به‌گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شرکت دارویی آسترازنکا در نظر دارد دو میلیارد دوز از واکسن کرونا را تولید کند که این عدد شامل ۴۰۰ میلیون واکسن برای ایالات‌متحده و بریتانیا می‌شود و یک میلیارد واکسن نیز برای کشورهای با درآمد متوسط و پایین اختصاص خواهد یافت. پاسکال سوریوت، مدیرعامل آسترازنکا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت که این شرکت برنامه دارد توزیع واکسن در ایالات‌متحده و بریتانیا را در ماه سپتامبر یا اکتبر آغاز کند و توزیع جهانی آن احتمالا تا اوایل سال ۲۰۲۱  به توازن خواهد رسید.

این شرکت همچنین اعلام کرد که به یک توافق برای دریافت مجوز با موسسه سرم هند دست یافته است که یک میلیارد واکسن برای اقشار کم درآمد و متوسط تهیه و تولید کند و قرار است ۴۰۰ میلیون دوز از این واکسن تا پایان ۲۰۲۰ به دست مصرف‌کنندگان از این اقشار برسد.

این واکسن که AZD۱۲۲۲ نام دارد در ابتدا توسط محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس ساخته شد. روند تولید انبوه و توزیع این واکسن نیز در توافقی به شرکت آسترازنکا سپرده شده است.

سوریوت اعلام کرد که زمان آغاز توزیع این محصول وابسته به آزمایش‌های بالینی است که در ماه آگوست انجام می‌شوند. قرار است آزمایش‌های بالینی و روند تولید به سرعت آغاز شود که یک حرکت بی‌سابقه در صنعت دارویی است چراکه ریسک تولید دارو‌هایی که ممکن است موثر نباشند برای کرونا بالا است.  

وی افزود: «ما تمرکز بسیار بالا و تعهد عمیقی را به این کار معطوف کرده‌ایم. زمانی که با یک پاندمی گسترده و کشنده مواجه می‌شوید که تاثیر بسیار وسیعی بر زندگی مردم و اقتصاد جهانی گذاشته، نباید تردیدی در این راه به خود راه دهید. شما نباید با تفکرات بیهوده به اینکه آیا این درمان موثر خواهد بود یا خیر زمان را تلف کنید بله تنها باید متعهد بمانید.»

براساس بیانیه خبری شرکت آسترازنکا، گروه جنر دانشگاه آکسفورد با همکاری گروه واکسن این دانشگاه موفق به تولید واکسن مذکور شده‌اند که شامل یک نوع از پروتئین خانواده ویروس سارس کووید-۲ است که باعث بیماری کرونا یا همان کووید-۱۹ می‌شود. هم‌اکنون این واکسن در حال آزمایش روی ۱۰ هزار بیمار داوطلب است. تاکنون این دارو ایمن بوده و تحمل دارویی افراد برای آن مناسب گزارش شده است.

سوریوت اگرچه تاکید کرد که با اطمینان بالا نمی‌توان در مورد درصد موفقیت این واکسن در مقطع کنونی اظهارنظر کرد، اما امید بالایی به تاثیر چشمگیر واکسن دارد. او افزود که شرکتش در نظر دارد پیش از توزیع این واکسن، آزمایش‌های بالینی خود را روی ۵۰ هزار داوطلب انجام دهد.

 وی ادامه داد: «ما معتقدیم که می‌توان این واکسن را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تولید کرد به ویژه برای آن دسته از کشورهایی که شهروندانشان از درآمد پایینی برخوردار هستند. بنابراین هدف ما آن است تا هیچ‌کس را جا نگذاریم.»