مدیرعاملی که جانشین خود را انتخاب کرد

من برای نخستین بار، در ماه مه ۲۰۱۸ از آلگولیا بازدید کردم. این شرکت، خدمات جست‌وجو به شرکت‌ها ارائه می‌دهد تا مشتریان آنها بتوانند وب‌سایت‌ها را با سهولت بیشتری جست‌وجو کنند. پس از بازدید از شرکت، با گروهی از دانشجویان دانشکده بابسون پاریس دیدار کردم تا درباره چشم‌انداز این استارت‌آپ به گفت‌وگو بنشینم. آن پاییز، با دیسینیه، مدیرعامل آلگولیا و سپس با دیگر موسس آن و شریک دیسینیه مصاحبه کردم. در اکتبر ۲۰۱۸ نوشتم که گوگل برای هدایت کاربران اینترنت به وب‌سایت شرکت‌ها خوب است اما پس از آنکه کاربران به وب‌سایت آمدند، نیاز به قابلیت‌های جست‌وجوی خود وب‌سایت دارند تا بتوانند محصولات مدنظر را پیدا کنند. برخی از شرکت‌ها برای ایجاد قابلیت‌های جست‌وجوی وب‌سایت خود، به استفاده از موتورهای جست‌وجوی اختصاصی‌شان اقدام می‌کنند و بنا به گزارش اکونومیست، برخی از آنها به نرم‌افزارهای متن‌باز مانند الاستی‌سرچ (Elasticsearch) روی می‌آورند. آلگولیا به سرعت در حال افزایش سهم بازار خود در این حوزه بوده است و با افزایش قابلیت‌های جست‌وجو در وب‌سایت‌ها، کار مشتریان را برای یافتن محصولات موردنظرشان آسان می‌کرده است. البته گوگل هم در این زمینه فعالیت داشته اما موفقیت این غول فناوری در این زمینه، چندان قابل توجه نبوده است.

آلگولیا که در سال ۲۰۱۲ در پاریس تاسیس شد و در مجموع ۷۴ میلیون دلار در این حوزه درآمد داشته، به رشد سریع خود ادامه داده است. براساس مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ با دیسینیه و ژولیان لمان، شریک او در تاسیس آلگولیا داشتم، رشد شرکت در این سال بسیار چشمگیر بوده است. به گفته آنها، رشد تعداد مشتریان آلگولیا از ابتدای ۲۰۱۸ تا ماه سپتامبر آن، ۳۸ درصد بوده و در آن زمان، ۵۷۰۰ وب‌سایت مختلف از خدمات آنها استفاده می‌کردند.دیسینیه در آن زمان برای من توضیح داد: درآمدهای شرکت، رشدی بیش از حد انتظار دارند. برآورد ما آن بود که درآمدهای سالانه آلگولیا دو برابر شده و به ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار برسد. همچنین برآورد کرده بود که تعداد مشتریان (کسب‌وکارهای استفاده‌کننده از خدمات جست‌وجوی آلگولیا) ۳۳ درصد تا انتهای سال ۲۰۱۸ رشد داشته باشد.رشد آلگولیا در سال ۲۰۱۹ هم ادامه داشت و با ثبت درآمد ۱۱۰ میلیون دلاری، میزان کل سرمایه شرکت به ۱۸۴ میلیون دلار رسید. مدیران آلگولیا به خوبی از نیازهای بازار آگاه شده بودند و می‌دانستند که مشتریان آنها به چه امکانات جست‌وجویی نیاز دارند.

دیسینیه با آنکه در زمان مدیریت عاملی خود در آلگولیا، دستاوردهای غیرقابل انتظاری به دست آورد، درباره رقابت با گوگل به تک‌کرانچ گفت: «ما هیچ برنامه‌ای برای خدمت‌رسانی مستقیم به مصرف‌کنندگان نداریم. هم‌اکنون شرکت‌های بسیاری مانند آمازون و گوگل در این زمینه فعال هستند و عملکرد خوبی هم دارند. ما دوست داریم آنها را به چشم همکارانی ببینیم که به چیزهای زیادی درباره جست‌وجو به جهان آموخته‌اند.»اما دیسینیه، یک ماه پس از آنکه سرمایه شرکت را به این سطح رساند، به این نتیجه رسید که زمان پیدا کردن جانشین خود در شرکت فرا رسیده است. او در مصاحبه‌ای که در ۲۶ مه ۲۰۲۰ داشت، از ادامه رشد و پتانسیل‌های آلگولیا ابراز خرسندی کرد. او توضیح داد: «ما هم‌اکنون ۹ هزار مشتری داریم و هدف ما، رسیدن به درآمد سالانه ۱۰۰ میلیون دلاری است.» به گفته او، آلگولیا نیمی از این مسیر را سال گذشته طی کرده است و هم‌اکنون میزبان ۲/ ۱ تریلیون جست‌وجوی اینترنتی در سال است که یک‌ششم از کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهد.

با این حال، دیسینیه به این نتیجه رسیده است که او بهترین مدیرعامل ممکن در ادامه مسیر نیست. او توضیح داد که یک فرد باتجربه‌تر و آگاه‌تر می‌تواند رشد سریع‌تری برای شرکت به ارمغان بیاورد و بر این اساس، شروع به مصاحبه و یافتن افراد باصلاحیتی براساس معیارهای مختلف کرده است؛ معیارهایی که تضمین‌کننده موفقیت مدیرعامل جدید و در نتیجه شرکت آلگولیا باشد.

رونمایی از اپلیکیشن «دوچرخه»

ایرنا: همزمان با روز جهانی دوچرخه‌سواری، اپلیکیشن موبایلی «دوچرخه» توسط شهردار تهران رونمایی خواهد شد. به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، اپلیکیشن دوچرخه که روز سه‌شنبه -۱۳ خرداد- رونمایی خواهد شد، در جهت تحقق اهداف «تهران هوشمند» در ترویج حمل‌ونقل عمومی و پاک تولید شده است. این اقدامات که پیش‌تر با طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو آغاز شده بود، حالا با تولید این اپلیکیشن، ظرفیت‌های تازه‌ای در توسعه استفاده از دوچرخه به‌عنوان یکی از روش‌های حمل‌و‌نقل درون‌شهری ایجاد می‌کند.از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار موبایلی، مسیریابی‌های مناسب دوچرخه‌سواران بر اساس حالت‌ها و شرایط مختلف است، به این صورت که امکان مسیریابی با شرایط مختلفی از جمله راحت‌ترین مسیر، کوتاه‌ترین مسیر ارائه خدمات یا مسیر متداخل با مترو در این اپلیکیشن وجود خواهد داشت. امکان اشتراک‌گذاری مسیرها و مسافت‌ طی شده و ارسال تصاویر از مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری نیز برای کاربران فراهم شده است. مشاهده نزدیک‌ترین فروشگاه‌های دوچرخه‌فروشی، پارکینگ‌های مسقف دوچرخه، تعمیرگاه‌های دوچرخه و ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است. همچنین امکان اطلاع‌رسانی در مورد انواع کمپین‌ها و رویدادهای مهم دوچرخه‌سواری در سطح شهر تهران در این اپلیکیشن پیش‌بینی شده است.