سوپر مارکت‌ها، فروشندگان تک‌محصول و چندمحصولی برای توسعه بیشتر کار، سایت‌های خود را تقویت کردند و مراجعان حضوری به کاربران اینترنتی تغییر ماهیت دادند. پیش از کرونا تنها بخشی از اقشار جامعه بر خرید‌های اینترنتی تکیه داشتند اما با شیوع بیماری و بروز محدودیت‌های تردد و قرنطینه ناگزیر بر تعداد کاربران افزوده شد، تا جایی که این سبک از خرید بر تعویض و کسب خدمات نصب لاستیک و تایر خودروها اثر داشت، این درحالی است که در میان هایپرها و مارکت‌های بارگذاری شده تحت وب، وب‌گاه هایپرتایر این روزها در ارائه و ارسال خدمات و محصولات به درب منازل برای مردم نقش ویژه‌ای ایفا کرده است.

مدیرعامل هایپرتایر معتقد است که خواسته یا ناخواسته مغازه دو نبش در بازار امروز؛ تبدیل به فروشگاه‌های آنلاینی می‌شوند که کم و بیش شاهد جایگزینی فعالیت آنها با روش‌های سنتی در فضای وب هستیم. وی سرعت و چابکی فعالیت نسل جدید کسب‌وکارهای تعریف شده را عامل تمایز آنها از روش‌های سنتی می‌داند.

هایپرتایر در سال ۱۳۹۵ با ایده‌ای خلاقانه برای ارائه خدماتی متفاوت در عرصه فروش اینترنتی لاستیک در انواع برند‌های ایرانی و خارجی به‌وجود آمد. علاوه بر امکان مقایسه لاستیک با در نظر گرفتن شاخص‌های فنی و ظاهری، ویژگی متمایز این مجموعه ارائه خدماتی نوین در زمینه نصب تایرهای عرضه شده به‌صورت سیار است. به کمک هایپرتایر زمان طلایی افراد با روش‌های سنتی هدر نمی‌رود و بدون اتلاف وقت و با آسودگی از خرید آنلاین، تایرهای خریداری شده با سرعت تحویل داده شده یا روی خودرو و در محل مشتری نصب می‌شود. این اقدام از سوی هایپرتایر سبب شده افراد برای اولین بار در ایران از خدمات نصب تایر خریداری شده در محل دلخواه خود بهره گیرند.

در سال ۱۳۹۶، نسل دوم خودرو‌های خدماتی «نصب و بالانس سیار لاستیک در محل» وارد چرخه فعالیت ناوگان هایپرتایر شد. از ویژگی‌های بارز این خودرو‌ها می‌توان به چابکی بیشتر و استفاده از ابزار به‌روز و کارآمد برای ارائه خدمات هر چه سریع‌تر و با کیفیت‌تر از قبل به مشتریان اشاره کرد.

  کرونا چه کرد؟

حتما در این مدت اخباری مبنی بر اینکه ویروس کرونا تا مدت‌ها میهمان کشورمان است را شنیده‌اید. این امر نه‌تنها بر سبک خرید افراد، بلکه بر سبک زندگی و شغل آنها اثرگذار خواهد بود. ساسان فرقدین در‌این‌باره می‌گوید: برای اغلب اطرافیان و حتی هیات‌مدیره نیز جالب بود که در این شرایط بحرانی نه‌تنها متقاضی خرید لاستیک کم نشد، بلکه شاهد افزایش تقاضا نیز بودیم.

به گفته مدیرعامل هایپرتایر در دوره شیوع کرونا خدمات سایت هایپرتایر به‌جز چند روزی که در انتظار ساماندهی بهداشتی و دریافت پروتکل‌های ضروری بودیم متوقف نشد. این مدل از خدمت‌رسانی سبب شد تا حتی فرصت ارائه خدمات به خودروهای امداد و اورژانس به‌طور آنلاین و طی این دوره فراهم شود.

وی می‌افزاید: تنها تصور کنید که درتمام این مدت که بیماری عفونی کووید-19 با شیوع همراه است،اگر سیستم‌های حمل‌ونقل کار نکنند تا چه حد بحران‌ساز خواهد بود.

فرقدین یادآور می‌شود که در بسیاری از روزهای فروردین در تامین لاستیک برای مشتریان با کمبود کالا مواجه بودیم چراکه موجودی انبار هایپرتایر پاسخگوی نیاز روزافزون به‌وجود آمده در این ایام نبود واین بحران نشان داد که تامین کالای موردنیاز فروشندگان آنلاین تا چه حد ضروری است و پاسخگویی شبکه‌های فروش نظیر هایپرتایر تا چه میزان به تقاضای مردم در تامین نیازهای فوری آنان و جلب رضایتشان در شرایط بحرانی اثرگذار است. 

هایپرتایر از بعد فروش کالا شبیه بسیاری از فروشندگان آنلاین در حوزه‌های متفاوت است، ولی در حوزه خدمات با ارائه خدمات سیار نصب لاستیک از سایر فروشگاه‌های اینترنتی و سنتی لاستیک کشور متمایز است. دسترسی مجموعه هایپرتایر به منابع تامین کالا از انواع تولیدهای داخلی و برند‌های معتبر بین‌المللی این امکان را فراهم کرده تا همواره جدیدترین تولیدها با بهترین کیفیت و قیمت‌های رقابتی در دسترس مشتریان قرار گیرد.

یکی از موارد موثر بر کیفیت تایر شرایط انبارداری آن است که هایپرتایر با ایجاد مجموعه انبار‌های مدرن بهترین شرایط نگهداری تایر را فراهم کرده که نقش بسزایی در تضمین کیفیت محصول ارائه شده دارد.

هایپرتایر برند فروش اینترنتی لاستیک شرکت چیکا نیک تجارت (سهامی خاص) است و در این وب‌سایت با تکیه بر کامل‌ترین بانک اطلاعاتی خودروی کشور برای انتخاب لاستیک موردنظر خود به اطلاعات فنی و پیچیده نیاز ندارید، بلکه فقط کافی است اسم خودروی خود را بدانید، آنگاه تنها با چند کلیک قادر خواهید بود تایر موردنظر خود را بیابید.

 خدمت‌رسانی به همراه خدمات بیرون مجموعه

تحویل کالا از سوی هایپرتایر از سال 1395 و همزمان با ارائه خدمات نصب سیار شروع شد؛ مدیرعامل هایپرتایر می‌گوید: این امر درحالی رخ داد که در برخی مواقع بسیاری از کالاها و خدمات در کشور، هنوز به صورت آنلاین عرضه نمی‌شوند و هیچ سرویسی تحت وب به متقاضیان آنها داده نمی‌شود. به همین دلیل در ایران سرویس نصب و بالانس لاستیک کار نویی محسوب شده و مردم به آن توجه ویژه‌ای دارند. 

ساسان فرقدین سهولت مقایسه، قیمت مشخص کالا و خدمات به‌صورت شفاف، امکان ارزیابی دقیق، صداقت در ارائه اطلاعات کالا، بازگشت‌پذیری کالا و امکان دسترسی به کالا و خدمات در موقعیت جغرافیایی موردنظر و همزمان با انجام کارهای روزمره در محل کار یا سکونت مشتریان را از مهم‌ترین موارد قابل‌توجه در فروش آنلاین و ارائه خدمات نصب لاستیک به روش سیار می‌داند.

  ودیعه اجباری برای تامین

تایر کالایی است که باید طی فرآیند مقایسه و مبتنی بر نیاز مصرف‌کننده و با در نظر داشتن مواردی همچون نوع برند، کیفیت، قیمت، عمر و دوام آن از سوی خود مردم انتخاب شود. 

فروش محصول تنها از یک برند تجربه ناخوشایندی از خرید را در ذهن مصرف‌کننده رقم زده و تداعی‌کننده تجربیات ناموفق فروشگاه‌های زنجیره‌ای تک محصولی که چند بار در کشور متولد شده‌اند خواهد بود.

او در این باره می‌گوید: مشتری دوست دارد ببیند که ویژگی‌های هر محصول و وجوه تمایز آن نسبت به بقیه آنها چه چیزی است و با کسب اطلاعات دقیق کالای موردنظر را انتخاب کند. به همین دلیل است که کمتر فروشگاهی دیده شده که با عرضه تک برند به موفقیت دست یافته باشد، این ویژگی در روش‌های سنتی فروش لاستیک نیز وجود دارد ولی پایه و اساس موفقیت در فروشگاه‌های آنلاین عرضه مولتی برند کالا است.

تنها در شرایط انحصارگرایی و به‌وجود آمدن مابه‌التفاوت قیمت در حاشیه بازار است که مشتریان به ناچار و صرفا به منظور تامین نیاز فوری خود و نه از روی علاقه و رضایت برای خرید تک برند از وب‌سایت متعلق به یک شرکت تولید‌کننده یا وارد‌کننده صف کشیده و نسبت به خرید اقدام می‌کنند و این در شرایط رقابتی و وجود تنوع در بازار بیشتر به رویایی برای تولید‌کنندگان و تامین‌کنندگان شبیه خواهد بود، آنچه در شرایط عادی اتفاق می‌افتد انتخاب بر پایه مقایسه و رقابت در کیفیت و قیمت است.

اما آنچه امروز در بازار لاستیک مطرح بوده و بر قیمت تمام شده کالا برای عرضه به مصرف‌کنندگان نهایی بسیار موثر است ولی از دیدگان عموم پنهان مانده است بحث داغ اخذ ودیعه از سوی تولیدکنندگان مختلف لاستیک در داخل کشور است. اخیرا تمامی فروشندگان رسمی تایر موظف به پرداخت مبالغ هنگفتی با عنوان ودیعه برای برخورداری از سهمیه تایر به میزان محدود شده‌اند، امری که اگرچه ممکن است بر چرخه تامین نقدینگی تولیدکنندگان تاثیر مثبتی داشته باشد اما با تحمیل هزینه ناشی از سرمایه‌گذاری در این بخش موجب کاهش جدی نفع فروش به میزان قابل‌توجهی شده و این موضوع زمینه‌ساز انحرافاتی در توزیع تایر با نرخ‌های تصویبی و تکلیفی در بازار می‌شود و تنها نقطه بروز مشکل تامین نقدینگی را از چرخه تولید به چرخه عرضه کالا تغییر داده و مصرف‌کنندگان نهایی را از دسترسی به کالا با قیمت عادلانه دورترکرده است. 

فرقدین در این‌باره خاطر نشان می‌کند: پرداخت ودیعه به برندهای داخلی برای هر کدام به‌صورت جداگانه و بدون پیروی از منطق قابل قبول باعث بروز معضلات مختلفی در چرخه عرضه کالا شده است.

وی می‌گوید: به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها در عبور از بحران به‌وجود آمده در قیمت انواع لاستیک، عرضه کافی انواع تایر از طریق فروشندگان آنلاین قانونی و رسمی و به‌دور از تحمیل هزینه‌های پنهانی توسط تولید‌کنندگان با دریافت ودیعه یا کاهش سهمیه باشد. 

مدیرعامل شرکت هایپرتایر در پایان یکی از نگرانی‌های پسا کرونا را حضور و هجوم سرمایه‌گذاران مشتاق کسب‌وکار آنلاین و رشد قارچ‌گونه انواع فروشگاه‌های مجازی می‌داند اگر چه امیدوار است با تقویت سازوکارهای قانونی و نظارتی حضور در این حوزه بیش از پیش بر پایه ضوابط صحیح صورت گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که دوران پساکرونا می‌تواند فرصتی برای تثبیت اصالت فعالان در عرصه کسب‌وکارهای آنلاین باشد و تداوم حضور آنها در فضای تحت وب در این دوره آنها را در پساکرونا قدرتمندتر از قبل جلوه خواهد داد.