسپیس ایکس می‌تواند از اواخر سال جاری میلادی، فضانوردان را از زمین به ایستگاه بین‌المللی فضایی برده و آنها را دوباره به زمین برگرداند.