افشای استراتژی قیمت‌گذاری پلی‌استیشن 5

این اطلاعات که بیشتر آنها تایید نشده‌اند، بدون شک می‌تواند جامعه مشتریان وفادار آن را اندکی به وجد بیاورد. نیمه نخست سال، کم‌وبیش این موضوع مورد بحث قرار می‌گرفت که شیوع کرونا در جهان، چگونه به سونی آسیب زده است. برخی از اخبار، احتمال تاخیر در عرضه کنسول جدید را بررسی می‌کردند و برخی دیگر از کاهش ظرفیت تولید حرف می‌زدند در هر صورت، بیشتر اخبار پیرامون سونی، منفی‌بافانه بودند.اما احتمالا ناامیدکننده‌ترین خبر درباره پلی‌استیشن ۵، احتمال قیمت‌گذاری آن در محدوده ۴۵۰ تا ۵۰۰دلاری بوده است. در گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده، ادعا شده بود که افزایش هزینه‌های تولید هر واحد پلی‌استیشن ۵، ممکن است سونی را وادار به افزایش قیمت عرضه آن کند. اما آیا چنین اقدامی به نفع آنها خواهد بود؟ به هر حال، زمانی که پلی‌استیشن ۳ با قیمت بالایی وارد بازار شد، ضربه سنگینی به شرکت زد. در این شرایط، به نظر می‌رسد که اخبار جدید تا حدی وضعیت را برای هواداران سونی روشن می‌کند. گزارش‌های مالی این غول فناوری نشان داد که عرضه کنسول جدید به بازار، طبق برنامه پیش می‌رود. علاوه بر آن، اکنون صحبت یکی از مقام‌های رسمی شرکت را می‌شنویم که از ساخته شدن مجموعه‌ای قابل توجه از بازی‌های جدید برای این کنسول سخن می‌گوید.

  باارزش بودن کنسول

مدیرعامل سونی در گفت‌وگویی که این هفته با هواداران بازی‌های کامپیوتری داشت، تا حدی به موضوع قیمت پرداخت. با این حال، جای تعجب ندارد که او برآورد خاصی از قیمت کنسول جدید شرکت ارائه نداد. او تایید کرد که شرایط زمانی، اندکی غیرعادی است اما وعده داد که بهترین ارزش و به‌صرفه‌ترین قیمت ممکن را برای خریداران تعیین کنند.جیم رایان توضیح داد: «ما اکنون می‌دانیم که بحران موجود چه وضعیتی دارد، چقدر عمیق خواهد شد و تا چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد. به نظر من، بهترین راه‌حل مواجهه با این شرایط، ارائه پلی‌استیشن ۵ با مناسب‌ترین قیمت و ارزش ممکن به خریداران است. البته منظور من، کمترین قیمت ممکن نیست. ارزش، ترکیبی از مولفه‌های مختلف است. در حوزه ما، ارزش به معنای تعداد بازی‌ها، عمق بازی‌ها، عرض بازی‌ها، کیفیت بازی‌ها، قیمت بازی‌ها و... است. تمام این موارد در به صرفه‌بودن کنسول برای مشتریان اثرگذار هستند و ویژگی‌های مختلف کنسول را تشکیل می‌دهند.»هر چند اظهارنظر مدیرعامل سونی، اندکی تعهدگریزانه است، باید امیدوار بود که شکست آنها در قیمت‌گذاری پلی‌استیشن ۳ باعث شود که این بار، قیمتی پایین برای کنسول جدید خود در نظر بگیرند. در هر صورت، می‌توان انتظار داشت که شرکت سونی، قیمت کنسول جدید خود را اندکی بالاتر از قیمت ابتدایی پلی‌استیشن ۴ (با ۳۹۹ دلار) تعیین کند، مگرآنکه حاضر باشد در ابتدای کار، اندکی زیان متحمل شود.

  افزایش در بودجه توسعه‌ای

رایان اعتراف کرد که افزایش قابلیت‌های گرافیکی کنسول جدید سونی باعث شده است که هزینه‌های توسعه بازی شرکت افزایش یابد.او بیان کرد: «فناوری‌ها و افزایش گرافیک بازی، شرایط جدیدی را به وجود آورده است. از یک طرف، بازی‌ها شباهت بیشتری به زندگی واقعی پیدا کرده‌اند و از یک طرف، نیاز به سرمایه بیشتر و نیروی انسانی کمتری برای تولید آنها است. با این شرایط، بله؛ ما فکر می‌کنیم که مجبور به افزایش بودجه توسعه‌ای خود هستیم. با این حال، تصور نمی‌کنیم که این افزایش، چندان هنگفت باشد و به همین دلیل می‌خواهیم سریع‌تر از هر زمان دیگری آن را انجام داده تا توانایی طراحان خود را برای طراحی و توسعه بازی‌ها افزایش دهیم.» ما امیدوار هستیم که نسل جدید کنسول و بازی‌های همراه آن، وضعیت مالی ما را بهبود دهد. با این حال، هیچ گاه رسیدن به این هدف چندان ساده و ارزان نبوده است. درست است؟