استارت‌آپی برای بیماران دیابتی

مسعود طغیانی می‌گوید: پیشگیری و غلبه بر برخی بیماری‌ها کار ساده‌ای است اما می‌بینیم که تعداد زیادی با ابتلا به این بیماری‌ها متحمل زحمت و هزینه زیادی می‌شوند و عده‌ای حتی جان خود را از دست می‌دهند. این بیماری‌ها معمولا بیماری‌هایی هستند که سبک زندگی افراد بر آنها تاثیر مستقیم دارد مانند دیابت. وی می‌گوید: کمک به این افراد برای من که به دنبال تلفیق دنیای آی‌تی، هوش مصنوعی و علم پزشکی بودم باعث به وجود آمدن ایده راه‌اندازی استارت‌آپی شد که بتواند به مردم کمک کند تا زندگی بهتری داشته باشند.

  نسخه جامع سلامت دیابتی‌ها

طغیانی می‌گوید: در اسمارت مدیکو نسخه جامعی برای سلامت دیابتی‌ها داریم. امکاناتی مانند کنترل تغذیه فرد که متکی بر مجموعه اطلاعات بزرگ تغذیه‌ای است که برای دیابتی‌ها فراهم کرده‌ایم. ما می‌توانیم به بیماران بگوییم که با توجه به وضعیت‌شان می‌توانند چقدر کربوهیدرات یا چربی و... مصرف کنند و بیمار می‌تواند با در نظر گرفتن میزان‌های اعلام شده با سلیقه و انتخاب خود غذا بخورد. همچنین ما می‌توانیم به آنها برنامه غذایی بدهیم.

وی می‌گوید: تغذیه دغدغه همیشگی بیماران دیابتی است. همیشه نگران هستند چه غذایی بخورند یا نخورند و چقدر انسولین بزنند که منجر به مرگ‌شان نشود. ما با برنامه غذایی، یادآوری مصرف دارو و اعلام میزان دارویی که باید مصرف کنند به آنها کمک می‌کنیم.

تنظیم و کنترل برنامه ورزشی و ارتباط با پزشک از دیگر امکانات اسمارت مدیکو است. طغیانی می‌گوید: دیابتی‌‌ها نیاز دارند با پزشک خود در ارتباط باشند. ما با انتقال اطلاعات بیمار به پزشکان کمک می‌کنیم در مورد وضعیت بیمار خود مطلع شوند و به روز باشند.

  روایت آمار

طغیانی می‌گوید اسمارت مدیکو در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار کاربر دارد.

او می‌گوید: در حالی که تصور می‌کردیم از شهرهایی مانند تهران، تبریز و اصفهان کاربر بیشتری جذب کنیم اما این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر بیشترین کاربران ما به ترتیب از تهران، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و بندرعباس هستند. کمترین میزان کاربر را نیز در زنجان داریم. کاربران زن ما بیشتر از کاربران مرد هستند و بخش بزرگی از جامعه کاربران ما را افراد ۲۴ تا ۳۵ ساله تشکیل می‌دهند. طغیانی می‌گوید: مدت زمانی که کاربر در برنامه‌های حوزه سلامت سپری می‌کند کمتر از سایر حوزه‌هاست. در حقیقت سلامت بین دغدغه‌های دیگر گم می‌شود. کاربران به‌صورت متوسط ۱۱ دقیقه از اپلیکیشن‌های سلامت استفاده می‌کنند.  وی می‌گوید: ما تلاش می‌کنیم کاربر را در برنامه نگه داریم. تلاش می‌کنیم برای آدم‌هایی که سلامتشان درگیر این ماجراست ارزش‌آفرینی کرده و حالشان را بهتر کنیم.

  دسترسی راحت‌تر بیماران به انسولین

طغیانی می‌گوید: بعد از شیوع کرونا تصمیم گرفتیم سامانه فالوآپ را راه‌اندازی کنیم. این سامانه خدماتی مانند به اشتراک‌گذاری تصاویر پزشکی، نتایج آزمایشگاهی و... بین بیمار و پزشک و آزمایشگاه دارد. امیدواریم با جذب سرمایه و افزایش منابع خود بتوانیم به زودی این سامانه را راه‌اندازی کنیم.

وی می‌گوید: مخاطبان ما در این سامانه افرادی هستند که مبتلا به بیماری‌های مزمن، بیماری‌های قلبی، فشار خون و ریوی هستند یا جراحی کرده‌اند و نیاز به فالوآپ دارند. ما بعد از ورود بیمار و معرفی پزشک معالجش، پرونده سلامت وی را به پزشک ارسال و اطلاعات آن را دائم به روز می‌کنیم. اطلاعاتی درباره داروهایی که مصرف می‌کنند، میزان تحرک، وضعیت تغذیه و... در پرونده پزشکی بیمار وجود دارد.

طغیانی می‌گوید: بخش قابل‌توجهی از مسائل فنی انجام شده. امیدواریم با تایید وزارتخانه بتوانیم پیش از تابستان این نسخه را راه بیندازیم. طغیانی می‌گوید: اطلاعات اسمارت مدیکو در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت. دسترسی این وزارتخانه به اطلاعات بیماران باعث می‌شود انسولین راحت‌تر به دست بیمار برسد و بازار سیاه برچیده و اطلاعات و آمار وزارت بهداشت به روز شود.

او می‌گوید: با شیوع کرونا، تعاملات ما با وزارتخانه تغییر کرد و حالا وزارتخانه تمایل بیشتری برای همکاری با ما دارد. متاسفانه ۸۰درصد آمار مرگ و میر کرونا مربوط به افرادی است که بیماری زمینه‌ای دارند.

  ورود به چند کشور

بنیانگذار اسمارت مدیکو خبر از ورود اسمارت مدیکو (دیابت) به بازارهای بین‌المللی می‌دهد و می‌گوید: برای ورود به کشورهای قطر، عمان و ترکیه برنامه داریم. او می‌گوید: کشورهای همسایه به این امکانات ما نیاز دارند. برای مثال ترکیه با وجودی که جمعیتش از ایران کمتر است اما ۹ میلیون دیابتی دارد. به گفته طغیانی نسخه عربی و انگلیسی اسمارت مدیکو نیز در راه است.  او می‌گوید: تحقیقات بازار در ترکیه و عمان انجام شده و در قطر درحال انجام است. شیوع کرونا هم ورود به کشورها را سخت و هم دولت‌ها را درگیر کرد. به همین دلیل کار ما نیز به تاخیر افتاده است.

  شیوه‌های کسب درآمد

بنیانگذار اسمارت مدیکو درباره کسب درآمد می‌گوید: ما بابت حضور پزشکان در اسمارت مدیکو نه پولی دریافت می‌کنیم نه پولی می‌پردازیم و از دو راه پرداخت درون برنامه‌ای و تبلیغات کسب درآمد می‌کنیم.

وی می‌گوید: هر بیمار ماهانه ۱۰ هزار تومان بابت استفاده از خدمات ما پرداخت می‌کند. البته با توجه به وضعیت اقتصادی که بر جامعه حاکم است در نسخه جدید بسته‌های یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و... داریم که فرد بتواند با توجه به توان خود از خدمات ما استفاده کند.

طغیانی می‌گوید: از اسفند ماه سال ۹۸ با توجه به اطلاعاتی که از کاربران داریم، تبلیغ دریافت می‌کنیم. هر تبلیغی برای هر دسته‌ای که مناسب است نشان داده می‌شود. مثلا تبلیغات مناسب خانم‌های زیر ۳۰ سال، یا افراد مسن یا دیابتی‌های نوع دو و...

  ناآشنایی بزرگ‌ترین چالش

طغیانی می‌گوید: فرهنگ‌سازی برای بیمار و پزشک یکی از سخت‌ترین چالش‌ها برای ما بود که هم هزینه و زمان زیادی از ما گرفت هم انرژی. اما شعار ما این است که برای مشکل بزرگ باید راه حل بزرگ ایجاد کرد.

وی می‌گوید: از سوی دیگر حوزه سلامت، حوزه دیر بازدهی است و سرمایه‌گذار جذب کردن در آن سخت است. استارت‌آپ‌های خوبی بودند که به خاطر طولانی بودن این زمان از دست رفتند. سرمایه‌گذاران باید به این بلوغ برسند که بازدهی در حوزه سلامت بلند‌مدت است. علاوه بر این، این حوزه نیاز به سرمایه و ارتباط با هم دارد.  به گفته بنیانگذار اسمارت مدیکو در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش این استارت‌آپ، جذب سرمایه است.

 

نکات مهم:

   اسمارت مدیکو در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار کاربر دارد.

   کاربران به‌صورت متوسط ۱۱ دقیقه از اپلیکیشن‌های سلامت استفاده می‌کنند.

   هر بیمار ماهانه ۱۰ هزار تومان بابت استفاده از خدمات اسمارت مدیکو پرداخت می‌کند.

  اسمارت مدیکو برای ورود به کشورهای قطر، عمان و ترکیه برنامه دارد.

  تعداد کاربران زن اسمارت مدیکو بیشتر از کاربران مرد است و بخش بزرگی از جامعه کاربران اسمارت مدیکو را افراد ۲۴ تا ۳۵ ساله تشکیل می‌دهند.