افزایش قدرت رقابت باتری خودروی ایران

 از مونتاژ تا تولید نزدیک صددرصد

مدیرعامل شرکت آذرباتری ارومیه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به روند حرکت این شرکت عنوان کرد: در زمان تاسیس این شرکت در سال ۱۳۶۷ فناوری تولید باتری در کشور چندان وجود نداشت و شرکت ما نیز اقدام به واردات و مونتاژ می‌کرد. اما با اقدامات انجام شده در سال ۱۳۷۸ تولید آزمایشی انجام گرفت و در سال ۱۳۸۰ به تولید انبوه رسیدیم. کاظم مرتاض در ادامه با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون شرکت آذر باتری ارومیه باتری خودرو و تمام مواد و ملزومات آن را تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: شرکت در سال ۱۳۸۳ تغییرات ماشین‌آلات و به روز کردن فناوری را در اولویت کارهای خود قرار داد. در سال ۱۳۸۶ تکمیل طرح‌های توسعه‌ای را انجام داد و در این سال ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز شرکت در خود شرکت تولید شد. در سال ۸۷ نیز به ۵/ ۹۸ درصد مواد اولیه و مصرفی تولید باتری در شرکت خود دست یافتیم. این میزان اندک باقی‌مانده نیز یا در داخل امکان ساخت ندارد یا اینکه ساخت آن همراه با توجیه اقتصادی نیست.

قدرت رقابت بین‌المللی

مدیرعامل شرکت آذر باتری ارومیه در ادامه با اشاره به کیفیت باتری‌های خودرو عنوان کرد: تمام شرکت‌های ایرانی قادرند که همسطح باتری‌های خارجی تولید داشته باشند و مشکلی در زمینه کیفیت برای آنها وجود ندارد، به‌گونه‌ای که توان ساخت باتری خودرو ایرانی به سطح بین‌المللی رسیده است. حتی در زمینه قیمت تمام‌شده با کشورهایی مانند چین و کره‌جنوبی قدرت رقابت داریم و این جزو مزیت‌های تولید ما به‌شمار می‌رود. مرتاض در پاسخ به این پرسش که در زمینه تامین مواد‌اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نداریم. اما امیدواریم روزی برسد که دولت تصمیم بگیردکمکی به تولیدکنندگان نداشته باشد، زیرا تمامی کمک‌های دولت، سبب ایجاد رانت و به هم زدن بازار می‌شود. اگر دولت در کار تولیدکنندگان دخالت نکند آنها به‌درستی راه خود را پیدا خواهند کرد. منطقی این است که تنها کار دولت گرفتن مالیات از تولیدکنندگان باشد.

صادرات آذر باتری

مرتاض درباره صادرات شرکت و سیاست‌های مدنظر در این راستا خاطرنشان کرد: در وهله نخست تامین نیاز داخل اولویت ماست، از این‌رو ۷۰ درصد تولید را به نیاز داخل اختصاص داده‌ایم که در این راستا نیز تامین خودروسازان در اولویت قرار دارد. بنابراین ۳۰ درصد آن را به خودروسازان داخلی، ۴۰ درصد به بازار آزاد داخل و ۳۰ درصد نیز به صادرات اختصاص داده‌ایم که بیشترین صادرات ما به کشورهای عراق و افغانستان است. هرچند جزو برنامه‌های شرکت این است که به‌دنبال تصرف بازارهای بیشتر در منطقه باشیم، زیرا مزیت تولید برای ما این است که به سمت بازارهای دوردست صادراتی و فروش مواد نیمه ‌نهایی پیش‌برویم. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از سوی مدیریت بازرگانی آذرباتری این شرکت قادر شده است که به بازارهای کشورهای خاورمیانه ورود پیدا کرده و صادرات خود را به ۵ کشور گسترش دهد.

برنامه‌های برای سال ۹۹

ظرفیت رسمی آذرباتری ۳ میلیون دستگاه باتری در سال است، اما به‌دلایل مختلف و نوسان بازار و فشارهایی که روی تولید وجود دارد، سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تولید می‌کند،با این حال برنامه‌ریزی این شرکت برای رسیدن به ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است. مدیرعامل شرکت آذرباتری ارومیه با اشاره به برنامه‌های خود در راستای شعار سال و جهش تولید عنوان کرد: ما برای افزایش ۵۰ درصدی در زمینه تولید خود برنامه‌ریزی کرده‌ایم، البته امیدواریم گرفتار اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی و بخشنامه‌های غیرمترقبه از سوی دولت نشویم. مرتاض در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار چگونه است؟ گفت: وضعیت بازار ثابت است، البته مشکل این است که گاهی با سرمایه‌گذاری غیرمتعارف و رانتی در بازار روبه‌رو می‌شویم که وضعیت بازار را به‌هم می‌زند امیدواریم شاهد این اتفاق‌ها در بازار نشویم که به تولیدکنندگان کمتر لطمه وارد کند. هرچند ما تولیدکنندگان یاد گرفته‌ایم به حالت پدافندی پیش‌برویم، به این معنا که اگر گرفتار شرایطی در بازار برای رانت‌های دولتی شدیم، بتوانیم از خود دفاع کنیم. تولیدکنندگان آموخته‌اند که بتوانند لطمه‌ها را مدیریت کنند و از سختی‌ها برای پیروزی عبور کنند.