نیسان اروپا را رها نمی‌کند

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از اتوماتیونیوز، به‌تازگی یک برنامه بازسازی توسط نیسان اعلام شده که در نظر دارد تا با کوچک‌کردن مقیاس کسب و کار این خودروساز که در سه سال اخیر درگیر بحران‌های مدیریتی و مالی بوده آن را به سوددهی برساند. ماکوتو یوشیدا، مدیرعامل نیسان در این‌باره می‌گوید: «در اروپای‌غربی ما تولیدات مدل‌های اصلی خود را در کارخانه ساندرلند بریتانیا ادامه می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا بهره‌وری در این کارخانه را نیز افزایش دهیم.»

البته یوشیدا در مورد افزایش بهره‌وری در ساندرلند توضیحی ارائه نکرد. ممکن است نیسان تعداد شیفت‌های کاری در این کارخانه را از سه به دو شیفت کاهش دهد تا بتواند به کاهش تقاضای ایجاد شده با کاهش ظرفیت تولید پاسخ مناسب بدهد.

قابلیت اجرایی‌کردن این برنامه نیسان توسط تحلیلگران مرکز خودروسازی ال‌ام‌سی مورد پرسش قرار گرفته است. آنها اعلام کرده‌اند که با کاهش شیفت‌های ساندرلند به دو شیفت کاری، این کارخانه ظرفیت لازم را برای تولید مدل محبوب رنو کپچر نخواهد داشت. کارخانه عظیم ساندرلند در بریتانیا طی سال۲۰۱۹  ،۳۴۷ هزار دستگاه از محصولات نیسان و رنو را تولید کردکه نشان‌دهنده افت ۲۰ درصدی تولید نسبت به سال قبل از آن بود.

نیسان بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساندرلند همچنان بخش مهمی از برنامه‌ ما برای کسب و کار در اروپا باقی خواهد ماند. مدل جدید جوک به تازگی عرضه شده است و برنامه کنونی آماده‌سازی مقدمات برای عرضه نسل جدید قشقایی است.»

یوشیدا در بیانیه خود تاکید کرد که نیسان در نظر دارد تا در همکاری بیشتر با رنو برای بازار خود در اروپا بر تولید و فروش کراس‌اورها و شاسی‌بلندها تمرکز کند.