گرفتاری‌های اداری شرکت‌های مهندسین مشاور

ارسطو مقدس‌جعفری به «دنیای اقتصاد» گفت: طی سال‌های گذشته آنچه بیش از هر چیز برای مهندسین مشاور مشکل‌ساز شده این است که در اغلب موارد پس از اتمام پروژه یا در طول مراحل اجرایی، قادر به دریافت دستمزد خود از کارفرمایان دولتی نیستند. امری که در طول سال‌های گذشته مطالبات چندین میلیارد تومانی شرکت‌های مهندسی مشاور از دولت را به دنبال داشته است. در چنین شرایطی، انتخاب مهندس مشاور بر مبنای پایین‌ترین قیمت نیز یکی دیگر  از مسائلی است که آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

به گفته مدیرعامل شرکت مهرآرازان شهر این موضوع باعث شده شرکت‌ها در شرایط بسیار نابرابر مورد گزینش قرار گیرند و علاوه بر آن کیفیت پروژه‌های عمرانی و ملی به‌واسطه این انتخاب به چالش کشیده می‌شود چراکه باید انتخاب شرکت‌ها بر اساس توانمندی، صلاحیت و سابقه کاری باشد.

جعفری بابیان اینکه ارائه قیمت‌های پایین برخی از شرکت‌ها در مناقصات وبال گردن شرکت مشاور ذی‌صلاح شده است، تاکید کرد: برگزاری مناقصه و عدم نظارت صحیح بر فعالیت مشاوران یا بعضا دخالت‌های نابجا موجب وجود رانت‌های زیاد و مشکلات دوسویه میان مشاوران و پیمانکاران شده است. ارسطو مقدس جعفری، مدیرعامل شرکت مهرآرازان شهر بابیان اینکه فعالیت‌های عمده این شرکت مشاوره و نظارت در طراحی و اجرای پروژه‌های خطوط انتقال نفت و گاز، معماری و شهرسازی و مقاوم‌سازی است گفت: انجام مطالعات فنی و توجیه اقتصادی مقدماتی، بهینه‌سازی تفصیلی و طراحی تاسیسات تلمبه‌خانه‌ها، ایستگاه‌های کمپرسور انبارها و مخازن ذخیره، پایانه‌های نفتی، خطوط اصلی و انشعابات و همچنین انجام کلیه کارهای تاسیسات جانبی، ابزار دقیق، آتش‌نشانی و سازه صنعتی، سیویل و نظارت بر کلیه عملیات اجرا ازجمله فعالیت‌های این شرکت در بخش گاز و نفت است که بر این اساس توانسته رتبه 3  خطوط انتقال نفت و گاز را کسب کند. جعفری گفت: نمونه فعالیت این شرکت در این بخش شامل نظارت کارگاهی و عالیه بر عملیات اجرایی پروژه‌های گازرسانی شرکت گاز استان خراسان‌رضوی، طراحی و ساخت مخازن سقف شناور ذخیره نفت خام شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی قشم  (OEID)، طراحی، ساخت و نصب 5 دستگاه مخزن ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی به‌صورت EPC شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ... می‌شود.

وی در خصوص فعالیت‌های این شرکت در بخش معماری و شهرسازی نیز گفت: انجام مطالعات و تهیه طرح‌های مقدماتی، مراحل اول و دوم، مدیریت مصرف انرژی و نظارت بر اجرای کلیه واحدها و مجموعه‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری، ساختمان‌های اداری، صنعتی و کارخانه‌ها، مراکز مخابراتی، پستی مکانیزه و ساختمان‌های مربوط به خدمات شهری و ساختمان‌های خاص نظامی ازجمله فعالیت‌های این شرکت در بخش طراحی و اجرای این بخش است.

به گفته جعفری انجام خدمات نظارت کارگاهی پروژه باغ پرندگان شهرداری منطقه 4، انجام خدمات مشاوره نظارت عالیه و کارگاهی پروژه‌های آتش‌نشانی‌های سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، انجام خدمات مشاوره نظارت عالیه و کارگاهی ابنیه سطح منطقه 17 تهران، مجتمع مسکونی الهیه و هرمز و... ازجمله فعالیت‌های این شرکت در بخش معماری و شهرسازی است.

مدیرعامل شرکت مهرآرازان شهر در ادامه در خصوص فعالیت‌های این شرکت در بخش مقاوم‌سازی گفت: بهسازی لرزه‌ای ساختمان مرکزی بنیاد شهید به تعداد 16 طبقه با اسکلت بتنی و ساختمان تجارت جهانی فردوس، مقاوم‌سازی مجموعه‌های M7, C1, C2, M4L3, M3L1  به تعداد حدود هزار واحد (شهرک شهید بهشتی)، اصلاح سازه و طراحی مقاوم‌سازی مجتمع تجاری دنیای نور و... ازجمله فعالیت‌های این شرکت در بخش مقاوم‌سازی است.

جعفری بابیان اینکه در این شرکت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم 200 مهندس فعالیت دارند، گفت: بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های مشاور بوروکراسی‌های اداری متعدد و قوانین دست‌وپا گیر است؛ به‌طور مثال از سال 87 تا 98 دارایی با اخذ مالیات‌ ارزش‌افزوده سنگین، شیره شرکت‌های مشاور را کشیده است و این شرکت‌ها را مجبور کرده با وجود تاخیر در پرداخت مبالغ پروژه از کارفرما مالیات را پیشاپیش واریز کنند.

جعفری در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های مهندسی مشاور مربوط به ماده 14 قانون نظام‌مهندسی است، این قانون عمر 20 ساله دارد و نیازمند بازنگری است البته به عقیده بنده ماده 14 آن باید به‌صورت کامل تغییر پیداکرده یا حذف شود. بر اساس ماده 14 یک فرد حقیقی می‌تواند با اخذ پروانه‌های مهندسین مشاور اقدام به احداث شرکت حقوقی کند درحالی‌که بیشتر مهندسان آن حضور فیزیکی ندارند، اما بر اساس پروانه‌های آنها رتبه شرکت احداث‌شده در رتبه مطلوبی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت مهرآرازان شهر در ادامه بابیان اینکه براساس مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، انتخاب پیمانکار و مهندس مشاور در طرح‌های عمرانی باید از طریق برگزاری مناقصه صورت گیرد، گفت: این موضوع باعث‌شده ضربه‌های سنگینی بر شرکت‌های مشاور وارد شود چراکه در چنین شرایطی و متاسفانه مهندسان مشاور قیمت‌های پایین و خارج از رنج پیشنهاد کرده و در مناقصه مبنای انتخاب مهندس مشاور قرار می‌گیرد.

جعفری در ادامه در خصوص جدی‌ترین فعالیت این شرکت گفت: طراحی، بازبینی و نظارت ایستگاه راه‌آهن یزد و ساختمان مرکزی شرکت گاز استان البرز و نیز نظارت عالیه و کارگاهی گاز استان خراسان‌رضوی از فعالیت‌های جدید و جاری این شرکت است.