«باسلام» ویترین محصولات کسب‎وکارهای کوچک

استارت‎آپ «باسلام» یکی از آن استارت‎آپ‎هایی است که این پلت‌فرم را برای برقراری ارتباط میان مصرف‌کننده نهایی و کسب‌وکارهای خانگی، محلی، روستایی که محصول ایرانی تولید می‌کند، فراهم کرده است. بر اساس گزارشی که این استارت‌آپ منتشر کرده، امروزه «باسلام» توانسته در ۳۸۰ نقطه ایران غرفه‌های فروش اینترنتی در سامانه خود راه‌اندازی کند و بیش از ۸۰ هزار محصول را به دست مشتریانش برساند. از بین ۸۰ هزار محصول موجود در «باسلام»، بخت و اقبال محصولات خوراکی بیشتر از همه بوده و روغن‌های خوراکی و درمانی بیشترین فروش را در این سه سال فعالیت سایت به خود اختصاص داده‌اند. دو رتبه بعدی پرفروش‌ترین محصولات «باسلام» نیز به دو دسته میوه خشک و زیورآلات برمی‌گردد و به نظر می‌رسد که محصولات دست‌ساز و سنتی نیز توانسته‌اند در کنار مواد خوراکی فروش مطلوبی به‌دست بیاورند. بر اساس گزارش اخیری که «باسلام» در نیمه دوم سال ۹۸ منتشر کرده، این سایت در طول فعالیت سه ساله خود سالانه بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است. همچنین در ماه‌های اخیر این رشد ۳۵۰ درصد بوده و جهشی بیشتر از بقیه دوره‌های زمانی فعالیتش را در نیم‌ساله اول ۱۳۹۸ تجربه کرده است. در ادامه در گفت‌وگو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل «باسلام»، بیشتر با این استارت‎آپ که یک بازار اجتماعی است، آشنا شوید:

  «باسلام» چه سالی راه‎اندازی شد؟

تیم استارت‎آپ «باسلام» پیش از این چند تجربه برای راه‎اندازی کسب‎وکار به شکل آزمون و خطا داشت تا اینکه در آبان ماه سال ۱۳۹۵، پلت‌فرم این استارت‎آپ راه‎اندازی شد.

  «باسلام» چه خدماتی ارائه می‎دهد؟

«باسلام» یک بازار اجتماعی (Social Marketplace) است که یک پلت‌فرم برای برقراری ارتباط میان مصرف‌کننده نهایی و کسب‌وکارهای خانگی، محلی و روستایی ایجاد کرده تا به این ترتیب، این کسب‎وکارها را به بازاری در سطح کشور متصل کند. البته این در حالی است که تولیدکنندگان و فروشندگانی که در این پلت‌فرم غرفه دارند، می‌توانند از طریق همین پلت‌فرم با خریداران در تماس باشند و در صورت لزوم سفارشات را متناسب با خواسته خریداران تغییر دهند. در واقع، «باسلام» یک بازار مبتنی بر شبکه اجتماعی هستند که علاوه بر خرید و فروش محصولات در آن امکان برقراری ارتباط بین کاربران اعم از فروشنده و خریدار وجود دارد.

  چرا «باسلام» سراغ کسب‎وکارهای کوچک و خانگی رفت؟

بنابر آمار وزارت کار، حدود ۶۰ درصد اشتغال کشور در مشاغل خرد است که معمولا در شهرهای کوچک و روستاها متمرکز هستند. این در حالی است که معمولا در محاسبه شاخص‎های اقتصادی معمولا اقتصاد شهرهای بزرگ و صنایع بزرگی که در این شهرها متمرکزند لحاظ شده و این کسب‌وکارهای کوچک کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. هدف «باسلام» پر کردن این شکافی است که بین کسب‎وکارهای کوچک و بدنه اصلی اقتصاد کشور به‌وجود آمده است.

  در پلت‌فرم «باسلام» چه محصولاتی وجود دارد؟

تمرکز «باسلام» روی کسب و کار کوچک روستایی و خانگی، کارگاه‎های کوچک، گالری‎های هنری و صنایع‌دستی است که در خانه‎ها تولید می‎شود. در حال حاضر این پلت‌فرم «باسلام» چند گروه محصول از جمله صنایع‌دستی، محصولات هنری، پوشاک، موادغذایی و لوازم خانگی غیرصنعتی عرضه می‎کند.

  آیا تعداد محصولاتی که در پلت‌فرم «باسلام» می‎شود، مشخص است؟

بله، تا هفته گذشته تعداد غرفه‎هایی که تولیدکنندگان در آن محصول عرضه می‌کنند به ۳۰ هزار رسید که ۸۷۰ نقطه جغرافیایی در سطح کشور است. همچنین در این غرفه‎ها، ۳۰۰ هزار محصول عرضه می‎شود که امکان خرید آن در سراسر ایران وجود دارد.

  آیا محصولات خوراکی ارگانیک هستند؟

محصول ارگانیک، یک بحث فنی و دقیق است و صرف اینکه این محصولات در روستا تولید می‌شود نمی‌توان گفت ارگانیک است. البته با این حال، در بین آنها محصولاتی وجود دارد که تاییدیه ارگانیک دارند.

  «باسلام» در چه پلت‌فرم‌هایی خدمات می‌دهد؟

«باسلام» یک سایت و دو اپلیکیشن دارد که یکی از آنها متعلق به تولیدکنندگان و فروشندگان بوده که در «باسلام» غرفه دارند. اپلیکیشن دیگر مربوط به خریداران است.

  «باسلام» در حال‌حاضر چند کاربر دارد؟

سایت و اپلیکیشن «باسلام» ماهانه ۱۲ میلیون بازدید دارد. در عین حال، تعداد نصب دو اپلیکیشن در مجموع بالغ بر ۱۵۰ هزار نصب است.

  آیا محصولات با برند «باسلام» توزیع می‎شود؟

خیر. «باسلام» صرفا به دنبال ایجاد بازار اجتماعی بوده و دخالتی در شکل فروش کسب‎وکارها ندارد. در واقع، «باسلام» می‎خواهد فرصتی برای کسب‎وکارهای روستایی که معمولا دانش کافی برای دسترسی به بازارهای بزرگ را ندارند، فراهم کند تا بتوانند فعالیت اقتصادی خود را توسعه دهند.

  برنامه «باسلام» برای یک سال پیش‎رو چیست؟

هدف‌گذاری «باسلام» برای سال‌جاری افزایش ۱۰ برابری تعداد غرفه‌ها است و در عین حال کمک به کسب‎وکارهای کوچک در امر برندسازی و تبلیغات و تقویت زیرساخت‎های فنی از دیگر برنامه‌های «باسلام» در سال ۱۳۹۹ خواهد بود.