اوج گرفتن دوباره بلاگ‌نویسی در ایران

تعداد کاربران «ویرگول» در سال گذشته ۳برابر شد و نوشته‌های آن هشت برابر سال ۱۳۹۷ خوانده شد. بنابر آخرین گزارشی که «ویرگول» اخیرا منتشر کرده در سال گذشته تعداد نویسندگان ویرگول ۲۶۸ درصد رشد کرده تا به این ترتیب، نزدیک به ۵/ ۱۳ هزار نفر بتوانند مطالب خود را در معرض نمایش مخاطبان «ویرگول» بگذارند. همچنین بیش از ۷۰ هزار پست در این شبکه اجتماعی منتشر شده که حاکی از افزایش ۲۹۶ درصدی آن در سال گذشته است.

باتوجه به گزارشی که «ویرگول» منتشر کرده، هر بازدید از پست‌های این شبکه اجتماعی در سال گذشته به‌طور میانگین ۵/ ۱۳۴ ثانیه زمان می‌برد، زمانی که ۸۸۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد کرده است. به این ترتیب، کل مخاطبان یا خوانندگان این شبکه اجتماعی بیش از ۹/ ۲میلیارد ثانیه یا به عبارتی ۵/ ۹۲ سال زمان صرف مطالعه مطالب منتشر شده در «ویرگول» کردند. در واقع، بیش از سه برابر زمانی که فردوسی برای سرودن شاهنامه صرف کرد.

 ویرگول در خدمت کسب‎وکارها

بخشی از فعالیت «ویرگول» به کسب‌وکارها و به ویژه استارت‌آپ‌های شناخته شده مثل کافه بازار اختصاص دارد. طوری که به گفته علی آجودانیان، مدیرعامل آن، تعداد کسب‎وکارهایی که در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند، به مرز ۱۰۰۰ رسیده است. این کسب وکارها عمدتا برای حوزه روابط عمومی و محتوای بازاریابی از «ویرگول» استفاده می‎کنند. در واقع، آنها به واسطه شبکه ارتباطی «ویرگول» به تعداد زیادی مخاطب دست پیدا می‌کنند. به هر حال، این کسب‎وکارها تعداد محدودی مخاطب در وبلاگ‎های خود دارند اما با انتشار مطالبشان در «ویرگول»، شانس این را دارند که مطالبشان بیشتر از سوی مخاطبان دیده شود، به ویژه آن دسته از مخاطبانی که به‌صورت هدفمند مطالب آن را دنبال می‎کنند. البته این شانس دستیابی به مخاطبان بیشتر نه تنها برای کسب‎وکارها بلکه برای هر فرد عادی یا مشهور در حوزه‎های هنری، سیاست، فرهنگی، ورزشی و... فراهم است تا از این بستر برای ارتباط بیشتر با مخاطبان خود استفاده کنند.

گزارش اخیر «ویرگول» نشان می‎دهد در سال گذشته کسب‎وکارهای ترجمیار، میزیتو (حوزه مدیریتی)، کوئرا(حوزه برنامه‎نویسی)، آپارات و فضای کاری اشتراکی زاویه، پنج کسب و کاری بودند که بیشترین فعالیت را در این شبکه داشتند. همچنین کوئرا، آپارات، کافه‎بازار، نشان و علی بابا جزو پنج کسب‎وکاری بودند که بیشترین محبوبیت را در بین مخاطبان «ویرگول» کسب کردند. در این میان هم بیشترین میزان جست‌وجو در «ویرگول» در بخش کسب‎وکارها به کافه‎بازار، دیجی‌کالا، تلگرام، اسنپ و علی بابا اختصاص داشت. اطلاعات «میزان فعالیت» و «میزان محبوبیت» براساس اطلاعات کسب و کارهایی که به‌صورت رسمی از قابلیت «انتشارات» استفاده می‌کنند جمع‌آوری شده است.

 علاقه‌مندی کاربران «ویرگول»

همان‌طور که مدیرعامل استارت‎آپ «ویرگول» اشاره کرد، نزدیک به ۱۰۰۰ کسب و کار عضو این شبکه اجتماعی تولید محتوا هستند. در این میان، ۱۰ درصد کسب‎وکارها مانند دیجی‎کالا، کافه بازار، بلد و نشان، در عین حال که از خدمات عمومی «ویرگول» بهره‌مند هستند، با پرداخت هزینه توانستند از ظرفیت‎های دیگر این شبکه اجتماعی برای بهتر دیده شدن استفاده کنند. به هر حال، «ویرگول» این امکان را دارد که این حدود ۲۰ میلیون مخاطب را براساس ۵۰ موضوع محتوایی تقسیم‎بندی کند، به‌طوری که این مخاطبان در ابتدای عضویت با تعیین حوزه موردعلاقه خود نشان می‎دهند دنبال چه مطالبی هستند و اولویت‎بندی آنها چیست. به این ترتیب، مطالب در مسیر «ویرگول» به دست مخاطب اصلی می‎رسد.

گزارش «ویرگول» حاکی از آن است که حوزه علاقه‌مندی کاربران این شبکه اجتماعی به ترتیب بیشتر در بخش‎های استارت‎آپ، برنامه‎نویسی و خودشناسی بوده و در عین حال، بیشترین تگ (برچسب)های ثبت شده در مطالب «ویرگول» به ترتیب برنامه‎نویسی، استارت‎آپ، کسب‎وکار، زندگی و کتاب است. بیشترین پست‎ها مربوط به مطالب گروه داستان، برنامه‌نویسی، سلامت، بازاریابی و تجربه کاربری بود و مطالب گروه اینترنت اشیا، هوا فضا، کارآفرینی، نویسندگی و استارت‌آپ بیشترین لایک و مطالب گروه اقتصاد، مذهبی، ورزشی، شغل و سلامت بیشترین کامنت (نظرخواهی) را از مخاطبان گرفتند.

همان‌طور که در این گزارش آمده اوج زمان فعالیت نویسندگان برای انتشار مطالبشان در «ویرگول» بین ساعت‎های ۱۰ تا ۱۶ روزهای شنبه تا چهارشنبه بوده و ظاهرا نویسندگان در روز جمعه تمایل چندانی به انتشار مطالب خود ندارد. از طرفی اوج زمان فعالیت نویسندگان برای خواندن مطالب بین ساعت ۱۳ تا ۱۵ روز شنبه است و در سایر روزها رفتار مشابهی دارند. به نظر می‎رسد برای آن دسته از کسب‎وکارهایی که در «ویرگول» حضور دارند، این ساعت یک زمان طلایی تلقی شود.

این گزارش نشان می‎دهد ۳۴ درصد کاربران در «ویرگول» زن و ۶۶ درصد مرد هستند. در این میان هر کاربر به‌طور میانگین ٩ نفر را دنبال می‌کند و به‌طور میانگین توسط ۵ نفر دنبال می‎شود. در میانگین تعداد دنبال شدگان، کاربرانی در نظر گرفته شده‌اند که حداقل یک نفر را دنبال کرده‌اند. در میانگین تعداد دنبال‌کنندگان، کاربرانی در نظر گرفته شده‌اند که حداقل توسط یک نفر دنبال شده‌اند.کاربران «ویرگول» در سال گذشته بیش از ۴۷۹ هزار جست‌وجو انجام دادند که بیشترین آن عبارت کرونا در اسفند ماه بود و سپس عبارت‎های مهاجرت و اینترنت در آذر ماه بوده است.

 چشم‎انداز «ویرگول»

همانطور که اشاره شد بخشی از محل درآمد «ویرگول»، هزینه‌ای است که کسب‎وکارها برای نمایش بهتر مطالب خود در «ویرگول» پرداخت می‌کنند، اما به گفته علی آجودانیان، مدیرعامل این استارت‎آپ، یکی از منابع درآمد «ویرگول» در مدل مالی آن زمانی است که کسب‎وکارها «ویرگول» را روی دامین اختصاصی خودشان بخواهند سرور کنند که شامل هزینه است. علاوه بر این، زمانی‌که کسب‌و‌کار یا فردی به دنبال تبلیغ محتوای تولید شده خود باشد یا بخواهد مطالب قبلی‎اش مجددا در معرض دید مخاطبان جدید قرار بگیرد، می‎تواند با پرداخت هزینه‎ای از این فرصت استفاده کند. یکی از دیگر سرویس‎های پولی «ویرگول»، بحث محتوای ویژه (Premium Content) است که به مخاطبانی ارائه می‌شود که در حوزه خاصی فعالیت می‌کنند و محتوای آنها در اختیار افرادی قرار می‎گیرد که حق اشتراک را خریده باشند.

آجودانیان درباره برنامه‎های آتی «ویرگول» در یک سال جاری گفت: برنامه اصلی «ویرگول» در سال ۱۳۹۹ بیشتر روی رشد آن متمرکز است. پیش از این بیشتر محتوا در حوزه‎های فناوری اطلاعات، استارت‌آپ، بازاریابی و کارآفرینی می‎شد، اما با توجه افزایش تعداد مخاطبان، «ویرگول» سیاستی مبنی بر توسعه حوزه و موضوعات جدید مانند خودشناسی، روانشناسی یا موضوعات عمومی‌تر مانند ورزش، سیاست، فرهنگ و اقتصاد در پیش گرفته است، البته این سیاست قبل از سال ۱۳۹۹ شروع شده و در حال حاضر در نیمه کار است.

 

نکات مهم:

   تعداد کاربران «ویرگول» در سال گذشته ۳برابر شد و نوشته‌های آن هشت برابر سال ۱۳۹۷ خوانده شد.

   بیش از ۷۰ هزار پست در «ویرگول» منتشر شده که حاکی از افزایش ۲۹۶ درصدی آن در سال گذشته است.

 هر بازدید از پست‌های «ویرگول» در سال گذشته به‌طور میانگین ۵/ ۱۳۴ ثانیه زمان برده است