نجات صنعت سیمان با آزادسازی قیمت‌ها

به‌رغم این مشکلات تولیدکنندگان صنعت سیمان معتقدند درد اصلی صنعت عمدتا از قیمت‌گذاری توسط دولت ناشی می‌شود؛ قیمت‌گذاری که باعث شده سیمان با نازل‌ترین قیمت به فروش برسد. امروز قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی ‌سیمان از درب کارخانه برای خریدار ۹ هزار تومان تمام می‌شود و تقریبا با کمی ‌اغماض می‌توان گفت ارزان‌ترین کالای تولیدی کشور به شمار می‌رود. این در حالی است که براساس ابتدایی‌ترین اصول علم اقتصاد در شرایطی که عرضه کالایی بیشتر از میزان تقاضاست، حتی با آزادسازی نرخ‌ها هم تغییرات چشمگیری در قیمت‌ها اتفاق نمی‌افتد.

موضوعی که سلیمیان، مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر چه در شرایط حاضر شرکت‌های سیمانی به دنبال اصلاح قیمت‌ها هستند، اما واقعیت این است که استراتژی و موضوع اصلی برای سیمانی‌ها آزادسازی قیمت‌هاست و قطعا با توجه به اینکه هم‌اکنون با مازاد تولید مواجهیم، جای نگرانی برای افزایش بی‌رویه قیمت‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید اجازه دهیم عرضه و تقاضا در بازار سیمان قیمت‌ها را تعیین کند، می‌افزاید: قیمت سیمان آنقدر ارزان است که تاثیری بر قیمت تمام شده ساختمان ندارد و قطعا آزادسازی قیمت‌ها تهدیدی برای ساختمان‌سازی و عمران کشور نخواهد بود. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی دنیای‌اقتصاد با محمدرضا سلیمیان، مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر درباره میزان صادرات، چشم‌اندازها، قیمت سیمان و حضور این هلدینگ در بازار سهام است.

 صنعت سیمان با چه چالش‌هایی مواجه است و آیا هلدینگ سیمان غدیر توانسته از این مشکلات گذر کرده و رشد کند؟

سیمان غدیر تحت عنوان شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر، ضمن تمرکز سرمایه‌گذاری‌های خود به عنوان یک شرکت مادر تخصصی در صنعت سیمان سعی کرده مدیریت  تخصصی را در این صنعت اعمال کند. انتخاب شرکت‌های سیمانی موجود در پرتفوی شرکت مبتنی بر اهداف استراتژیک و کسب سهم مناسب در بازار‌های داخلی و صادراتی بوده است. بر این اساس مناطق شرق، شمال شرق و بخشی از بازار شمال کشور، مناطق مرکزی، منطقه غرب و منطقه جنوب کشور را تحت پوشش داشته و دسترسی لازم را به کلیه بازارهای صادراتی کشور دارد.

مهم‌ترین موانعی که در صنعت سیمان در حال حاضر وجود دارد را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که عبارتند از: وجود مازاد تولید نسبت به تقاضا که به سبب وجود رکود اقتصادی و کاهش بودجه‌های عمرانی و همچنین توسعه نامناسب شرکت‌های سیمانی در برخی نقاط کشور ایجاد شده است؛ مشکلات لجستیک و حمل و نقل و افزایش شدید نرخ‌های این بخش و همچنین مسائل تحریمی ‌برای برخی شرکت‌های سیمانی که موضوع صادرات را با مشکل مواجه کرده و در نهایت قیمت‌گذاری نامناسب و دستوری محصولات سیمانی که مجموعه این علل منجر به ایجاد رقابت منفی بین شرکت‌های سیمانی و نهایتا ایجاد مشکل در سودآوری و موضوع نقدینگی در شرکت‌ها شده است. با این وجود در هلدینگ سیمان غدیر خصوصا در دو سال گذشته تلاش شد تا با بازنگری مجدد استراتژی‌ها و به‌کارگیری مدیران و کارشناسان متخصص و حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف نسبت به شناسایی مشکلات و راهکارهای آن و همچنین نقاط ضعف و قوت مجموعه‌های تحت مدیریت، بر بخش عمده‌ای از مشکلات فائق آمده و به عملکردی فراتر از بودجه‌های مصوب دست پیدا کنیم.کارشناسان صادرات را مهم‌ترین نقطه قوت صنعت سیمان می‌دانند.

 شما چه اقدامی‌ در این راستا انجام داده‌اید؟

یکی از سیاست‌های تعیین شده در مجموعه گروه غدیر از جمله هلدینگ سیمانی آن پرداختن به موضوع صادرات به عنوان یکی از اهداف و استراتژی‌های اقتصاد مقاومتی است. از این رو موضوع توسعه صادرات محصولات سیمانی به طور جدی در دستور کار شرکت‌های تابعه قرار گرفته که با توجه به موضوع کیفیت محصولات و معرفی مناسب برند شرکت‌ها، توانسته‌ایم به بازارهای صادراتی دسترسی مناسب داشته باشیم. از مهم‌ترین بازار‌های صادراتی که در حال حاضر محصولات هلدینگ در حال عرضه است می‌توان به کشور‌های افغانستان، کشورهای حوزه CIS و روسیه، عراق،  کشورهای جنوبی خلیج فارس، حوزه شرق نظیر هندوستان و بنگلادش و کشورهای آفریقایی و... اشاره کرد. هرچند مسائل تحریمی‌ و مشکل نقل‌وانتقال وجوه از مهم‌ترین مشکلات در حوزه صادرات بوده است. برخی محصولات تولیدی در این هلدینگ خصوصا در بخش سیمان سفید به بیش از ۱۷ مقصد صادراتی ارسال می‌شود ودر مقام مقایسه، صادرات در مجموعه هلدینگ در مقایسه با سال قبل (شش ماهه اول سال مالی شرکت منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۸) ۶۹ درصد و نسبت به دو سال قبل حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که رشد صادرات صنعت سیمان در کل کشور برای دوره مشابه عدد ۳۱درصد را نشان می‌دهد و به این ترتیب عملا رشد به مراتب بالاتری را نسبت به صنعت سیمان در کل کشور تجربه کرده‌ایم.

 با توجه به قیمت نازل سیمان، تا چه اندازه باید قیمت‌ها اصلاح شود؟

موضوع نرخ‌گذاری محصولات سیمانی از جمله چالش‌های صنعت سیمان بوده و در سال‌های اخیر به‌رغم تاثیر ناچیزی (کمتر از ۵/ ۲ درصد) که سیمان در بهای تمام شده ساختمان دارد افزایش نرخ متناسبی نداشته است که این افزایش‌ها حتی به اندازه تورم سالانه نبوده در حالی که در قیاس با سایر مصالح ساختمانی حتی شن و ماسه شاهد هستیم که افزایش‌های چندبرابری را داشته‌اند. البته در سال گذشته از طریق انجمن صنفی بر مبنای گزارش‌های کارشناسی که در حوزه رشد هزینه و بهای تمام شده کارخانه‌های سیمان و به منظور نجات صنعت انجام شد، تقاضای افزایش نرخ ارائه شد که با بخش کوچکی از آن موافقت به عمل آمد و  هم‌اکنون در حال رایزنی با دولت جهت اصلاح قیمت‌ها هستیم. به هر حال با توجه به مشکلات تولید، افزایش نرخ بی‌رویه هزینه‌های حمل و تعمیرات و نگهداری، سهم بالای هزینه‌های نیروی انسانی در ساختار هزینه‌ها و موضوع هزینه‌های مالی بالا و ... چنانچه اصلاح نرخ سیمان صورت نگیرد، تبعات جبران‌ناپذیری برای صنعت سیمان کشور به دنبال خواهد داشت. با تمام این اوصاف واقعیت این است که استراتژی و موضوع اصلی برای نجات صنعت سیمان آزادسازی قیمت‌هاست نه اصلاح قیمت‌ها توسط دولت. معتقدم قطعا با توجه به اینکه هم اکنون با مازاد تولید مواجهیم، جای نگرانی برای افزایش بی رویه قیمت‌ها نیست. باید اجازه بدهیم عرضه و تقاضا در بازار سیمان قیمت‌ها را تعیین کند و واقعیت این است که قیمت سیمان آنقدر ارزان است که تاثیری بر قیمت تمام شده ساختمان ندارد و قطعا آزادسازی قیمت‌ها تهدیدی برای ساختمان‌سازی و عمران کشور نخواهد بود.

 آیا سیمان غدیر در بازار سرمایه حضور دارد؟

با توجه به حل مشکلات ساختاری در هلدینگ و شرکت‌های تابعه همچنین بهبود عملکرد در تولید و فروش، اصلاح ساختار مالی، اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها و... سرعت سودآوری و کیفیت آن در مجموعه هلدینگ سیمان غدیر، شرایط مطلوبی داشته و شرکت در حال طی مراحل پایانی پذیرش در بازار سرمایه است که امیدواریم این مهم تا حداکثر یک ماه آینده انجام شده و شاهد حضور سهام هلدینگ در بازار سرمایه باشیم.